koirankoppi

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
hannu

koirankoppi

Viesti Kirjoittaja hannu » 30.8.2004 06:48

Minulla lkssu ja olen ajatellut rakentaa pihalle kopin ja ympärille aitauksen. Onko kokemusta minkä kokoinen kopin tulisi olla? Entä aitauksen ympärillä? Koira viettää siellä ehkä max.4t päivässä ja öisin on ehdottomasti sisällä. Eikä ole kopissa kovilla pakkasilla. Eli kyse on siis vain muutamasta tunnista päiväsaikaan eikä ole niitä kaikkia tunteja siellä yhtäjaksoisesti. Rakennusvinkkejä siis kaivataan.

arto_m

Re: koirankoppi

Viesti Kirjoittaja arto_m » 30.8.2004 09:23

Me olemme tehneet koiran häkin elementeistä. Yksi elementti on 4 tai 5 metriä pitkä ja koiraverkon verran korkea. Puutavarana on ollut 50*50 mm soiro. Kulmat täytyy tietysti vahvistaa kulmatuilla. Tee tuollaisia elementtejä tarvittava määrä ja naulaa ne sitten yhteen. Tarhasta tulee riittävän jämäkkä, mutta se on helppo siirtää muuallekin, jos tarve vaatii.

Muistaakseni laki sanoo, että koiran aitauksen on oltava vähintään 10 m^2. Jos teet neljä 4-metristä elementtiä, saat niistä 16 m^2. Toisaalta voit tehdä elementeistä viisi metriä pitkiä. Tällöin tarha on 25 m^2. Meillä tarha on koottu siten, että se on 8*10 m^2, eli yhteensä 80 m^2. Noin pitkät sivut vaativat jo tukea keskelle. Viritimme yhteen nurkkaan myös pressun katoksi, jotta koira voi olla taivasalla, mutta kuivassa niin halutessaan.

Eristettyyn koppiin en anna vinkkejä, kun omakin on vasta työn alla. Kerron sitten joskus, jos siitä tulee hyvä :) Eristettyhän sen on oltava, jos meinaat talvella pitää lyhytkarvaista siinä. Samoin lämmitin pitää olla, mutta niitähän saa valmiina kaupasta. Meillä on nyt valmiina kevytkoppi, jonka runko on mainitusta 50*50 mm:stä soirosta. Seinät on vesivaneria. Se tosin on enemmänkin katos kuin koppi ja tarkoitettu kesäkäyttöön.

Karoliina

Re: koirankoppi

Viesti Kirjoittaja Karoliina » 16.11.2004 20:50

Moi!Itse asiassa minulla ei ole kokemusta mutta itselleni on tulossa Saksanseisojan pentu mutta on ollut ennen Saksanseisoja.Eli ei sen tartte olla liian iso mutta sopivan kokoinen.Ja aitaus riippuu pihasta.Jos on iso piha voi tehdä ison jos haluaa parempi se on mutta voi tehdä pienen jos haluaa.Mukavaa talvea.

Vastaa Viestiin