Koiran kohtaaminen ja haukkuminen!!

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Carita

Viesti Kirjoittaja Carita » 27.3.2007 09:29

Onneksi on myös olemassa fiksuja ihmisiä kuten Seppo L. jotka osaavat ajatella muitakin kuin omaa itseään.

Ensinnäkin, jos vastaan tulee koiria pelkäävä ihminen niin ei auta selitykset että "tää on niin pieni, kiltti, tottelevainen", pelko on pelko ja siihen auttaa ainoastaan tieto että koira on kytketty ja hallinnassa.

Toinen juttu johon reagoin on että täällä tuntuu jotkut ajattelevan että koira on "kone" joka auttaa omistajaa metsästyskauden aikana ja muutoin sen on oltava hiljaa, tuotettava niin vähän vaivaa kuin vaan mahdollista omistajalle.

Korjatkaa hyvät ihmiset jos olen saanut väärän käsityksen teidän kirjoituksistanne, tahtoisin ajatella että te todella pidätte kavereistanne myös.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 27.3.2007 09:43

Seppo Lehtovirta kirjoitti:Juuri tuosta lainrikkomisestahan tuossa koiran luvattomassa irtipidossa oli kyse ja koirahan on irti jos se ei ole kytketty.
Ei, vaan tuohon aikaan ei vielä ollut taajamissakaan koirien kiinnipitopakkoa. Ja kun oikein tarkkoja ollaan, syksytalvella on koirien irtipitoaika, sekä taajaman ulkopuolella sijaitsevilla ulkoilualueilla taitaa olla ihan luvallista pitää koiria irti... :roll:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 27.3.2007 10:00

No höpö höpö... eihän koiran kouluttaminen tarkoita sitä, etteikö siitä omasta murresta tykkäisi kuin hullu puurosta. Hohoijjaa.

Onhan koirallakin paljon helpompi elää kun se tietää paikkansa omassa laumassa ja ympäristönsä suhteen.

Mulla tuo pikkukoira kokee jatkuvasti kriisejä kun täällä päin edes koiria pelkäävät ihmiset eivät suostu pelkäämään sitä... Nykyään nappaan sen aina syliin kun joku tulee vastaan ja sekös aiheuttaa naurua.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 27.3.2007 11:51

Ikävä sanoa Susihukkanen, mutta käsityksesi laista on väärä.
Koirilla ei koskaan ole ollut ”irtipitoaikaa”. Tuollainen kansan pariin muodostunut virheellinen käsitys laintulkinnasta ilmeisesti johti siihen, että lakia aikanaan selvennettiin koiran kiinnipidon osalta.
Pääsääntöisesti koiraa saat pitää irti sen metsästyskäytön osalta soveltuvana aikana, metsästys tarkoituksessa, alueella johon sinulla on metsästysoikeus.
Maanomistaja/metsästysoikeuden haltija voi antaa koulutus/ (kusetus) luvan hallitsemilleen alueille, mutta hänkään ei voi ylittää lain asettamia rajoja koiran kiinnipidolle.
Kaupunki on myös maanomistaja joka voi antaa tiettyjä lievennyksiä (järjestyssäännössään) tuohon kiinnipitoon, kuitenkin niin että lain kirjain täyttyy. Tuo koskee vain kaupungin omistamia alueita (yleensä ydinkeskusta ja kaupungin omistamat kulkuväylät tai joku tarkoitukseen rajattu alue), ei siis koko kaupunkialuetta.
Riistanhoitopiiristä tuohon saat tyhjentävämmän vastauksen jos haluat.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 27.3.2007 13:01

No, voi hittolainen, olen näinollen siis rikkonut lakia silloin reilu kymmenen vuotta sitten mutta onneksi rikos on nyt tainnut vanhentua. :lol: Dogitkin ovat olleet montussa jo monta vuotta. Ja nyt on omat maat missä saadaan nykyisten koirien kanssa touhuilla ihan oman maun mukaan :lol:

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 27.3.2007 20:07

Seppo Lehtovirta kirjoitti:
En myöskään noita niska/perse/selätys koulutus otteita esittelisi julkisesti. Jos ajatellaan noin kuin Petteri tuon esitti että
Koirankoulutuksessa ei saa välittää ohikulkijoista. Aatelkoot mitä aattelevat, sama se niille. Tyhmät ei kuitenkaan ymmärrä ja viisaat ei välitä.
niin se mielestäni on jo aikamoista ylimielisyyttä, niin seisojaharrastajia kuin muita ihmisiäkin kohtaan.
Kyllä minun mielestäni kannattaa kiinnittää huomiota siihenkin minkälaista julkisuuskuvaa meistä kanakoira/ koiraharrastajista omalla käytöksellään luo.

Jos tuollaisia koulutusotteita joku tarvitsee, niin ne on mielestäni kyllä hyvä käydä läpi muualla ennen kuin mennään koiran kanssa julkisemmille paikoille.
Jep jep, koira on sen verran fiksu kampe, että melkosen äkkiä se oppii milloin saa luistella ja milloin ei. Jos alat toimia sen mukaan mitä vastaantulijat ajattelevat, niin kusessa olet.

Mitään showta ei tarvitse koiran kanssa pitää kun perusasiat on kunnossa, mutta mielestäni yleinen paikka ei ole koiralle mikään oikeus alkaa lipsumaan pelisäännöistä. Koiran voi pistää kenttään myös hillistysti. Kauheampaa katsottavaa minusta ja monen muunkin näkökulmasta se epätoivoinen anelu on. Toisten koirien kanssa on helpompi pitää niistä pelisäännöistä kiinni, toisten kanssa vähän vaikeampi. Tässä keskustelussa tuntui aloittajalla olevan se vaikeampi tapaus. Kukaan ei ole sellainen Jeesus, että jokaisen koiran saisi ilman muistutusta joka tilanteessa tottelemaan. Paitsi puheissa ja nettikirjoituksissa.
Toinen juttu johon reagoin on että täällä tuntuu jotkut ajattelevan että koira on "kone" joka auttaa omistajaa metsästyskauden aikana ja muutoin sen on oltava hiljaa, tuotettava niin vähän vaivaa kuin vaan mahdollista omistajalle.

Korjatkaa hyvät ihmiset jos olen saanut väärän käsityksen teidän kirjoituksistanne, tahtoisin ajatella että te todella pidätte kavereistanne myös.
Jos tulkintasi on kuvaamani koiran selätyksen perusteella tuo, niin käypä Carita lukemassa vaikka tuo oma sivustoni. En tiedä riittääkö se korjaukseksi, mutta jospa sieltä selkiäisi hieman kokonaiskuvaa tämän "julmurin" suhteen.
jonka periaatetta en ole koskaan ymmärtänyt. enkä myöskään selättämistä jonka periaatetta en ole koskaan ymmärtänyt.
Niin, pitänee selittää sama koirillekin, jotka kyllä alistavat toisiaan ihan vaan laumahierarkian vuoksi kun tarvetta joskus tulee. Mitä paremmin siinä laumassa suhteet on kunnossa, sitä vähemmän tämmöisiä tilanteita tulee. Harmi vaan, ihminen ei ymmärrä yleensä kovinkaan paljoa koiran "perusideasta", eikä ihmisen ja koiran suhde monestikaan ole luonnollinen (esim. kun aikuinen koira tulee laumaan). Sitten näitä ymmärtämättömyyksiä ja epäluonnollisia tilanteita joudutaan korjaamaan hiki hatussa ja mitä ihmeellisimmin kommervenkein ynnä nykyaikaisin apuvälinein...
Kuva

Carita

Viesti Kirjoittaja Carita » 27.3.2007 22:02

Petteri N, hienot sivut ja selventäviä. :wink:

Joskus täällä kun lukee näitä juttuja saa ehkä väärän käsityksen, jotenkin jutut ovat välillä niin karskeja ja antavat kuvan että porukat kouluttavat koiriaan todella kovin ottein.

Siksi reagoin tähän, eikä asia edes minulle kuuluisi. En vaan voinut olla kommentoimatta. :oops:

Ei ollut tarkoitus loukata ketään, olen vaan joskus reagoinut koulutuskentilläkin kun joku "ampuu yli" ja todella (minun silmissäni) pahoinpitelee omaa kamua. Siis, tarkoitan että sivullinen näkee että koira ryömii, anelee ja pyytää anteeksi ja kerjää isännältään hyväksyntää mutta mikään ei auta. Tämä taisi olla minulla mielessä kun itse reagoin näihin kirjoituksiin.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 27.3.2007 22:19

Carita kirjoitti: Tämä taisi olla minulla mielessä kun itse reagoin näihin kirjoituksiin.
Ei vara venettä kaada. :wink: Eikös se ole parempi näinpäin.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 28.3.2007 07:59

Jos Petteri se koira on kerran on ”fiksu kampe”, niin miksi sitä sitten tarvitsee hallita alistamalla eli selättämällä? Johtuneeko tuo sitten siitä että se toinen osapuli ei ole yhtä fiksu???

Ennen siellä missä kanakoiraihmiset koirineen tapasivat, eli kokeissa, niin siellä jos erehdyit jälkijoukoissa esittämään osaamistasi koiran hallinnasta tuolla tavoin niin että tuomari sen näki, niin puhuttelu sen jälkeen oli yleensä aika tiukkasanainen. Yleensä tuollaisen yhteistyön rakentamisen jälkeen koiran koepäivä oli käytännössä ohi. En koskaan ole nähnyt tuollaisen käsittelyn jälkeen koiran menestyvän hyvin kokeen laatuarvostelussa.

Niin kuin hyvin tiedät, tämä netti on sellainen paikka jossa pystyy luomaan illuusion osaamisesta ilman suurempia näyttöjä. Mutta ehkäpä Petteri kuitenkin kannattaa jättää nuo raamatulliset vertaukset sikseen. :)

Olen aikanaan nähnyt noita selätyskonsteja sovellettavan lupaavaan weimarin alkuun. Lopputuloksena oli alleen kuseva koira. Ja kun yhteistyö ei ilmeisesti koiran mielestä toiminut, hukkui myös jo esiin tullut seisontataipumus. Olettaakseni Weimari kuitenkin on luonteeltaan hieman kovempi kuin seisojat yleensä.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 28.3.2007 08:42

Tämä koko viestiketju on jo vähän off-topic...
Caritalle sen verran, että nykyään tuntuu tosiaan olevan paljon ääripää-kouluttajia liikkeellä. Toisaalta niitä jotka kuvittelevat saavansa koiristaan hyviä pieksemällä ja toisaalta niitä jotka lässyttävät koiransa täysin pilalle.

Petteri:
Ei koirat/sudet kyllä koskaan selätä toisiaan. Scenario on yleensä se, että alempiarvoinen alistuu mutta ei niin, että ylempiarvoinen heittää alempiarvoisen selälleen. Siinä on ihan vissi ero sillä jos heittää fyysisesti koiran selälleen ja koira on tarpeeksi kovapäinen niin se ei tule alistumaan vaan kunnoittaa omistajaansa tuon jälkeen vielä vähemmän. Olen nähnyt liian monta tapausta jossa omistaja on heitellyt koiraa selälleen ja koira näyttää aina vain enemmän hammaskalustoaan omistajalleen. Siinä menee lopulta luottamus. Lisäksi suurin osa ihmisistä ei edes osaa lukea koiraansa niin hyvin, että näkisivät milloin koira alistuu sillä sehän voi olla niinkin pieni asia kuin huulien lipominen, katseen poiskääntäminen jne.

Ja Sepolle sen verran, että weimari on upea koulutettava mutta omani ei ainakaan ole erityisen kovapäinen vaikka osa taitaa kyllä olla aikamoisia jästipäitä :)

tiiti

Viesti Kirjoittaja tiiti » 28.3.2007 09:29

Oiskohan pian aika päivittää myös tämä yhteinen "Raamattumme" Saksanseisojan koulutusopas vaikkapa tottiskoulutuksen osalta?

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 28.3.2007 09:41

Emma, kovapäinen ja kovaluontoinen ei välttämättä tarkoita samaa asiaa.
Yleensäottaen koirat ovat hyvin yhteistyöhaluisia ja -kykyisiä, kovaluontoisetkin.

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 28.3.2007 10:38

Heh, teidän kans saa näköjään vääntää loputtomiin :D

Ok, huonoa semantiikkaa minun osaltani.
Sana kovapäinen ei oikeastaan kuvaa mitään, parempi sana olisi kai omapäinen. Kova luonne on sitten eri asia, aivan oikein.
Joten niin kuin amerikkalaisissa lakileffoissa sanotaan, I will rephrase:
Minun weimari ei ole erityisen kova luonteeltaan, eikä myöskään omapäinen. Koiran omistaja sen sijan onkin ihan eri asia ;)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 28.3.2007 11:26

Jos Petteri se koira on kerran on ”fiksu kampe”, niin miksi sitä sitten tarvitsee hallita alistamalla eli selättämällä? Johtuneeko tuo sitten siitä että se toinen osapuli ei ole yhtä fiksu???
Sepolle ja ehkä Emmallekaan ei ilmeisesti tullut tarpeeksi selväksi että tarkoitan edelleenkin tässä näitä erikoistapauksia, jollainen topicin aloittajan tapaus mielestäni on. Olen sen sanonut jo aiemminkin, miksi lienee jäänyt yhä huomiotta?

Koiralla on ihan peruspyrkimyksenä etsiä sopivaa hetkä nousta arvoasteikossa. Tuollainen erikoistapaus - laumaan heitetty uusi jäsen - etsii sitä paikkaansa ja on niin fiksu, ettei jätä tilaisuutta käyttämättä.
Onhan koirallakin paljon helpompi elää kun se tietää paikkansa omassa laumassa ja ympäristönsä suhteen.
Niinpä. Mielestäni tuo ketjun aloittajan koira hakee sitä paikkaansa ja mitä selkämmin ja mustavalkoisemmin se sille osoitetaan, sen helpompi se on koiralle ja sen helpompi sitä suhdetta on lähteä sitten rakentamaan.
Ei koirat/sudet kyllä koskaan selätä toisiaan.
Ilmeisesti olen sitten nähnyt pahoja harhoja...

Olen monestikin nähnyt kun koira selättää toisen. Selättämisellä en nyt tarkoita sitä, että koiran raajat ovat taivasta kohden 90 asteen kulmassa maahan nähden... Siihen se 99% loppuukin se taisto. Toinen koira alistuu. Mutta en tosin muistanutkaan, että susilaumassahan tosiaan käytetään suihkepulloja, naksuttimia tai makkaranpaloja... jep. Niillähän se suhde sitten rakentuu luottamukselliseksi?
Lopputuloksena oli alleen kuseva koira.
Järkikin sen sanoo, ettei alistumisen merkkejä osoittavaan koiraan käydä enää käsiksi.

Filosofointi ei hirveitä alkuperäisen kysyjän tapauksessa auta. Joskus tuntuu, että "henkimaailman asioista" uskalletaan kyllä puhua, mutta kun neuvoa kysytään, niin mitään konkreettista ei tunnu irtoavan. Hymistelyä vaan.
Niin kuin hyvin tiedät, tämä netti on sellainen paikka jossa pystyy luomaan illuusion osaamisesta ilman suurempia näyttöjä.
Jep, ja kun tähän yhdistetään kova koetahkoaminen, niin voi nousta jo guruksi.
Kuva

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 28.3.2007 13:06

Mulle on käynyt ihan harvinaisen selväksi, että olen täysin harhaoppinen seisojakouluttajaksi :lol:
Petteri_N kirjoitti: Olen monestikin nähnyt kun koira selättää toisen. Selättämisellä en nyt tarkoita sitä, että koiran raajat ovat taivasta kohden 90 asteen kulmassa maahan nähden... Siihen se 99% loppuukin se taisto. Toinen koira alistuu. Mutta en tosin muistanutkaan, että susilaumassahan tosiaan käytetään suihkepulloja, naksuttimia tai makkaranpaloja... jep. Niillähän se suhde sitten rakentuu luottamukselliseksi?
Arggggh.... jos et itsekään tarkoita selättämistä ihan kirjaimellisesti niin älä sitten käytä sitä sanaa sillä ainakin minä miellän sen siten, että koira fyysisesti laitetaan tassut kohti taivasta. Kuten jo sanoin, koirat alistuvat toisilleen ja vaativat toisilta alistumista mutta ei ne kyllä selätä siten kun ihminen selättää koiran.
Jos koiransa saa koulutettua makkaralla, suihkupullolla ja naksulla niin se ei ole ainakaan minulta pois. Ja kaikkea voi kokeilla paitsi mummoaan ja kansantanhuja.
Petteri_N kirjoitti: Filosofointi ei hirveitä alkuperäisen kysyjän tapauksessa auta. Joskus tuntuu, että "henkimaailman asioista" uskalletaan kyllä puhua, mutta kun neuvoa kysytään, niin mitään konkreettista ei tunnu irtoavan. Hymistelyä vaan.?
Se on toisaalta ymmärrettävää sillä ei välttis ole ihan helppo antaa neuvoja näkemättä tapausta. Ja sen lisäksi täällä on ... nohh... joskus vähän semmonen teilausmeininki ettei herkkänahkaisempi välttis haluaa edes mitään sanoa.
Ja kun ei mullakaan nyt tämän konkreettisempaa sanottavaa ole niin annan tilaa jolleki viisaammalle :)

Vastaa Viestiin