Mitä tehdä!

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
jallu

Mitä tehdä!

Viesti Kirjoittaja jallu » 5.10.2004 17:12

mulla on 8kk vanha kkss ja nyt on semmonen ongelma että häippässy pari kertaa jäniksen perään ja ajo kestänyt pitkään. Turha on pillittää perään on aivan kuuro pillille ajon alkaessa

Tero

Re: Mitä tehdä!

Viesti Kirjoittaja Tero » 8.10.2004 13:58

Kuulostaa valitettavan tutulta joten ajattelin itsekin osallistua. Mulla on 1,5 vuotias kkssn, joka "löysi" jänikset vähän alta vuoden ikäisenä. Asun puska-Suomessa, joten ajettavaa harjoitusmateriaalia on riittänyt. Takana on varmaan jopa kymmeniä jänisajoja, en edes viitsis muistella. Koira ajaa jänistä yleensä 2-5 min eli niin kauan kuin se on näkyvissä ja haukun kanssa. Yleensä ajot ovat ns. perslähtöjä, mutta joskus tuntuu kuin koira hakisikin vain jäniksiä. Tämä tietty johtuu siitä ettei meilläpäin oikein ole lintuja ja ensimmäinen oikea seisontakin odottaa vielä tulemistaan. Näin ollen koira (kaiketi kuitenkin riistaverisenä) on tavattoman kiinnostunut maajäljistä. Ajossa koira menee täysin kuuroksi ja sokeaksi kaikelle muulle eli pillittämisestä/huutamisesta/muusta mesoamisesta ei ole mitään hyötyä. Ajosta koira palaa sitten kieli pitkällä roikkuen ja hyvin tyytyväisen näköisenä. Luojan kiitos se ei kuitenkaan ole (vielä) saanut jänistä kiinni, tällöin tilanne vaikeutunee vielä lisää. Kerran olen ollut ajossa koirasta 5 metrin päässä ja huusin ja huidoin minkä pystyin, mutta en saanut koiraan kontaktia. Tuohon kun olisikin sanktion saanut niin varmaan olisi ajohalut vähentyneet, jälkeenpäinhän kurinpalautus ei enää vastaa tarkoitustaan. Muutoin koira tottelee ihan mallikkaasti (lue: kyllä se kotona ja tokokentällä toimii ;) ), mutta metsässä kuumenee niin, että on ihan turha yrittääkään pillittää. Koiran palattua ajosta olen kokeillut koiran makuuttamista ajon lähtöpaikalla sekä luoksetuloharjoituksia, mutta kyllä se silloin toimii. Ohjeeksi olen saanut tähän mennessä, että harjoita perustottelevaisuutta ja anna koiralle aikaa, kyllä se siitä ajan kanssa. Tottahan tuo toki on, ja varmaan kun saadaan lisää lintutilanteita, niin voi kiinnostua enemmän niistä ja jättää(?) jänikset vähemmälle...
Kertokaahan viisaammat ja kokeneemmat näkemyksiänne, pliis!
kysyy nimim. pian epätoivoinen :(

[%sig%]

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 8.10.2004 14:13

Riistaahan se on pupuki ja jos ei muuta ole tarjolla, niin veri vettää. Veikkaan.

Mie en näkis kauhiana ongelmana, toinen vaihtoehto kun hirvittäis (eli ei olis kiinnostunu riistanhajuista ollenkhan) vielä enemmän.

Kiusallista silti, tottakai. Varsinki, jos puput ei kuulu ruokalistalle kotona ;o)

Itte olen tämän Bellan, 1,5v, kans jättäny puput mettästettävien listalta kokonhan pois, ja kyllähän tuo näkkyy niitä seisovan ja nostavan luvastaki, mutta olen heti lähteny tilanthesta pois kun pupu tormaa liikhelle. Enkä ole ampunu, niinku tuolle vanhemmalle koiralle tuli tehtyä. Ja tehen edelhenki jos ethen sattuu. Meinasin tästä Bellasta kanakoiraa.

Tuo jäniksen jälijiltä pois saaminen kun pupu on lähteny näkösiltä, on sadasosasekunneista kiini. Onneksi koira pysähtyy kun riista lähtee ja siinä samassa pittää kyllä karjassa "SEIS", ettei lähe. Tämä siis pupuilla. Toinen asia on se, että sen jälkhen jäljet kiinnostaa niin, että onpa muutaman kerran joutunu niskasta nostamhan koiran pois nysväämästä ja rettuutettua muutama kymmenen metriä sivummalle että on saanu taas lintuja hakemhan. Ja sittenki pittää kattoa kulumat kurtussa, että et muuten saakeli pallaa takasin niille jäläjille...!

Veikkaisin (näin lottolauantaita ootellessa), että kannattaa tavalla tai toisella saaha koira reilusti linnuille, jotta sitä onnistumisen riemua tulis ja koiralle oikianlaishen riisthan "syttymistä". Jotenki vain tuntuu, että ei näitä tartte kauhiasti sytytellä, tai sitten se sytytyslanka on helekutin lyhyt ;o) Eli kyllä lähtee. Viishampi ja kokenhempi en ole, mutta jonku verran näitten kans mettässä törttöilly. Ja joskus jopa onnistumisia kokenu.

[%sig%]

honkatulilainen

Viesti Kirjoittaja honkatulilainen » 11.10.2004 08:43

Oma koirani ajaa jänistä ja en ole sitä koittanutkaan kitkeä pois, mukavahan se on että koira on ns. kaiken riistankoira. Ei ole tuntunu lintujen seisomista häiritsevän. Hyvin pelaa molemmille. Jäniksiä se ei erityisemmin hae mutta jos jänis eteen tulee niin ajo luonnistuu yllättävän hyvin.

[%sig%]

Vastaa Viestiin