Valjakkohiihto

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Tuomas Norri

Valjakkohiihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas Norri » 29.12.2004 22:51

Tervehdys!

Sellainen ongelma tässä vähän, että kun toi emäntä haluais hiihdellä vähän ton koiruuden kanssa (kkssn) ja kun se ei oikeen suostu vetämään noilla uusilla huskyvaljailla. Pitäiskö tota käyttää lenkeillä sun muuta ne valjaat päällä että vähän tottuis ja antaa kiskoa vaan? Kun tavallisessa remmissä kyllä vetää kun pyörällä mennään. Että kaikki neuvot ovat tervetulleita!

[%sig%]

Niina

Re: Valjakkohiihto

Viesti Kirjoittaja Niina » 30.12.2004 08:15

Sanoisimpa että melkein kaikki oppii..

ja en itse muuten ainakaan lenkittäisi husky valjailla.. koska silloin on luvallista vetää :) ja onhan se sitten se kävely lenkki yhtä no.. tuskaa.

Itse taisin aikoinaan aloittaa vetohiihdon oman koiran kans niin että läksin vain hiihtämään muiden valjakko hiihtäjien perään niin se tais olla siinä..
tosin innostin koiraa vetämään kovasti ja varoin extra tarkkuudella etten sohi sitä suksilla jos sattui jäädä haistelemaan laidoille yms..
mutta ajan mukaan pysähtelytkin jäävät pois kun koira oppii homman jujun.

Kokeneemmat silloin vain muistuttivat minua, että ei saa ensimmäisillä kerroilla vejättää niin pitkästi että koira "sippaa" tai väsyy liikaa ni ei jää kakan maku suuhun.. ja siinäkin on vinha perä tuossa lauseessa.

mukava harrastus talvelle, suosittelen.

[%sig%]

Petteri

Re: Valjakkohiihto

Viesti Kirjoittaja Petteri » 30.12.2004 08:49

Aloitapa vaikka siten, että joku tuttu menee vain n. 100 metrin päähän ja innostaen kutsuu koiraa luokseen, heti kun koira lähtee, niin kovat kehut päälle ja kehoitus, esim. "vetooooooon". Tyrki itse vauhtia mahdollisimman kovaa ja vältä nykäyksiä. Kai sinulla on myös joustava kumiköysi?

Tätä toistat pari kertaa alkuun niin eiköhän koira innsotu. Kun sitten innostuu, niin heti pois. Lopeta silloin kun koiralla on kaikkein hauskinta.

Jatkossa voit tehdä ko. harjoituksia myös siten, että laitat pitäväpintaisella metsäautotiellä kaverin ajamaan autolla edellä. Kaveri innostaa koiraa auton ikkunasta ja kun auto häviää ensimmäisen mutkan taa, niin ei kun koira "vetooooooooooooon". Varoita sitten kaveria, että sieltä takaa tullaan lujaa...

Vastaa Viestiin