Maahan !

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 13.2.2010 21:01

Ns. paukkunoutoon on perinnäinen taipumus kaikilla koirillamme, mikäpä koira olisi niin välinpitämätön että katselisi selkeän saaliin tippumista ”toimettomana”, ellei sille ole luotu sääntöä tuollaisen toiminnan poissulkemiseksi? Aina joku käsky voidaan luoda ehdottomaksi, eli se menee muiden käskyjen ohi.
Kun koira yhdistää tietyn käskyn tiettyyn toimintaan, voidaan se turha komentaminen hiljalleen lopettaa, kunhan muistetaan jollakin tavalla koiraa jälkikäteen kehaista tai kiittää, eli sillä vahvistaa koiran käytöstä.
Näinhän se asia on.
Eli pennusta asti linnuilla, alkuun millä tahansa ja jatkossa riistalinnuilla. Niinhän se koira ne asiat parhaiten oppii.

Sitä vain en ymmärrä, että mikä tässä on sitten uutta. Näinhän se koira pitää kouluttaa!!
Ja mitä vähemmän tarvitsee käskeä, sen paremmin on oppi mennyt perille.
(Eli ei karjuta turhia, ei ylösajossa eikä sen jälkeen. Pillillä pitkä piip ja paukku viimeinen "varmistus")

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 14.2.2010 10:03

Eikös siinä pillissä ole sitä varten se naru että kun sen ampuessa tulee nielaisseeksi niin se on helpompi saada taas käden ulottuville. :roll:

Todelliset_Kanakoira_Harrastajat
pukeutuvat pilliin kaupungillekin - vaikka koira olisikin kotona.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 14.2.2010 10:18

MK05 kirjoitti:Meinaatko, Hilu, että ehdit sen pillin sitten ampumisen jälkeen kaivamaan suuhusi ja puhaltamaan :shock:
Oletuksena on ettei koiralle tule mieleenkään lähteä paukkunoutoon. :wink:

Heikki Lehtonen
Juniori

Viesti Kirjoittaja Heikki Lehtonen » 14.2.2010 12:11

Mitenkäs sitten olette opettaneet koiranne pysähtymään ilman eri komentoa kun lintu siivittää?

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 14.2.2010 14:05

Se pitää ehdollistaa pysähtymään linnun lentoonlähtöön. Eli tehdä siitä itse lentoonlähdöstä pysähtymiskäsky koiralle.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 14.2.2010 18:01

Eli tuo Sepon lausahdus tarkoittaa käytännössä sitä, että se koira pennusta asti opetetaan siihen, että aina kun jotain sen edestä karkaa, koira jää paikalleen.
Käytännössä alkuun on se paikalle jäämisen käsky: istu, maahan, seis, paikka, tai mikä se kenelläkin on.
Kun pentu on sen omaksunut, niin sitten sitä vain aletaan ehdollistaa käytännössä. Kaikki pikkulinnut, naapurin kissat ja kanit ym. Aina, kun joku sen pennun edestä lähtee niin pentu aina paikalleen. Siihen kehut, että tietää toimineensa oikein ja sitten matka jatkuu eri suuntaan kuin se "riista".
Puolivuotiaana se pentu jo itse on ymmärtänyt tilanteen ja alkaa pysähtyä itse linnun tai jonkin muun karkottuessa. Ja tämä tehdään koiran kanssa kuljettaessa maastossa, eli siellä missä sitä jatkossa tarvitaan. Ei missään toko-kentällä. Sitten voidaan pikkuhiljaa jättää se suullinen käsky pois.

Tai näin minä ainakin olen omat koirani opettanut.
Viimeksi muokannut Mauri Koivuporras, 14.2.2010 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 14.2.2010 18:03

Tuplat.

Vastaa Viestiin