Naksutinkoulutus

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Naksutinkoulutus

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 12.4.2006 10:32

Onko kukaan kokeillut naksutinkoulutusta seisojan koulutuksessa? Perusjutuissa, kuten luoksetulo, maahanmeno ja seuraaminen toimii varmasti hyvin, mutta entäs riistatilanteissa tai noudossa?

Sami G

Viesti Kirjoittaja Sami G » 12.4.2006 10:39

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 12.4.2006 13:49

Mun on ihan pakko vastata tähän kun olen parhaimmillaan seisojapennulle perustottelevaisuutta opettamassa.
Yhdelle koiralle olen opettanut tottisliikkeitä naksulla ja se toimi hemmetin hyvin. Koirasta tuli niin innokas kun se näki naksun, että se kokeili kaikki temput ilman, että ehdin paljon käskyjä antaa. Kyllä se myöhemmin rauhoittui ja alkoi toimimaan ihan normaalisti ;)
No sitten tälle seisojapennulle vähän naksuttelin mutta opetin myös koiraa ilman naksua. Tämä seisojapentu on sitten niin näppärä että naksu on osoittautunut ihan turhaksi. Heti kun se näkee, että otan esille namit ja noutoesineet niin se jo riittää siihen, että se esittää mulle kaikki mitä se osaa. Se heittäytyy maahan, tulee sivulle jne. Päätin unohtaa naksun tän kanssa :D
Maastossa en ole koskaan naksua kuitenkaan kokeillut, mun koirille metsässä samoaminen on itsessään jo niin hauska homma että siellä se palkan merkitys pienenee.

vieras

Viesti Kirjoittaja vieras » 12.4.2006 14:22

Onko kukaan kokenut kouluttamallaan seisojalla,että seisoja ei kiinny ruokkijaan ja tottelevaisuutta kouluttavaan yhtä voimakkaasti kuin metsästyskoulutusta antavaan.Olen hoitanut ja kouluttanut koiraa,mutta kotoa jo pois muuttanut poika ampui seisojan ensimmäisen riekon ja sen jälkeen koira ei huomioi minua ollenkaan pojan läsnäollessa.Poikaa se palvoo.Se siitä uskollisuudesta.

Tea Malms

Viesti Kirjoittaja Tea Malms » 12.4.2006 18:17

Tsk! Toivottavasti sitä vanhaa keskustelua ei nyt käydä uudestaan tässä ketjussa. :lol:

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 13.4.2006 21:49

Juu kiitos, tämän keskustelun voi puolestani vaikka poistaa.

paxa

Viesti Kirjoittaja paxa » 24.4.2006 01:35

luin tuon vanhan ja uuden ja laitan nyt tähän vähän ajatuksia ....

operantti ehdollistaminen koulutustapa jossa -> välineenä halutun toiminnan merkkauksessa on jokin ääni - yleisesti käytetään naksutinta eli klikkeriä, jotta saadaan ääni johon vaikka ohjaajan tunnetila ei vaikuta; tosin kanakoiramiehellä ei varmaan se hermo mene ja vaikuta asioihin;meillä kanakoira-akoilla kyllä käynnistyy se kimitys kun hermoomme, tarvitsemme siis joskus jotain monotoonista välinettä:).- aina kun ei se kaulin auta.

ääni ei ole siis palkka - vaan väline jolla merkataan että tuo justiinsa olis se mitä halusin tapahtuvan ja koira on tietenkin aikanaan tätä varten ehdollistettu siihen että ääntä (oikean toiminnan merkkausta)seuraa jokin miellyttävä aina.

tuolla joku sanoikin sen ääneen - seisojalla se on haulikon ääni - haulikon ääni ei ole palkinto vaan se kertoo että onnistunut suoritus(merkataan koiran seisonta laukauksella) jolloinka koira saa lähteä hakemaan riistätyön palkkaa eli saalista.....- tämänhän ymmärtää se kompurinkin taipaleen kömpijä koirineen:) kun se sanotaan näin ase kourassa ymmärrettävästi eli kyllä naksutinkoulutusta käyttävät kaikki kanakoiraihmiset tosin eivät tietoisesti - operantti ehdollistaminen sitten taas perustuu jo pitemmälle vietyyn tapaan jossa edellistä haulikko asiasta syntyvää ymmärtämistä viedään niin pitkälle että on mahdollista tehdä asiat pelkkää positiivista palkkausta käyttäen.

Eli sinä päivänä kun hoksaa operantin idean eli saa sen kautta jonkin keinon käsiinsä millä ilmoittaa koiralle että just noin niin meillä on kyky taskussa jolla koira viidessä minuutissa laittelee sen teeripaistin hellallakin sen jälkeen kun on seisonut ja ampunut ja vienyt sen kotiin.:) eli toiminnan merkkaus ja palkkaus ja ohjaajan oikea ajoitus.

Useimmiten kaikki jotka saavat koiransa toimimaan ovat huomanneet ajoituksen tärkeyden oman toimintansa ja koiran tekemisen suhteen eli kun oikeaan aikaan onnistuu antamaan palautteen koiralle niin pienikin palaute riittää eikä tarttee metsätöihin kesken metsästyshommien ryhtyä niitä halkoja tekemään..

päxä

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 24.4.2006 09:29

Tuosta tulee mieleen ainakin täällä itäkaakkoisessa televisiossa pyörivä rautakauppa/parkettimainos, jossa on ikävästi tarttuva hokema: "Ai se on noin helppoo, että naks, naks, naks ja NAKS!" :)
Kuva

paxa

Viesti Kirjoittaja paxa » 24.4.2006 20:23

:lol:
justiinsa smack tuo erakon juttu........
varsinkin kun on nähnyt mainoksen :shock:
sitä se on elämä
helppoa.......
kun sen oikein oivaltaa.. :idea:

tiedä sitten tuosta koiruuksien kouluttamisesta.......
edes tuon mainoksen rytmittämänä...............

päxä

Vastaa Viestiin