Pentu hakee paikansa "laumassaan " ?

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
jori

Pentu hakee paikansa "laumassaan " ?

Viesti Kirjoittaja jori » 19.11.2007 11:14

Mikä on teidän kokeneitten miellipide ?
Meillä on nyt 18 viikkoa vanha karkis ( uros )joka yhtäkkiä on ruvennut näykkimään 11-vuotiasta tytärtäni . Joskus hänellä on jopa isoja mustelmia. Ehkä suurin dilemma on se, että kun minä itse ilmestyn tai olenkin näköpiirissä tälläistä ei tapahdu. Olen neuvonut häntä rohkeasti nostamaan pentua niskanahasta , mutta liiankin usein tämäkään ei auta. Olen myös kehottant häntä olemaan ikäänkuin "huomiomatta " pentua ja se on ehkä parhaiten rauhottanut tilannetta. Tämähän on toki pennun miellestä" leikkiä ", mutta.....ehkä... hieman liian rajua. Koira saa paljon liikuntaa ja virikkeita joten tuskin kysymyksessä on turhautumisoire. Minulle taas koira on hyvinkin tottelevainen (niin, ollakseen 18 viikkoa ) ja olen myös aika varma siitä että koirasta aikanaan tulee hyvä metsäkaveri . :?

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 19.11.2007 13:02

Tarkempia kikkakolmosia en ala erittelemään, mutta pennullehan olisi nyt jokaisessa mahdollisessa tilanteessa pyrittävä tekemään sen paikka laumassa selväksi. Siihen pitää myös tyttären osallistua ja tehdä koiralle selväksi että hän on laumajärjestyksessä koiran yläpuolella, eikä hänenkään näykkiminen ole sallittua. Mahdollisimman mustavalkoista toimintaa.
Kuva

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 19.11.2007 16:55

Ehkä vaikein paikka tuossa on se, että lasta pitää kieltää seurustelemasta/leikkimästä/villitsemästä koiran kanssa. Lapsilta kun tuppaa puuttumaan tuo johdonmukainen koiran käsittelytaito. Koiran ja lapsen yhteiset ohjatut leikit ja harjoitukset tapahtuvat aina aikuisen valvomana.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

jori

Viesti Kirjoittaja jori » 19.11.2007 17:42

Aivan.Näin minäkin olen tämän asian ymmärtänyt; Lapset saattavat innostua
ja tilanne tuppaa "riistäytyä käsistä " Koiranpentu innostuu yhtälailla lietsomisesta ja leikkiin onkin yhtäkkiä vaikeata saada se piste. Toisaalta koiran kanssa pitää myös leikkiä. Koiran täytyy myös oppia ymmärtämään lasten juoksemiset ja leikkimiset koiran omassa kotiympäristössään .

:lol:

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 19.11.2007 20:29

Muutaman lapsen ja koiran kanssa pentuaikoja eläneenä ehkä hieman masentava tieto: lapsen on todellakin itse otettava asemansa pennun silmissä. Niskasta nostaminen on toimiva keino, mutta kurjaa lapselle mikäli pentu kiljuu kuin tapettava sika.
Ehdottoman samaa mieltä olen siitä, että lasten pitää saada leikkiä pennun kanssa. Nyt pitää vain opettaa pennulle, että näykkiminen ei ole sallittua, muu leikki kyllä.
Sitten keinoja: 1. kun koira näykkää, tiukka EI ja suihkepullolla vesisuihku päin näköä: koirasta erittäin inhottavaa, mutta taatusti ei vahingoittavaa. Samantien leikki jatkuu, mutta ei toivottava käytös aiheuttaa ikävän vesisuihkun. Eikä pidä unohtaa kehuja oikeasta toiminnasta, vaikkapa vetoleikistä.
2. Mikäli koira näykkää/puree, kaikki kiva loppuu välittömästi, tiukka EI ja koira 'joutuu' eristetyksi yksin toiseen huoneeseen. Parin tunnin kuluttua sama henkilö (lapsi) joka koiran eristi, käy vapauttamassa sen. Mikäli koira iloissaan näykkää, tiukka ei ja välittömästi takaisin eristykseen.
Toivottavasti näistä on apua.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 19.11.2007 22:07

Itse olen sitä mieltä, että jos joskus meinaat käyttää leikkiä koiraa motivoivana tekijänä esim. tottelevaisuuskoulutuksessa, niin jätä turhanpäiten leikkiminen pois kokonaan. Pennunkin kanssa leikin voi aina yhdistää uuden opetteluun - vaikka nyt siihen EI-sanaan.
Kuva

Vastaa Viestiin