Koira- tai näyttelykouluja salpausselällä?

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
L&J

Koira- tai näyttelykouluja salpausselällä?

Viesti Kirjoittaja L&J » 4.1.2005 15:25

Elikkäs.
Kysyisimme, että tietääkö joku onko Lahden/Hollolan alueella tulossa tai jo käynnissä olevia ja vielä osallistumismahdollisia koira- tai näyttelykouluja?

Koirakoulun tulisi olla sellainen, jossa:
* koiraa opetetaan tottelemaan, eli tottelevaisuutta
* ei vain omistajan opetusta - koiran!
* omistaja kouluttaa kouluttajan opastuksella
* paikanpäällä opitaan
* opitaan vähintään maahan, paikka, tänne, seuraa, (nouda) -käskyt
* koulutus "oppitunti" useammin kuin 4 kertaa vuonna 2005
* koira tottuu muihin koiriin
* koiralle opetetaan, ettei hihnassa tarvitse vetää

Näyttelykoulun tulisi olla sellainen, jossa:
* koira oppii kulkemaan ringissä
* koira oppii näyttämään hampaat
* opetetaan oikeassa asennossa oleminen ja annetaan ihmisen muuttaa sitä
* opetellan näyttelyn kulkua
* saa varmuutta oikeaan näyttelyyn

Toivottavasti saan edes pari hyvää ehdotusta. Jos tiedät, että koululla on myös kotisivu, kertoisiko osoitteen?

!! Mistä voi napata koirakoulu ilmoituksia? Lehdistäkö? !!

[%sig%]

;-)

Re: Koira- tai näyttelykouluja salpausselällä?

Viesti Kirjoittaja ;-) » 4.1.2005 15:33

Ja minä kun luulin, että kevennyksiä on vain kymmenen uutisissa....

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 4.1.2005 16:22

Kuvittelenko vaan vai onko täällä palstalla ollut viime aikoina tavallista enemmän tämäntyyppisiä viestejä?

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 4.1.2005 18:33

Tota...taitaapi olla aapisen teksti vielä kynän sisuksissa ja koulurakennus tulevan arkkitehdin päiväunissa.

Kannattaa kysellä joltakin vanhemmalta konkarilta paljonko koiran kouluttaminen maksaa. Kyllä koluttajan saattaa löytää, ellei raha tee tiukkaa. Saattaapi tulla arvokas koira mutta onhan harrastuskin mukava, olettaen että metsästätte.

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 4.1.2005 19:51

Tahtoo tuommoshen näyttelykoulhun. Tästähän olen aikasemminki kirjottanu. Sais nuo minunki mettästyskaverit arvosensa kohtelun ja isäntä oppis olemhan näyttelyssä sillä lailla, että koiratki vois antaa parhaat puolensa esille. Kommeita kun ovat, vaikka sertit on saamatta =o)

Äläkää tet morkatko kysyjää, jolla ihan selekiästi ongelma, johon hän haluaa ratkasua.

Sen verran kuitenki L&J:lle, että jos haluat mettästyskaveristasi sinun luottokaverin, niin kyllä sinä itte olet sen paras kouluttaja ja sinun se on loppupeleissä tehtävä; ei sitä kukhan tehe oppitunneilla, vaikka niitä oliski 5 kertaa vuojessa. Noitten yhteisreenien merkitys on lähinnä sosiaalinen (tarkottaa mukavaa yhessäoloa samanhenkisten kans tässä) ja sielä nimenomhan saat itte vinkkejä mahollisesti kokenhemmilta mettästyskoiraharrastajilta siihen, miten itte kannattaa "kouluttaa" se koira hyväksymhän sinut liiteriksi (lue: leader) ja sitä kautta vaikka kävelemhän päälhän jos haluat sen niin tekevän. Kuhan ensin mallia näytethän.

Tiiän myös niitä, jotka maksavat siitä, että joku tekkee ns. perustottelevaisuuen tutuksi koiralle, mutta sinun itte on kuitenki siitä jatkettava ja lunastettava luottamus tuon lojaalin luontokappalhen silimissä.

Sitä ei tehä hetkessä, sitä ei tehä kerran viikossa toko-kentällä, se tehhän jatkuvalla yhessä ololla ja yhteisillä mukavilla retkillä ja reissuilla.

Eija

Viesti Kirjoittaja Eija » 4.1.2005 23:32

Oikeastaan tuossa edellä muut jo sanoivatkin tämän, mutta sanotaanpa vielä kerran =). Itse olen vetänyt joitakin koulutusryhmiä vuosien varrella, tottelevaisuudesta agilityyn. Se mitä minä kouluttajana arvostan ja sanonkin asian ohjaajille suoraan, että "kotiläksyt" on tehty eli sitä omaa koiraa koulutetaan siellä kotona ja tullaan ikään kuin näyttötunnille sinne koulutusryhmään. En halua tuhlata aikaani mihinkään sosiaaliryhmään, jolla ei ole tavotteita. Niillä koulutuskerroilla katsotaan miten olette edistyneet, kerrotaan mihin asioihin pitää puuttua (omia virheitä on vaikea nähdä ellei toinen niitä katso). Annetaan koulutusvinkkejä. Jokaisen ohjaajan tehtävä on kouluttaa koiransa itse..voin muuten sanoa että näkyy todella selvään ketkä harjoittelee kotona ketkä vain kentällä. Ja sitten kun menette esim. harjoittelemaan tottelevaisuutta niin miettikää etukäteen mitä olette menossa treenaamaan. Ei ole kouluttajan tehtävä sanoa mitä tänään treenaat ja miten. Toki tietenkin vasta-alkajalle neuvotaan ja kerrotaan miten kannattaa aloittaa...ja sitten se oma ajattelu käyttöön. Sinä tunnet koirasi parhaiten, sinun on ajateltava... kouluttaja jakaa vinkit =)

Tököttäjä

Viesti Kirjoittaja Tököttäjä » 4.1.2005 23:39

Tällä keskustelu palstalla alkaa olemmaan jo niin vaiketa kysymyksiä ja aiheita että esitän seuraavaa:Ensi kevään vuosikokouksessa tehdään esitys jossa kerho palkkaa joko pää tahi sivutoimisen sykiatrin tahi sykolookin ratkomaan näitä usein niin visaisia kysymyksiä,olen jo alustavasti keskustellut Ben Furmannin kanssa ja hän oli kiinnostunut asiasta vallan kovasti aikoipa esittää Tv2 johdolle josko saataisiin oma talk show(niin ratkeaisipas ongelmat miksi pappa kusee allensa ja mamma vilkuilee niin salaperäisesti).....avot!

Eija Rantanen

Viesti Kirjoittaja Eija Rantanen » 5.1.2005 15:44

Olen silloin tällöin kirjoittanut palstalle Eija- tai Eija R-nimellä, mutta nyt tuntuu Eijoja olevan jo siinä määrin liikenteessä että sekaannusten vaara on olemassa (saamastani s-postista päätellen...). Joten tästedes käytän koko nimeä kun kirjoottelen.

Mukavaa Uutta Vuotta kaikille.

Rantaska

[%sig%]

Eija Savolainen

Viesti Kirjoittaja Eija Savolainen » 5.1.2005 22:44

Olen syyllinen muutamiin Eija-nimellä kirjoitettuihin viesteihin. Jos joku on niistä nokkiinsa ottanut niin laittakaa ihmeessä palaute suoraan minulle... tosin hämmästys oi kummastus, jostain syystä kaikissa ei näytä olevan minun sähköpostiosoitettettani linkitettynä vaikka sen olen antanut... Katsoin juuri tämän sivun viestiäni ja linkki puuttuu... Nooh...tosin vika voipi olla allekirjoittaneessa kun en mikään tietokone-ekspertti ole =) Ja jos joku saa minun kirjoittelustani pahoja näppyjä niin kannattaa sanoa...kas kun osaan pitää turpani myös kiinni =)

Eija Rantanen

Viesti Kirjoittaja Eija Rantanen » 6.1.2005 13:23

Hei Haloo!

Ei ole tullut näppyjä eikä muitakaan oireita, ota ihan rauhallisesti ja kirjoittele edelleenkin!

Yritin vain ihan asiallisesti ilmoittaa asian, kun joku oli luullut kirjoituksesi minun kirjoittamakseni... Ilmeisesti viestini oli saanut jostain ärsyttävän sävyn kun noin onnistuin kuohuttamaan mieltäsi.

[%sig%]

Eija Savolainen

Viesti Kirjoittaja Eija Savolainen » 6.1.2005 22:57

Hei en minä missään nimessä sinulle kuohunut. Ihmettelin vain miksi sinä sait minun kirjoituksistani syyt. Mutta varmaan johtuikin tuosta vahingossa puuttuvasta sähköpostilinkistä. Parasta minunkin käyttää koko niemeäni niin sekaannuksia ei tule. Enkä minä sinun kirjotuksesta uskonut sinun niitä näppyjä saaneen =)

Vastaa Viestiin