Pennun ryntäily

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Karvanaama

Pennun ryntäily

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 27.8.2009 07:08

Tervehdys!

Minulla muutaman kk vanha karkkari. Pentua kovasti kiinnostaa lenkillä vastaantulevat tai ohi viilettävät pyöräilijät ja muut lenkkeilijät ja silloin alkaa armoton ryntäily kytkettynä.
Olen pyrkinyt hakemaan kontaktia kutsumalla pennun nimeä ja palkitsemalla, koska en todellakaan halua, että koira vanhemmiten ryntäilee jokaisen vastaan tulijan perään.

Miten olette opettaneet pentua ettei vastaan tulijoista tarvitse välittää? Onko järkevää kieltää pentua ryntäilemästä, vai saako se negatiivisen assosiaation, että nämä vastaan tulijat ovatkin ikävä asia tms ?

En yleensä kiinnitä itse mitään huomiota muihin ulkoilijoihin, eli en halua opettaa pentua siihen, että kaikkia pitää "tervehtiä."

Jarmo Pesola
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jarmo Pesola » 17.9.2009 09:15

MOI! Olet oikeilla jäljillä, Tarvitset vain aikaa, koska pentu on niin nuori, muutama kuukausi ja tuolla huomion kiinnittänen itseesi vie nuo ryntäily halut.
Jos Teidän kylällä on joku koirakerho tai muu joka pitää talvisin kotikoiran/Toko tms harjoituksia niin nekin ovat hyväksi.
Koiranen oppii olemaan muista koirista välittämättä. Jo muutamalla kerralla pentu muokkaantuu. Itse käytiin puolen kymmentä kertaa ko. harjoituksessa mukana ku enempään ei ehditty toissa talvena. Meillä kun oli ongelmana ettei nähty muita koiria kuin satunnaisesti...

Vastaa Viestiin