Pennun koulutusjärjestys

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Julle222

Pennun koulutusjärjestys

Viesti Kirjoittaja Julle222 » 18.11.2006 15:46

Ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta haluaisin opastusta, koska en ole asiasta varma.

Kun pentu tulee taloon, niin heti samana päivänä alkaa koulutus?
Onko tuo koulutus niitä perus"toimintoja"; mm. sisäsiisteys?

Koskas niitä käskyjä sitten ruvetaan opettelemaan?
Esim. istuminen, maassa makaaminen, luokse tulo, paikallaan pysyminen?
Ja onko järjestyksellä jotakin väliä? kannattaako ensin opettaa istuminen vai maahanmeno ym..?

Milloinkas sitten siirrytään niihin metsästyskoulutuksiin? Tarkoitan haun opettamista ym..

Chris

Viesti Kirjoittaja Chris » 1.12.2006 22:31

Tere Julle! Näyttää siltä, että tulen olemaan ainut, kuka Sulle vastaa, niinkuin taisit jo ymmärtää, eihän täällä sais tommosia "tyhmiä" kysyää, ne vastaukset olis pitänyt Sun hankkia jo kauan ennen, kun pennun hankinta edes miettisit. Olen silloin-tällöin itsekin aivan hukassa, mut kyllä se ns."esikoulutus" lähtee mun mielestä käyntiin saman tien, mut kusessa olet, varsinkin kun se on Sulla ensimmäinen koira ja varsinkin, kun yrität keksiä jotain äkkiä ja ekstempora, hermot palaa molemmilla ja keskinäinen hyvä suhde kärsii, eli kipin-kapin koirakouluun, tommoselle tokon peruskurssille, ehkä sit jatkossa kannattaa liittyä vaikka saksanseisojakerhoon ja onhan täällä loistavia keskusteluketjuja, niistä kuule löytyy lääke vaikka mihin. Kyllä se siitä! 8)

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 2.12.2006 21:59

Tuo jokapäiväiseen elämään liityvä peruskäskyjen opettaminen todellakin alkaa heti. Järjestyksellä ei sinänsä ole väliä, koira oppii varsin nopeasti mitä käskyt tarkoittavat. Kutsut luokse ja annat ruokakupin, odotat että koira istuu, ennen kuin se pääsee ulos, jne. Palkinnot ovat todella tehokkaita ja oppiminen silloin tehokasta. Sen jälkeen kun koira on oppinut käskyn merkityksen yhteen asiaan liitettynä, sille aletaan opettamaan käskyn tottelemista myös muissa tilanteissa.
Sen verran on kokemus opettanut, että jos aiot käydä koirasi kanssa näyttelyissä, kannattaa seiso-käsky opettaa ensimmäisenä.

Metsästyskoulutus liittyy pennun henkiseen kypsymiseen. Itse olen opettanut hakukuviota n. puolivuotiaasta lähtien (ellei se luontaisesti ole sitä osannut). On myöskin kokeneita kouluttajia, jotka aloittavat varsinaisen riistan kanssa kouluttamisen vasta vuoden vanhan koiran kanssa. Tässä pitää tuntea koiransa, jottei hätäile liikaa.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.12.2006 22:31

Anu Auno kirjoitti:Metsästyskoulutus liittyy pennun henkiseen kypsymiseen. Itse olen opettanut hakukuviota n. puolivuotiaasta lähtien (ellei se luontaisesti ole sitä osannut). On myöskin kokeneita kouluttajia, jotka aloittavat varsinaisen riistan kanssa kouluttamisen vasta vuoden vanhan koiran kanssa. Tässä pitää tuntea koiransa, jottei hätäile liikaa.
Jännä homma. Itse aloitan metsästykseen tähtäävän koulutuksen tasan siitä päivästä kun pentu tulee kotiin. Riistallekin yritän viedä sitä mahdollisimman aikaisin. Törmäykset, karkoitukset ovat mielestäni asioita, joista saadaan paljon eväitä tulevaa varten. Tärkeintä on se, miten niistä tilanteisa otetaan se hyöty irti.
Kuva

Vastaa Viestiin