Koiran kohtaaminen ja haukkuminen!!

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
tiipiie

Viesti Kirjoittaja tiipiie » 12.4.2007 18:46

[quote="Seppo Lehtovirta"]Tiipiie.
Meidän kerhomme edustaa metsästäviä kanakoiria. Meitä, niin kuin jo varmaan oletkin havainnut, ei paljonkaan kiinnosta ongelmat ”sohvakoirien” kanssa. Nuo koirat eivät meidän harrastustamme vie eteenpäin, paremminkin ja monessakin mielessä päinvastoin.

No enpä nyt noinkaan sanoisi.
Olen saanut todellakin paljon kerhosijäseniltä varteenotettavia neuvoja.
Tai sitten kuuluvat eri kerhoon :roll:

Tuntuvat jotkut metsästäjät asuvan jopa ihan kaupungeissa, ja käyttävän koiriaan remmilenkeillä.

Muuten, hyvässä timmissä oleva yhteistyökykyinen koira missä tahansa harrastuksessa on hyvää mainosta ko rodulle. Myös metsästäjille joilla on ajokoirapystykorva sekoituksia tai jopa ed mainittuja rotukoiria metsällä.

Kotona makaava paksu sohvaperuna, tai häkki - metsä - häkki - linjaiset koirat eivät ainakaan vie tietoisuutta rodusta eteenpäin.

Ensihoitajana aion vielä toimia jossain lajissa koiran kanssa, mikä ei nyt ole varsinaista metsästystä, mutta etsintää ja pelastusta.
Etsintäähän tuo metsästyskoirankin työ pitkälti on, harvemmin ne sen saaliin kaataa.

Sohvaperunoita en huushollissani hyväksy, on se sitten mies, mukulat tai koirat.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.4.2007 07:50

Muuten, hyvässä timmissä oleva yhteistyökykyinen koira missä tahansa harrastuksessa on hyvää mainosta ko rodulle.
Mielestäni ei. Seisojat rotuna eivät kaipaa mainosta missään muussa kuin niiden rotutyypillisessä toiminnassa - metsästyksessä. Se, että ihmiset kehuvat näkemänsä perusteella seisojarotujen olevan vaikkapa hyviä agilitykoiria, ei mielestäni vie näitä rotuja kuin alas päin.
Kuva

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 13.4.2007 08:06

tiipiie kirjoitti: No enpä nyt noinkaan sanoisi.
Olen saanut todellakin paljon kerhosijäseniltä varteenotettavia neuvoja.
Tai sitten kuuluvat eri kerhoon :roll:
Tokihan aina neuvoja annetaan jos niitä henkilökohtaisesti tullaan kysymään, ei me nyt mitään hirmu töykeitä olla :) .
Tuntuvat jotkut metsästäjät asuvan jopa ihan kaupungeissa, ja käyttävän koiriaan remmilenkeillä.
Totta kai metsästäjiä asuu kaupungeissa, eihän metsästys ole maaseudun ihmisten yksinoikeus. :shock: Jos aktiviteettia riittää niin kyllä kaupungissa voi aivan hyvin pitää tällaista sosiaalista metsästyskoiraa.
Muuten, hyvässä timmissä oleva yhteistyökykyinen koira missä tahansa harrastuksessa on hyvää mainosta ko rodulle. Myös metsästäjille joilla on ajokoirapystykorva sekoituksia tai jopa ed mainittuja rotukoiria metsällä.

Kotona makaava paksu sohvaperuna, tai häkki - metsä - häkki - linjaiset koirat eivät ainakaan vie tietoisuutta rodusta eteenpäin.
Sinä ystävä hyvä et katsele tuota asiaa kerhon ja kanakoiraharrastuksen sisältä, vaan selkeästi ulkopuolelta.
Seisojat eivät kaipaa myytävyyttä joka tulee muualta kuin metsästyksen kautta. Nämä koirat ”myyvät” itsensä omilla metsästysominaisuuksillaan, ja näillä ominaisuuksilla ne myyvät itsensä metsästäjille. Muita (harrastukseen kuulumattomia) myyviä ominaisuuksia emme kaipaa.
Ensihoitajana aion vielä toimia jossain lajissa koiran kanssa, mikä ei nyt ole varsinaista metsästystä, mutta etsintää ja pelastusta.
Etsintäähän tuo metsästyskoirankin työ pitkälti on, harvemmin ne sen saaliin kaataa.
Noiden muiden monirotuharrastusten kautta tulee sitä mummo- ja teinityttöenergiaa jota emme harrastuksemme sisälle kaipaa, ellei näillä mummoilla ja teinitytöillä ole haulikko pykälässä ja jonkinasteista kiinnostusta metsästykseen. Silloin asia, ja kunnioitus heitä kohtaan, on jo aivan toinen.

Minun kauhukuvani on että näen joskus punkeron saksanseisojan lyllertävän tai ”vaappuvan”, mummon kanssa jolla on pullapussi kädessä, kohti kaupunginrantaan pullasorsia ruokkimaan, yäk, yyyyäääääkkkk. :x

Niin kuin edellisessäkin viestissäni sanoin, tilanne jossa sinä ja koirasi olette ei ole sinun aikaansaanostasi, eikä tämä teksti yleensäkään ole tarkoitettu ihan kirjaimellisesti otettavaksi. Toivottavasti saat ongelmanne pois päiväjärjestyksestä ja keksit jotain mukavaa tekemistä koirasi kanssa.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 13.4.2007 08:55

Laskeskelin että jos itellä kertyy metsästyspäiviä vuodessa n. 50-70vrk ja loput ajasta koira oleilisi vaan häkissä/sohvaperunana, sen vuoksi että sattuu olemaan metsästyskoira.... No huh huh...

Veikkaanpa että kaikilla ei ole aikaa/lomaa/yms. käydä koiran kanssa metsällä 2kk (tahi enemmän) per vuosi, niin johan se on terveellistäkin harrastaa jotain muutakin koiran kanssa, vaikkapa valjakkohiihtoa??yms. Mitäs pahaa siinä on jos sattuu muutaman kisan seisojalla voittamaankin.

Kasvattajat mielestäni on suuressa vastuussa siitä, mihin kotiin pentunsa myyvät. Ainakin itse valitsisin tarkkaan... alkuinnostuksen huumassa saattaapi unohtua kuinka paljon koira tarvitsee koulutusta/opetusta toimiakseen metällä niinkuin pitää ja innostus suattaapi hiipua. Koiraa en tosiaankaan myisi sillä perusteella että on pelkästään kiinnostunut kanakoirametsästyksestä. Kyllä torrakko on pitäny hyppysissä käydä ja riistaakin olla "pakkasessa" ennen kuin pennun myisin.
:wink: :wink: Mutta miun mielestäni ei ole haittaa vaikka metästyksen ohessa jotain muuta touhuilee, kunhan ei ota pelkäksi tokokoiraksi...niihin löytyy muita loistavia rotuja.

Vähä off topic

Kiitos ja anteeksi!

tiipiie

Viesti Kirjoittaja tiipiie » 13.4.2007 08:58

"Minun kauhukuvani on että näen joskus punkeron saksanseisojan lyllertävän tai ”vaappuvan”, mummon kanssa jolla on pullapussi kädessä, kohti kaupunginrantaan pullasorsia ruokkimaan, yäk, yyyyäääääkkkk. "

Samoin, oli rotu mikä tahansa.
:x
Varsinkin kun tuo mummoenergia taitaa olla jo lähempänä kuin teinityttöenergia. :oops:

Ja kyllähän minä mielelläni metsälle lähden. Kuka ottaa lähes viiskymppisen täysin kaupunkilaisihmisen mettälle kouluttamattoman koiran kanssa?

Jostainhan se harrastus on aloitettava.

Ja ei, en ota kaikkea vakavasti, paitsi elukoiden hyvinvoinnin.
Tämä on siis vain turhaa höpinää ja keskustelua, tässä viestissä ei ole mitääm pointtia.

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 13.4.2007 09:11

Käpälämäen Ukko kirjoitti: Äläs ala likka savolaisen kanssa sanasotasille, sillä sen taistelun olet hävinnyt jo kalkkiviivoilla.. minä nimittäin todella käyn silloin tällöin kyseisellä sivuilla... silloin kun mieleni tekee nauraa... tosin nyt riittää että pysyn näillä sivuilla.. :lol: :wink:
No eikös se ole hyvä asia että saat nauraa täällä omalla "kotifoorumilla"? Ajattele, säästyt vaivalta klikkailla itsesi tuonne tunturisuden foorumille tai ties missä agilitypulinoissa käytkin vakoilemassa... :D 8)

Ja joku on ihan selvästi lukenut tosi tarkkaan Akun treenipäivyriä :D No sitähän te ootte, siis jääräpäitä, koittakaa kestää ;)
Ja jos keksit hyviä treenivinkkejä tuon lukemisesi jälkeen niin laita viestiä, kaikki vinkit kelpaa aloittelijalle :D

Jotkut seisojat ovat hyviä agilitykoiria ja sehän on mainiota liikuntaa metsästyskauden ulkopuolella. Agilityä tosissaan harrastavat hankkivat itselleen joko border collien, kelpien tai belggarin koska nämä samaiset rodut menevät mainiosti myös tokossa ja pk-puolella. Ei seisojista tule koskaan suosittuja agilitypuolella. Minulla on onneksi itselleni juuri sopiva agilitykoira, 30 cm korkea ja liikalihava, jopa minä pysyn perässä 8)

Seppo: Mummo- ja teinityttöenergiaa??? Minä oon ainaki iän puolesta selvä väliinputoaja sitten... ja haulikkoki on hankinnassa, puhh 8)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.4.2007 13:40

No sitähän te ootte, siis jääräpäitä, koittakaa kestää
Eli jos minä olen eri mieltä kuin sinä, niin minä olen jääräpää, mutta sinä et?
Kuva

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 13.4.2007 13:54

Petteri_N kirjoitti:Eli jos minä olen eri mieltä kuin sinä, niin minä olen jääräpää, mutta sinä et?
Just niin. Reilujen kerho, eikö totta? 8)
Viimeksi muokannut Emma Pirilä, 13.4.2007 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 13.4.2007 13:56

Lumo kirjoitti:...on terveellistäkin harrastaa jotain muutakin koiran kanssa, vaikkapa valjakkohiihtoa??yms. Mitäs pahaa siinä on jos sattuu muutaman kisan seisojalla voittamaankin.
Valjakkohiihto on terveellistä, kuntoa ylläpitävää, kilpailuvietin tyydyttämistä jne.! Tuntuu vain tosi jaskamaiselta lukea juttuja ja ylistystä (kuten uusimmassa Koiramme-lehdessä) seisojista hiihtokoirina, eikä sivulauseeseenkaan lipsahda mainintaa rodun varsinaisesta käyttötarkoituksesta. :?
Kuva

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.4.2007 15:25

Emma Pirilä kirjoitti:
Petteri_N kirjoitti:Eli jos minä olen eri mieltä kuin sinä, niin minä olen jääräpää, mutta sinä et?
Just niin. Reilujen kerho, eikö totta? 8)
Asia pihvi.
Kuva

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 13.4.2007 16:13

Joo on jaskamaista jos ihmiset saa väärän kuvan rodun käyttötarkoituksesta.... Omasta mielestäni on ihan hyvä jos METSÄSTYKSEN OHELLA, harrastaa esim. valjakkohiihtoa ja vaikka ihan kilpailutasollakin. En näe siinä mitään haittaa ja toistamiseen: kasvattajalla on suuri vastuu, mihkä kotiin pentunsa myy ja mihin käyttötarkoitukseen. Ja viellä toistamiseen: itse en edes harkitsisi seisojaa jos en metsästäisi, eikä pitäisi kenenkään muunkaan harkita.

Mulle on ihan sama mitä ihmiset ajattelee, kun vedän hiihtolenkkejä seisojan kanssa. Suapi tulla utelemaan rodun käyttötarkoituksia, mutta metsästyksen ohella rohkaisen kyllä harrastamaan muutakin, jos vaan rahkeet riittää. Ei tää nyt niin totista torven soittoa ole :wink:

Kiitos ja viellä kerran anteeksi!

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 13.4.2007 17:05

Lumo kirjoitti:Ei tää nyt niin totista torven soittoa ole
Toisaalta, mikäpä sen vakavampaa vaskeen puhaltelua on, kuin kilpaurheilu... :| Totiseksi vetää sekin, kun saksanseisojia jalostetaan muuhun tarkoitukseen, kuin kanakoirametsästys. :( Edelleenkin kannatan itsekin innokkaana koirahiihtäjänä kaikkea fyysistä harrastamista metsästyskoirilla myös jahtikauden ulkopuolella ja hiihtolenkit ja ahkiovaellukset ovat sieltä parhaasta päästä! :)
Kuva

olavi peura
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja olavi peura » 13.4.2007 17:34

kyllähän se taitaa sileen olla, jotta elämää on 1.9-31.3 siinä välissä poltellaan jäitä ja kehitellään jottain aktiviteettiä.

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 13.4.2007 17:50

Minun kauhukuvani on että näen joskus punkeron saksanseisojan lyllertävän tai ”vaappuvan”, mummon kanssa jolla on pullapussi kädessä, kohti kaupunginrantaan pullasorsia ruokkimaan, yäk, yyyyäääääkkkk. Mad
Reps!!! Minun pahin skenaarioni on se että semmoinen mummeli retuuttaa minua siinä toisessa käsipuolessaan sinne sorsalammikolle.. :lol:

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 13.4.2007 19:49

Pahin skenaarioni on että joku sattuu ottamaan kuvan kun ollaan vaappumassa sorsia ruokkimaan... :roll: Pullapussit tanassa. Kvaak kvaak.

Ei tosi. Onhan se hienoa että koiralle löytyy muutakin käyttötarkoitusta kun haulikon jatkeena heiluminen. Meitin koirat ainakin tarvii varsinaisen metsästysajan ulkopuolella muutakin tekemistä kuin hiljaa paikallaan makaamista.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Vastaa Viestiin