Koiran kohtaaminen ja haukkuminen!!

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 16.4.2007 12:13

Ei joutane lukkoon, kerrankin forumilla on elämää! Mielenkiintoista seurata. Tosin ulkona jo aiheesta. Mutta eihän täällä aiheen mukaan olla menty enää pitkään aikaan...

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 16.4.2007 14:17

Petteri_N kirjoitti:Jokohan ollaan tarpeeksi kaukana aiheesta? Joutaneeko tämä topic lukkoon?
Ehei, ei vielä. Otsikkoa ehkä voisi fiilata uusiksi.

tiipiie

Viesti Kirjoittaja tiipiie » 17.4.2007 17:25

Minä ainakaan ala hiihtämään, nih.
Kunhan opitaan tuo remmikäyttäytyminen, niin polkupyöräilyä ajattelin kokeilla.
Kuulemma juoksee lenkillä nätisti sivulla.Poika sitä juoksuttaa.
Minä ku en myöskään juokse.

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 18.4.2007 11:19

No varaudu sitteen vähän pitempään harjoituskauteen. Meillä on tuo tessukka ollut nyt reilun vuoden, alusta asti ollaan opeteltu hihnassa kulkeminen "oikein". Ikinä, missään tilanteessa ei ole saanut vetää tai riehua hihnassa. Nyt saatetaan päästä jo pari sataa metriä tutussa ympäristössä niin, ettei tarvi kulkemiseen puuttua. Onhan tässä jo vuosi treenattu! Mutta ihme kyllä, metsässä kulkee hihnassa paljon kauniimmin kuin kaupunkiympäristössä. Juoksu sujuu myös, sekä vetovaljaissa, että hihnassa vierellä.

Kerran tuskailin ääneen nykyisin hirvikoiran omistavalle kulkemisongelmaa, niin se vaan tokas, että: "Kaveri hei, sulla on seisoja. Oma seisojani oppi aikoinaan kulkemaan hihnassa muutaman vuoden ikäisenä. 17 metriä."

Mites teillä muilla seisojat kulkee lenkeillä, kauniisti, jotenkuten, vetäen, flexissä, lyhyessä hihnassa vai miten?

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 18.4.2007 11:27

Meillä kuljetaan löysällä hihnalla tuossa sivulla rennosti, luvan kanssa saa mennä sitten pitkällä hihnalla ojia nuuskimaan. Mitään "olkavarsi-reittä-vasten"-seuraamista ei lenkeillä tarvitse harrastaa, rennosti rimpuilematta. Muuten aina irti.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 18.4.2007 11:53

Eero kirjoitti:
Mites teillä muilla seisojat kulkee lenkeillä, kauniisti, jotenkuten, vetäen, flexissä, lyhyessä hihnassa vai miten?
Pidemmässä nahkaremmissä mutta ei niin kauniisti kun pitäisi. Käytän nahkapantaa, en valjaita. Joskus kulkee sivulla (ei kuitenkaan seuraamista) ja joskus nenä maassa edessä.
Pidän kuria koko ajan mutta reilun vuoden ikäinen uros on joskus niin pää täynnä hajuja että pitää vähän useamminkin muistutella miten kuljetaan...
Miten olette muuten harjoitelleet kauniisti kulkemista?
Itse taidan kuulua hihnasta nyppääjiin...

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 18.4.2007 13:24

Sihteeri on päiväpissilenkillä aina irti. Kun tulee ihmisiä tai koiria ja ihmisiä vastaan, ohjaan, ja tyttö menee metsähallituksen puolelle. Jos vastaantulijalla on koira, pyydän varmuuden vuoksi istumaan. Neiti osaa jo odottaa ohjausta ja kääntyy katsomaan, kun näkee vastaantulijan. Kun on menty ohi, neiti palaa luokse, vähän kehutaan ja jatketaan matkaa. Ihan cityssä mennään tietysti suht nätisti hihnassa, mutta ei koskaan käskyn alla.

Olen odotellut, milloin joku muistuttaa, että koiran pitää olla kiinni. Yksi päivä eräs mummo pysähtyi ja olin jo valmis ottamaan moitteet vastaan, mutta mummo vaan ihmetteli, että miten se on tuo teidän koira niin kohtelias, kun se aina väistää, kun tulen vastaan.

Ja kyllä, tiedän, että rikon lakia ja kaupungin järjestyssääntöä.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 18.4.2007 14:45

Jukka Hokkanen kirjoitti:Ja kyllä, tiedän, että rikon lakia ja kaupungin järjestyssääntöä.

Niinhän me vähän kaikki taidetaan tehdä mutta tällä palstalla sitä ei passaa paljon ääneen sanoa kun on kohta jo joku jeesustelemassa ja haukkumassa ja tuomitsemassa koko kanakoiraharrastajien maineen menettämisen vuoksi. :lol:

Nemo

Viesti Kirjoittaja Nemo » 18.4.2007 15:22

Meilläkin kuljetaan hihnalenkillä (sillon harvoin kun niillä käydään) nätisti hihnassa sivulla, rennosti. Sivulla kulkeminen on alkanut sujumaan vasta viime kuukausina kunnolla, ahkeran harjoittelun tulosta :D Koira tulee toukokuussa kaks vuotta. Hihnalenkit on kyllä koiran sekä omistajan mielestä ihan tyhmiä :D Joten yleensä suunnataankin omalle mökille tms. juoksentelemaan.

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 18.4.2007 16:51

Fillarointi on just mukavan extriimiä, kun laittaa koiralle valjaat joista liina suoraan fillarin stemmiin ja eikun polulle.. 8) Eikä treenaa mitään hissukseen sivulla lönköttelyä.
Tuohon häätyy tyytyä sitä mönkkäria etiskellessä.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 18.4.2007 18:03

Musta ainakin tuntuu että noi remmmilenkit on niin turhauttavia, varsinkin sen takia kun tuntuu että ei ne koiratkaan niistä nauti, päinvastoin, kuumuvat vaan ja jotenkin stressaantuvat poloiset. Heti kun irrottaa hihnan kaulasta niin tuntuu että ihan se pelkkä kävelykin on mukavampaa vaikkei pääsiskään häntä torvella revittelemään pitkin pientareita.

Erika Sivonen
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erika Sivonen » 18.4.2007 19:18

No täällä korvessa kun on tylsä kävellä hihnan kanssa, jos mienaa lyhyen lenkin tehä ja pitää mennä tietä pitkin niin tuntuu että siinä oikeesti koirakin stressaantuu.. Mielummin lähen johonki saareen/niemeen tms. tähän lähelle koirien kanssa, tykkää nekin enemmän ja se on niillekki paljon tehokkaampaa. Ja sitte pyöräily. Kaupungissa harvemmin koiran kanssa liikun mutta ihan nätisti tuppaa menemään, vuotias vasta. Mutta kyllä sitä välillä muiden perään menossa ollaan..
Aina ei tarvii olla hyvä, riittää että on paras.

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 18.4.2007 20:33

Fillarointi on just mukavan extriimiä
Tuota mä oon vähän kanssa pohdiskellu, kun tuo maastopyöräkin löytyy. Joku valjakkourheilija sitä mainosti. Riskialtista hommaa?

Ei meilläkään muita käskyjä käytetä kuin "kauniisti". Se tarkoittaa, ettei vedetä ja ollaan suurinpiirtein hollilla tuossa sivulla. Mutta niin siinä vaan käypi, jos koiralla on joku haju nenässä tai se hairahtuu metrillä eteen, että se yrittää kiskoa hihnan poikki... käskystä taas muistaa, että ai niin. Minua se tottelee, mutta muita ei. Olen siis ainoa tällä hetkellä, joka sen kanssa voi hihnalenkkeillä. Onhan se hihnassa kävely syvältä ja poikittain, mutta minkäs teet, pakko se on opetella kunnolla. Irti kun pitää, niin tulee heti sanomista. Että tiipie, jos koirasi sattuu olemaan junttura ja jo väärille tavoille oppinut, sulla täytyy olla ne lehmän hermot.

Toiset koirat ohitetaan ihan mallikkaasti, katsellaan kyllä, mutta ei yritetä liiaksi juttusille. Joskus jotain pientä vinkunaa on, ei muuta. Eikä ole koskaan ollut lupa hihnassa tervehtiä muita koiria. Tämäkös fifien omistajia sapettaa, kun ne tuuppaavat koiriaan väkisin luokse, ja minä ajan ne pois. Saattaa muuten siitäkin tulla sanomista... ja mainetta vihaisen seisojan vihaisena omistajana :)

tiipiie

Viesti Kirjoittaja tiipiie » 18.4.2007 22:03

Tämä on meillä mysteerio, toiset koirat ohitetaan mallikkaasti,mutta toisia kohti hyökitään. Eikä siinä ole mitään logiikkaa. Kun se ei näytä riippuvan rodusta tai väristä.

Koiran on alkuperäinen omistaja "huippukouluttanut". Sääli että hän ei ole enää kertomassa neuvoja. Kiertoon joutuessa koira on ilmeisesti sekoitettu eri käskyillä?

Käskyn alla ei tarvitse kulkea kuin hätätilanteessa. Koiran minä haluan siihen hihnan päähän, en robottia. Kun nyt oppii kulkemaan vetämättä pidempiäkin matkoja.

Sisältä ulos meno on ollut ongelmallista, miltei joka ilta ja aamu kauhea syöksy rusakoiden perään ( ne on aina meiän pihalla). Olen heittänyt koiran takaisin sisälle ei karjaisun saattelemana ja lähtenyt pelkästään seropin kanssa.
Nyt mennään kuono pitkällä ulos hyvin varovasti. Hieman vinkaistaan kun nähdään ne kamikatserusakot, mutta käteni on saanut olla olkapäässä kiinni.

Kiitän vielä palstalla sitä ihmistä joka laittoi sähköpostiini yleisesti käytetyt vihellyskomennot.
Olin aivan yllättynyt kun ne toimi, paitsi maahan meno.

Pitäisi varmaan aloittaa uusi ketju kun löpisen tässä nyt muutakin.
Olen viimeviikolla leikkauttanut koiran, jotta ei tule seropeja, tai ilman näyttöä mistään tuloksista tehtyjä rotupentujakaan.

Joku ihmetteli suppeaa luonnemääritelmääni tuolla aiemmin kun laitoin että koira on älykäs ja kiltti.
Ensimmäisellä viikolla koira varasti kaiken syötäväksi kelpaavan, jopa suoraan kädestä. Avasi roskakaapin , söi tyhjät piimätölkit ja yleensäkin kaiken.
Nyt voimme käydä toisessa huoneessa, vaikka on ruokaa pöydällä. Olemme jopa kokeeksi jättäneet yöksi jotain pöydälle ja aamulla se on siinä vielä. Keittiöön ei tulla norkkaamaan kun ihmiset syövät.

Eteisessä istutaan ja odotetaan kun minä puen, eikä enää laukata niin että kamanat ja tavarat lentelevät.

Autosta tultiin vain kerran vauhdilla ilman lupaa ulos kun luukkua avattiin, nyt istutaan ja jopa nojataan takapenkin selkämykseen, kunnes annan luvan tulla.

Pikku asioita, mutta runsaassa kahdessa kuukaudessa saavutettuja käytösmalleja, joten olen sittenkin tyytyväinen.

Niin ja mielestäni kaikki koirat jotka eivät pure minua kun putsaan korvia, leikkaan kynsiä tai laitan silmätippoja ovat kilttejä :D

Ja mikä parasta. Koiran häntä heiluu.

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 19.4.2007 01:32

Olemalla oikeudenmukainen ja määrätietoinen opettaessaan niin saa koirista luottavaisia ja tottelevaisia... toimimalla päin vastoin niin saa epävarmoja sekopäitä... ja tulee sellaiseksi lopulta itsekin.. Kuva

Soon oma valinta kumpaa tietä tahtoo käydä.. :wink:

Vastaa Viestiin