Alle 2-vuotiaana kerätyt sertifikaatit

Näyttelyissä käyminen

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin

Useamman kuin kahden sertifikaatin hankkiminen alle kaksivuotiaalle koiralle on

Ok
9
11%
Ihan sama
12
15%
Toivottavasti kiellettyä tulevaisuudessa
61
74%

Ääniä yhteensä: 82

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 14.8.2009 20:01

Mitäs tekee serteillä semmoinen FCI 7-ryhmän koira, joka on osoittanut olevansa rotumääritelmän mukainen seisoja?
Mie aattelin että olis soma ko kämpän seinät tapetois ruusukkeilla.. väriä elämään..
kaikki on niin harmaata, kelit, koirat.. hiuksetkin prkl..
Onkos tuossa näyttelysäännössä sellainen porsaanreikä että halutessaan voi kerätä vielä yli 2-vuotiaanakin niitä serttejä, jos käy vain kahdelta tuomarilta niitä hakemassa?
Käypihän se ulkomaisissa näyttelyissä.. kolome joka maasta.. maita on monta.. :wink:

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 14.8.2009 20:15

Käpälämäen Ukko kirjoitti: Mie aattelin että olis soma ko kämpän seinät tapetois ruusukkeilla.. väriä elämään..
kaikki on niin harmaata, kelit, koirat.. hiuksetkin prkl..
Höhh, mulla kait on niitä yhdellä seinällä enkä edes häppee. :twisted: Mut aika vähän siinä on näyttelyruusukkeita, suurin osa taitaa olla tokokokeista ja agilitykisoista mut ne ei ookkaan seisojan kans saatuja :lol:

Gia

Viesti Kirjoittaja Gia » 15.8.2009 17:50

Kyllähän se kahden sertin sääntö alle kaksi vuotiaana olisi hyvä ja viimeinen sitten sieltä käyttöluokasta. Ja saahan ne ottaa vaikka kaikki sieltä käyttöluokasta, nimimerkki kokemusta on ;) (siitäkin).

Minä tässä olen lukenut ja lukenut lähes kuin piru raamattua noita uusia näyttelysääntöesityksiä, jotka ovat lausuntokierroksella kennelpiireissä ja rotujärjestöissä. Mitä enemmän minä sitä lausetta tavaan sitä höperömmäksi minä tulen...

18. Sertifikaatin jakaminen:

b) Niissä roduissa, joilta vaaditaan kansallisia metsästys- tai käyttötuloksia sertifikaatin saamiseksi, saa parhaiten sijoittunut, ko. kansalliset vaatimukset täyttävä koira sertifikaatin. (Muutos Ruotsin ja Norjan osalta, joissa metsästys- ja käyttökoetuloksia vaativien rotujen sertifikaatit jaetaan tällä hetkellä käyttöluokassa, eikä Ruotsissa sääntömuutoksen jälkeen voida jakaa kuin yksi sertifikaatti/rotu/sukupuoli)

Ymmärtääkseni tämä muuttaa Ruotsissa ja Norjassa vain sen, että esim. suomalainen FIN MVA-koira voidaan esittää oikeutetusti valioluokassa ja se saa siellä sen sertinsä jos saa.

Eli jos tämä esitys menee tältään läpi, niin rotujärjestön pitää vain vaatia/ anoa kennelliitolta sääntömuutosta kansallisiin vaateisiin. Eli sertit jaetaan vain käyttö- ja valioluokassa parhaiten menestyneelle koiralle, joka ei vielä ole ko. maan valio.

Minä olen jo kerran tuonut oman näkemykseni asiasta esille ja uhallani toistan sen jälleen. Minun puolestani niille alle kaksi vuotiaille voi jakaa ne kaksi sertiä (ei yhtään enempää) ja se vihon viimeinen otetaan sitten sieltä käyttöluokasta yli kaksi vuotiaana (tai edelleen ne kaikki, miten omistaja itse haluaa). Kuin loppupelissä vain se viimeinen serti ratkaisee pelin muotovalion arvoon. Näin jää turhien sertien kerääjät pois, ja nuori koira saa sen jos sen on ansainnut. Ja jos se nuori koira on niin pirun hyvä, että kerta kerran jälkeen se seisoo siellä ykköspallilla niin seisköön, mutta serti siirtyy seuraavalle kun kaksi sertiä on tullut täyteen.

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 17.8.2009 08:41

Eli Ruotsissa ja Norjassa muuttuisi mm. niin, että sen sertin voisi saada vaikkapa avoimessa luokassa, mikäli koiralla on ko.kansalliset vaatimukset täynnä (ja Ruotsissa ei saisi enää max yksi koira/sukupuoli sen sertin). Sillain tietty ihan OK, mutta mitenhän se sitten käytännössä pelaa. Kehäsihteerihän ei voi tietää millä koiralla ne koevaatimukset on täynnä, eli yksinkertaisin ja selkein vaihtoehto olisi juuri tuo ”serti käyttöluokasta”-malli. Ja tuohan ei sitten tuommoisenaan ole mikään YHTEISPOHJOISMAINEN käytäntö/sääntö ennen kuin myös Suomen kennelliitto alkaa toteuttamaan samaa systeemiä, paitsi että Suomessa näköjään Kennelliiton tädit päättää ja rotujärjestöillä ei ole sananvaltaa rotujaan koskeviin asioihin. :evil: :evil: :evil:
Kuva

Mikko Kärnä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Kärnä » 17.8.2009 09:49

Mutta miksei oikeasti aleta ajamaan asiaa niin, että näyttelyyn meneminen vaatii riittävän tuloksen KAER-kokeesta? Silloin koko asiasta ei tarvitsisi keskustella, vaan sertit menisivät joka tapauksessa käyttökoirille.
Life is too short to hunt with an ugly dog.

"Jos ei viina ja terva ja hauta, auta pilkkomaan pimeää, hiillos hiipuu, tuhka tummuu, kylmä löytää kotiin kuin routa maahan, tuhka tiheään. "

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 17.8.2009 10:11

PAH, silloinhan Kennelliitto ei saisi tarpeeksi rahaa. Kävín juuri aamulla heidän sivuillaan ja siellä oli tieto, että YT-neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina ja palveluosasto ulkoistetaan. Ovat kai olleet tehottomia :roll: Minä odotan edelleen rekisteripapereita huhtikuussa syntyneelle pentueelle. Aikaisemmin rekkarit tuli jopa viikossa, mutta kun porukkaa on vähentynyt Kennelliiton rekisteröintiosastolta radikaalisti, niin eivät ehdi tekemään edes kohtuullisella vauhdilla. Ennen esim. 7-ryhmää teki kaksi henkilöä - nyt heitä taitaa olla koko rekisteröintiosastolla yhteensä se kaksi...tai siis oli. :roll:
Kuva

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 18.8.2009 19:35

katajamaaska kirjoitti: Kehäsihteerihän ei voi tietää millä koiralla ne koevaatimukset on täynnä, eli yksinkertaisin ja selkein vaihtoehto olisi juuri tuo ”serti käyttöluokasta”-malli. :
Eihän se kehäsihteeri tiedä sitäkään, onko koiralla oikeus osallistua käyttöluokkaan tai onko sillä oikeutta siellä käyttöluokassa ottaa sitä sertiä vastaan. Asia on ihan omistajan/handlerin rehellisyyden varassa (niinkuin nykyäänkin). Kennelliittohan vahvistaa sertit näyttelyn jälkeen kun on ensin tarkistettu saako koira sen oikeasti ottaa. Varasertihän otettiin aikanaan siksi käyttöön, että mikäli sertin saanut koira ei sitä olekkaan oikeutettu ottamaan, varaserti vahvistetaan sertiksi eikä serti jää kokonaan jakamatta.

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 19.8.2009 07:46

Käyttöluokkaan ilmoitettaessa täytetään käyttöpuolen tiedot, jotka on sitten näyttelyluetteloa tehtäessä helppo tarkistaa tietokannasta.
Muutaman kerran olen ollut semmoisessa kehässä töissä, jossa yksi kasvattaja on piruuttaan ottanut sertit ja varasertit toisen kasvattajan koiran nokan edestä, vaikka ei olisi ollutkaan oikeutta ottaa niitä vastaan... että tämmöstä porukkaa siellä näyttelyissä on liikkeellä :roll:
Kuva

Hannele Maatsalo
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Hannele Maatsalo » 23.9.2009 19:06

Tulee tässä väkisin mieleen semmoinen asia että suurin osa täällä ei ilmeisesti käy eikä harrasta näyttelyitä, niin eikös se ole ihan sama asia minkälaiset ne sertisäännöt on silloin? Ja - anteeksi nyt vain, hirveä kateus paistaa läpi näistä kirjoituksista. Jos itseä ei ne näyttelyt kiinnosta, niin annetaan niiden käydä niissä keitä kiinnostaa eikä haukuta nimien kanssa täällä lyttyyn. Ja käydään vaan siellä metällä mikä kiinnostaa.

Jos jollain onkin se ajatus et se käy hakemassa alle 2-vuotiaana ne sertit sieltä näytelmistä ja yhden yli 2-vuotiaana, samalla treenaten koiraansa. Koirat kuitenkin paranee vanhetessaan ja käy varmemmaksi. Ja menee sitten vasta sinne kokeisiin jos haluaa MVA:ta tai käy omaksi iloksi metsällä.

Tsemppiä tälle "parjatulle" koiran omistajalle, toivottavasti annat näiden kommenttien mennä toisesta korvasta suoraa tietä pihalle. Ja mr. Site Admin voisi olla hieman skarpimpi ja poistella suoraan sanoen erittäin tylyjä ja halveksuvia kommentteja - muissa foorumeissa ei tällainen menisi kyllä lävitse :wink:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä!

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 24.9.2009 06:28

kateellinen? :shock: :roll: EI, vaan pikemminkin huolissaan!!!
Kuva

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 24.9.2009 11:32

Hannele M kirjoitti:Tulee tässä väkisin mieleen semmoinen asia että suurin osa täällä ei ilmeisesti käy eikä harrasta näyttelyitä, niin eikös se ole ihan sama asia minkälaiset ne sertisäännöt on silloin?
Jospa täällä suurin osa osa on sitä mieltä että sertit ovat jalostusta, eikä näyttelyharrastusta varten?

Mogvai

Alle 2-vuotiaana kerätyt sertifikaatit

Viesti Kirjoittaja Mogvai » 26.9.2009 00:32

Vähän of topic; Sehän se onkin rodun jalostuksen kannalta huono homma kun Junkkariakin niin liian moni pitää vain kilpailuna. Rodun tärkein katselmus jalostuksen kannalta ja kaikkialla spekuleerataan kisan alla nyt että kukahan sen junkkarin tänä vuonna voittaa!!

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 27.9.2009 06:42

Miss/Mrs Hannele ja muutkin kunnianloukkauksista huolissaan olevat voivat osoittaa ne halveksuvat ja tylyt viestit suoraan minulle. Henkilöön menevistä viesteistä olen jo maininnut ja tilannehan on korjattu. Se, että joku pitää jotain toimintaa typeränä ja täällä sen ilmaisee, on sitä sananvapautta.
Kuva

Hannele Maatsalo
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Hannele Maatsalo » 27.9.2009 12:00

Petterille: Täällä on jokaisen kestettävä ne halveksuvat ja tylyt viestit joten ei kai siinä tehdä poikkeusta kenenkään vuoksi :wink:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä!

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 27.9.2009 17:17

Tarkoitan tällä "minulle osoittamisella", että laittakaa ne yksityisviestinä tai vaikka sähköpostilla, niin katsellaan aina tapauskohtaisesti milloin jokin viesti menee överiksi ja milloin ei. Että ei kun vaan esille ne viestit, joita henkilöä halveksuvina pidät. Toimintaahan saa halveksua.
Kuva

Vastaa Viestiin