heti eikä viides päivä

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

egi

heti eikä viides päivä

Viesti Kirjoittaja egi » 11.10.2007 11:07

Kertokaas mulle miten opetan koirani suorittamaan annetun käskyn heti, eikä sitten joskus?

kaltsu

Viesti Kirjoittaja kaltsu » 11.10.2007 15:39

No mie ainakin alotan koko käskytyksen esim istu ja makaa käskyn uudelleen niin kauan että se tekee sen tarpeeksi rivakasti mut luoksetuleminen pihalla niin sillon kutsun max 2 kertaa ja neiti joko tulee tai itkee ja tulee :lol: tietty nuilla vanhemmilla konkareilla saattaapi olla viel parempia neuvoja :lol:

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 11.10.2007 18:28

Lukaise alkuun vaikkapa joku koiran käyttäytymisestä ja oppimisesta kertova peruskirja. Erityisesti sieltä kohta "ehdollistuminen". Sitten kyselemään uudestaan niin on helpompi puhua samoista asioista.
Kuva

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 11.10.2007 21:34

Sää oot Petteri julma. Älä nyt aina lopeta keskusteluja heti alkuunsa, vaikka oletkin admin. Mielestäni esitetty kysymys oli ihan aiheellinen. Ei täällä kaikki ole samalla tasolla kuin te suuret gurut.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 11.10.2007 22:31

Tottakai aihe on asiallinen. Mielestäni siihen myös asiallisen vastauksen annoin, vaikka se onkin lyhyydessään aika tyly.

Tämän asian suhteen ei tarvitse olla guru. Kyseessä on koirankoulutuksen ja koiran sielunelämän perusasia, joka jokaisen koiranomistajan pitäisi itselleen selväksi tehdä: Miten koira oppii?

Harmillisen usein ihmisillä ei ole hajuakaan siitä mikä koiran "idea" on. Tämän jäljille voi päästä ihan parilla perusopuksella ja keskittymällä niiden sisältöön. Vasta tämän jälkeen kannattaa alkaa keskustelemaan vinkeistä ja nikseistä. Muuten ne jäävät vain vinkeiksi ja nikseiksi ilman ymmärrystä siitä MIKSI näin tehdään.

Mutta se vastaus peruskysymykseen: Kyse on vain oikea-aikaisesta pakosta ja palkkiosta. Ei niiden määrästä, vaan laadusta ja ajoituksesta.
Kuva

Miikka Kirjalainen
AVO-luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miikka Kirjalainen » 12.10.2007 09:43

Olen Eeron kansa samaa mieltä, että asiasta on hyvä keskustella esim tällä palstalla. Eikös tämä ole juuri sitä varten? Itse en ainankaan voi näin työaikaan lueskella koira-aiheisia kirjoja mutta nettiä voin helposti lueskella työn ohessa.

Se millä koiran saisi toimimaan nyt eikä kohta?

Itse olen ainankin vaatinut koiralta sitä välitöntä suoritusta ja koira saa kyllä kuulla jahkailusta... Toisaalta kun se toimii välittömästi palkitsen koiran ylitsevuotavasti. Itse olen kuitenkin joskus tehnyt sen virheen, että olen antanut koiran luistaa hieman. Tästä korjaaminen on ollut vaikeaa. Vaadi koiralta aina ja kaikkialla käskyn välitöntä noudattamista, äläkä lipsu tai koirakin lipsuu....

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 12.10.2007 13:52

<<--Se ei poista sitä tosiasiaa, että ennenkuin asiasta voi täällä keskustella, pitäisi olla muutama ihan pikkujuttu sisäistettynä...

jos ei ole vapaa-aikana kiinnostusta, vaikka vähän, opetella koiran koulutuksen perusjuttuja, niin tokihan voi käyttää jotain nimeltämainitsematonta hakupalvelua ja ettiä muutama artikkeli petterin ehdottamasta ehdollistamisesta.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 12.10.2007 15:26

Petteri_N kirjoitti: Mutta se vastaus peruskysymykseen: Kyse on vain oikea-aikaisesta pakosta ja palkkiosta. Ei niiden määrästä, vaan laadusta ja ajoituksesta.
Tästähän juuri on kyse! Ja senkin voisi vielä lisätä että opeta ensin, vaadi sitten.

egi

Viesti Kirjoittaja egi » 12.10.2007 18:03

Voisitko Petteri_N sitten antaa pari vinkkiä koiran käyttäytymisestä ja oppimisesta kertovasta peruskirjasta, saa muutkin antaa (mielestäni Petteri_N, olisit voinut antaa vinkit heti, etkä viides päivä).

kaltsu

Viesti Kirjoittaja kaltsu » 12.10.2007 18:19

Meiltäpäin kirjastosta ainakin löytyi lintukoiran koulutus & kasvatus opus, mistä kyllä sai paljon vinkkejä ja oppi kyl koiran ajatusmualimaa...ja sit mie kyl ostin ihan eläinkaupasta semmosen saksanseisoja kirjan...se ny oli semmonen yleispätevä joka rotuun mut tuon ensimmäisen kyl suosittelen lukemaan...aukas ainakin mulle paljon koiran kasvatuksesta :lol:

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 12.10.2007 18:22

Tässä tuore ja perusteellisuudestaan huolimatta yleistajuinen opus, jonka on kirjoittaja Sten Christoffersson:
Kuva
Kuva

kaltsu

Viesti Kirjoittaja kaltsu » 12.10.2007 18:50

tuokin löytyi kirjaastosta :lol:

kaltsu

Viesti Kirjoittaja kaltsu » 12.10.2007 18:56

ööö se oli muuten just tuo kirja mistä vaikutuin...

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 12.10.2007 20:19

egi kirjoitti:Voisitko Petteri_N sitten antaa pari vinkkiä koiran käyttäytymisestä ja oppimisesta kertovasta peruskirjasta, saa muutkin antaa (mielestäni Petteri_N, olisit voinut antaa vinkit heti, etkä viides päivä).
Ensin vaikka tämä: ERKKI PULLIAINEN: "KOIRAN KÄYTTÄYTYMINEN"

Sitten vaikka googleen hakusanat "operantti ehdollistuminen" ja "klassinen ehdollistuminen".

Löytyy paljon ja vaikka mitä. Esim. tämä: http://www.kumikana.org/koulutus/ehdollistuminen.htm
Siellä on erittäin havainnollisin esimerkein kerrottu klassisesta ehdollistumisesta.

Nettilähteet kahlotaan läpi ja katsotaan millaista lähdekirjallisuutta niistä löytyy. Tehdä lista ko. aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja verrataan siihen oman lähikirjaston tietokantaan, joka löytyy varmasti myös verkosta. Johan alkaa homma selvitä.

Tämä kaikki vaatii tosin viitseliäisyyttä, joka tuntuu monelle koiranomistajalle olevan vieras asia. Jopa niin vieras asia, että koira tuodaan alueellisen yhdistyksen treeni-iltaan kuvitellen, että siellä se kouluttaja tekee koirista sitten valmiita. Odotetaan viikko kotosalla ja mennään taas uudestaan ja kuvitellaan samaa.

En kohdista tätä nyt egiin, mutta välillä tämä uusavuttomuus ottaa kyllä pannuun.
Kuva

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 12.10.2007 20:26

Eikö tuo ole juuri sitä uusavuttomuutta että kaikki pitäisi pystyä oppimaan
kirjoista :D
Viimeksi muokannut Seppo Lehtovirta, 12.10.2007 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Vastaa Viestiin