heti eikä viides päivä

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

kaltsu

Viesti Kirjoittaja kaltsu » 12.10.2007 20:29

juups kyllä petteri on tietty oikeassa...itse olen löytänyt moneen mieltä askaruttavaan kysymykseen vastauksen tältä foorumilta kun vaan laittaa hakuun sanan nii yleensä löytyy asiaa... :lol:

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 12.10.2007 20:46

Onko egillä jokin tietty käsky joka vaatii nopeutta vai ylipäätään kaikkien käskyjen kanssa sama juttu?

egi

Viesti Kirjoittaja egi » 12.10.2007 21:15

Lähinnä istuminen. Mä en kyllä ymmärrä, mitä oppia saan esim. tästä http://www.kumikana.org/koulutus/ehdollistuminen.htm , sillä koira istuu kyllä käskystä, mutta se ei tapahdu heti vaan "viides päivä". Olen varmaan opettanut käskyn koiralle väärin ja nyt haluaisin, että joku opettaisi minua, miten opetan koiralleni, että sen on istuttava HETI. Toivottavasti ei enää tule uusia kirja/netti vinkkejä, vaan käytännön ohjeita, sillä niitä toivoin saavani täältä.

Heikki Sarvikivi
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 13.10.2007 00:30

:?:
Viimeksi muokannut Heikki Sarvikivi, 7.10.2013 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki Sarvikivi
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 13.10.2007 00:35

:?:
Viimeksi muokannut Heikki Sarvikivi, 7.10.2013 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 13.10.2007 07:26

Itse olen opettanut vauhdikkaat istumiset jo pennulle. Ruokakupilla heti 8-viikkoisesta lähtien. Aluksi ei tarvita mitään käskysanoja. Nostan vain ruokakupin ylös ja pentu seuraa katseella ja istuu. Sitten heti ruoka palkaksi. Kun tämä toimii jo hyvin lisään pillinvihellyksen hommaan ja taas istutaan vauhdilla. Käskysanan opetan vasta myöhemmin.
Käsimerkkikin tulee opetettua tässä samalla ja ihan huomaamatta.

Laitampa kummiskin vielä yhden kirjavinkin :wink:
Jyry Tuominen: Noutajan pennusta metsästyskoiraksi.

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 13.10.2007 10:01

Olen varmaan liian yksinkertainen ihminen kun minusta vastaus on ihan yksinkertainen :D Mikäli koirasi tietää mitä istu-käsky tarkoittaa mutta ei istahda heti niin laita se istumaan? Perse kenttään ja sillä siisti. Sanot siis istu, koira ei heti istu niin sinä painat sen istumaan. Tee tätä kunnes koira tajuaa että se nyt vaan on istuttava heti kun tuo niin sanoo. Joka kerta kun koira istuu heti käskystä niin muistat sitten myös kehua HETI kun se on istahtanut.
Ja olet johdonmukainen eli tuo sama kaavio toistuu aina. Ei niin että joskus laitat sen istumaan ja joskus ei. Niin, ja lisäksi pitää olla myös sinnikäs ;) Ja vältä niitä käskyjen lisäliitteitä ettei koira mene sekaisin, eli älä sano istu-ny-sa***a vaan käytä aina samaa käskysanaa.

Tietysti voisit opettaa koiran nopeasti istumaan myös nameilla (voi olla itse asiassa vielä nopeampi) mutta silloin sulla pitäisi olla koira joka on koko ajan kiinnostunut niistä nameista ja yleensä kai seisojaa ei voisi metsässä vähemmän kiinnostaa jotkut namit (ainakaan tuota mun harmaata ei kiinnosta) :)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.10.2007 11:10

Mä en kyllä ymmärrä, mitä oppia saan esim. tästä http://www.kumikana.org/koulutus/ehdollistuminen.htm , sillä koira istuu kyllä käskystä, mutta se ei tapahdu heti vaan "viides päivä".
No hyvin yksinkertaistettuna klassinen ehdollistuminen tässä tilanteessa:

Mitä tavoitellaan? Rivakkaa toimintaa.

Mistä palkitaan? Rivakasta toiminnasta. (sillä sadasosasekunnilla kun sitä ilmenee)

Mistä rangaistaan? Hitaasta toiminnasta. (sillä sadasosasekunnilla kun sitä ilmenee)

Mitä muuta vaaditaan? Ehdottomuutta ja mustavalkoisuutta. Ei ole välimuotoja tottelemisen ja tottelemattomuuden välillä.

Mikä on yleisin virhe? Ohjaaja on myöhässä palautteessaan, tai ei ymmärrä koska ja mistä asiasta koiraa pitää rankaista/palkita.

Mitään "kikkakolomosia" on ihan turha antaa ennen kuin se koiran "ydin" on ymmärretty, l. miten koira oppii asioita ja miten se saadaan ehdollistumaan haluttuun toimintamalliin.
Kuva

egi

Viesti Kirjoittaja egi » 13.10.2007 22:17

Tätä tästä eteenpäin, KIITOS.

Vastaa Viestiin