Pentu ei-metsästävälle mutta metsästyskäyttöön kuitenkin.

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Laura M.

Pentu ei-metsästävälle mutta metsästyskäyttöön kuitenkin.

Viesti Kirjoittaja Laura M. » 30.10.2004 14:07

Otsikossahan tämä asia jo tulikin esille, eli mitä mieltä olette seuraavasta: isäni on metsästysihmisiä mutta itse en ole. Häntä kiinnostaisi kovasti münsterinseisoja (asiaa on harkittu pitkään ja hartaasti monta monta vuotta ja vaihdettu rotua saksanseisojasta ja bretonista münsteriin), mutta äitini allergian takia koira tulisi asumaan minun perheeni kanssa. Koira olisi siis metsästyskauden ajan isäni "käytössä" (erittäin huono ilmaisu, en vaan löytänyt parempaa...), rodunomaisessa sellaisessa. Onko siis käytännössä mahdollista, että minä ei-metsästävänä peruskoulutan koiraa mutta isäni sitten opettaa metsästyspuolta, vai täytyisikö metsästyskoulutuksen olla koko ajan mukana koulutustoiminnassa? Vai onko minun mahdollista opettaa täysin metsästystä tuntematta koiralle sen perusideaa? Tässä tapauksessahan kouluttaja olisin minä eikä isäni, jolle koira tulee metsästyskäyttöön, onko siitä haittaa? Itselläni on kokemusta koirankoulutuksesta pk-puolelta useiden vuosien ajalta, koirana minulla on aina (ja nytkin) ollut bokseri, aivan keltanokkana en siis hommaan ryhtyisi. Saalisleikit ja perustottelevaisuus ovat kyllä hyvinkin tuttua puuhaa!

Erittäin epäselvästi esitetty asia, toivottavasti joku sai selvää :)

[%sig%]

Heikki Pöllänen

Re: Pentu ei-metsästävälle mutta metsästyskäyttöön kuitenkin

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 30.10.2004 16:55

Saattaisi mielestäni olla ihan toimiva järjestely, kyllä sitä muutkin käyttävät. Koiralla metsästävän tulisi ehkä kuitenkin olla jonkin verran mukana sen koulutuksessa, ainakin tietää miten ja mitä koiralta voi vaatia, ja ottaa koira niinsanotusti "käsiin" ennen metsästystä. Kyllä metsästämätönkin ihminen tajuaa perusasiat ja sen mitä koiralta riistatilanteissa vaaditaan (olen huomannut että aivan ensikertalaisilla saattaa olla paljon selvempi käsitys asiasta kuin sitä monta vuotta opiskelleella).

Laura M.

Viesti Kirjoittaja Laura M. » 1.11.2004 13:44

Isäni olisi kyllä aktiivisesti koulutuksessa mukana, onneksi asumme melko lähekkäin. Tätä asiaa pitäisin itsekin tärkeänä, jotta koira olisi minun lisäkseni myös isäni hallinnassa. kiitos edelliselle kommentista, löytyykö muita?

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 1.11.2004 14:02

Eiväthän nämä ittelläkhän ole jatkuvasti mettästyskäytössä, kun laki kuitenki määrittää joltisenki tarkasti nuo luvalliset ajat. Mutta se, että koira pääsee ihan oikiasti toteuttamhan vietteihän ja niitä arvoja/perimiä, jotka ovat vuosikymmenten tai -satojen saatossa iskostettu niille verhin ja takaraivhon, niin on jo arvo sinänsä. Niinku tuossa viestissäsi mainittit.

Niitä kun on kuulemma sellasiakin, jotka pitävät näitä rotuja "nätteinä ja mukavan sosiaalisina ja helposti sisäsiisteiksi oppivina" ja siinäpä se periaathessa valintariteeri sitten onki. Eivätkä suurinsurminkhan voi ees kuvitella että hupi sitten palava katse silimissä hyvät riistanhajut nokassa oottelee paikalhen jähmettynhenä epätoivosesti isännän/emännän vapauttavaa "avance" lupaa ja kaino toive suuressa mettästyskoiran syämmessä, että "osuis osuis..." että sais noutaa lämmintä riistaa.

Lähe kuitenki avoimin mielin tähän. Tulevina vuosina voimma saaha uuen mettästyskoiraharrastajan, joka myös itte kulukee soppeli haulikko käsissä mettästysparinsa kans, nauttien niistä hienoista hetkistä, joita yhteistoiminta ethen vääjäämättä tuo.

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 31.12.2004 16:52

Palaanpa vielä vanhaan aiheeseen. Perusasetelmassa ei mielestäni ole mitään vikaa. Erästä asiaa soisin pohdittavan. Kirjoittaja sanoo olevansa pk-puolen ihmisiä. Onko tämä tietotaito suoraan käytettävissä vai soveltaen?
Erkki on nyt erityisesti tähtäimessä, Sinulla on jo vankka kokemus molemmin puolin!
Ja ihan oikeasti, luulisi tällä kysymyksellä olevan yleisempääkin merkitystä. Itse huomaan tuntevani useampia, tai no, muutamia, jotka vaihtavat harrastustaan pk-puolelta metsästykseen, ja nimenomaan kanakoiriin.
Toisaalta, mitä me voisimme heiltä oppia?
Joskus miljoonia vuosia sitten saksanseisojatkin saivat osallistua pk-kokeisiin. Sitten ne suljettiin pois, koska olivat liian ylivoimaisia!

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 31.12.2004 18:56

Sillä, minkä alan harrastaja tuleva kanakoirametsästäjä on, ei mielestäni ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, miten tulokas sopeutuu koiran maailmaan, kuinka hyvin hän ymmärtää koiraansa ja kuinka hyvin hän saa koiransa sopeutumaan omaan metsästystyyliinsä, eli lyhykäisyydessään kuinka hyvin parin yhteistyö pelaa ja onko kunnioitus molemmin puolista.
Kun nämä perusasiat ovat kunnossa niin mielestäni ei ole väliä, vaikka aloittelija olisi napatanssija.

Joskus saattaa olla pelkästään rasitteena se, että on jo omaksunut jonkun harrastuslajin tyylin toimia koiran kanssa, silloin kyky oppia koiralta saattaa olla aloittelijan kohdalla menetetty. Ja se on minun mielestäni se paras ja hienoin tapa päästä sisään todelliseen kanakoiran toimintamaailmaan.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA kaikille enemmän ja vähemmän karvaisille harrastuksen parissa pyöriville. Loppi vaikenee, ainakin tämän vuoden osalta.

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 31.12.2004 19:00

"Joskun saattaa olla pelkästään rasitteena...jne".Täytyy sanoa että tuttu tunne.

Hyvää uutta vuotta myös täältä,

Eija

Viesti Kirjoittaja Eija » 31.12.2004 21:08

En voi olla puuttumatta tähän keskusteluun (harmillista sinänsä =D)
Sillä ei ole merkitystä missä lajissa olet koiran kanssa toiminut, sillä on merkitystä että osaat lukea koiran viettejä ja ymmärrät ne. Kaikki koiran koulutuksessa perustuu viettien hyväksikäyttöön.
Laura, uskon että diilinne onnistuu jos vain teette hyvää yhteistyötä. Kummankin on tiedettävä minne suuntaan mennään ja miten, yhteiset pelisäännöt on oltava ja niitä noudatettava. Ongelmatilanteissa voitte lyödä viisaat päänne yhteen ja miettiä miten jatkaa...ellei se auta niin koputtakaa jonkun kokeneemman olkapäätä...
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Vastaa Viestiin