agressiivinen koira

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Pate

Re: agressiivinen koira

Viesti Kirjoittaja Pate » 3.5.2005 18:50

Hyvä Petri ! Olen samaa mieltä kanssasi.
Aikoinani minulla oli kovaluonteinen uros ja pahin "rankaisu" sille oli sellainen, että suljin sen laumasta pois.
Jos se karkasi kylille, en huolinut heti sisälle vaikka kuinka pyysi. Tarkkailin tietysti jostain koiran tekemisiä.
Tottelevaisuus harjoituksissa, missä tuppasi rähjäämään toisille, vei sen autoon ja sitä rataa. Aika pian se huomasi, että kaikki kiva loppuu hyvinkin äkkiä jos koetellaan isännän hermoja.
Aluksi minäkin selätin ja tein ansoja ja annoin remmiä. Koira alkoi jossain vaiheessa puolustamaan itseään ja sitten piti miettiä mitä nyt tehdään ?!

Olen tavannut myös erään koirankouluttajan joka kouluttaa avustajakoiria ja "ongelmakoiria" eli niiden omistajia.
Tommy Wirén on miehen nimi ja asuinpaikka muistaakseni Kangasala.

Lassi Hed

Viesti Kirjoittaja Lassi Hed » 3.5.2005 22:12

Omalta osaltani sellainen tarkennus viestiini tuolla ylempänä, että riittävän kova ote ei suinkaan tarkoita kuristamista, vaan sellaista otetta koirasta ettei se kykene käyttämään purukalustoaan sinun ranteeseen. Kuristamisesta laki ja oma järki sanoo mihin kategoriaan se kuuluu...

Tyyppi

Viesti Kirjoittaja Tyyppi » 3.5.2005 23:59

Kiitoksia vastauksista ja neuvoista.

Olen itsekin tullut siihen tulokseen, että voimakas alistaminen ei ole oikea keino. Kyseessä on voimakastahtoinen koira, jonka dominanssi on päässyt voimistumaan. Sitä ei alistamalla poisteta vaan päinvastoin se vahvistuu ja sen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa koira.

Ollaan aloitettu ns. kylmä kausi koiran suhteen; ei koulutusta, ei kehuja, ei hyväilyjä, ei minkäänlaista huomiota. Eikä enää sisälle vaan se on ollut kopissa siitä lähtien. Lenkeillä ollaan käyty normaalisti. Myös sellaisia tilanteita on välttetty, joissa on uhkana yhteenotto. Ruoka on myös vaihdettu vähemmän energiseen

Nyt sitten vain luodaan pohjaa uudestaa. Käyttäytymisasiantuntijalle on varattu aika ja katsotaan mitä sen jälkeen...

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 4.5.2005 06:51

Tyyppi, taidatpa olla aivan oikeilla jäljillä! Käsittääkseni tuon tapaisia neuvoja tulet saamaan siltä "asiantuntijaltakin": käyttöön otetaan sarasvuolainen huomiotalouden käsite (yäk sinänsä, mutta toiminee koiran kohdalla ;)) ja koira laitetaan ansaitsemaan kaikki, ihan kaikki.

Lykkyä tykö vaan!

zeihoo

Viesti Kirjoittaja zeihoo » 4.5.2005 12:40

Minä seisojista mitään tiedä, kun vasta huomenna menen ensimmäistä pentuani hakemaan, mutta kun täälläkin on kerrottu karhukoirakokemuksia, niin niitä minulla on - ja varsinkin äkäisestä. Vanhemmiten huhtialainen kävi tosi äkäiseksi, mutta kun oli ensiluokan käyttökoira, annoin sen olla. Hirvenkaadolle ei päässeet muut kuin minä, ja muutaman kerran nosteli huuliaan ja äänti minullekin. Katsoin silloin, että koira ei tilanteen tuoksinassa ole ihan normaalitilassa ja annoin asian olla. Menin vain hirvelle, kehuin koiran, otin kiinni ja vein sivummalle välittämättä koiran mielenosoituksista lainkaan. Tilanteet meni aina onnellisesti - ei siis käynyt kiinni. Jos olisi käynyt kiinni, olisi se sitten ollut koiran viimeinen metsäreissu. Muutoin suhde isännän ja koiran välillä oli kyllä kunnossa - luutaan se tuli oikein näyttämään, totteli niin kuin vain kouluttamaton koira voi ja piti haussa kiitettävästi yhteyttä.

Olen sitä mieltä, että koiran äkäisyytenä ilmenevä epäsosiaalisuus, varsinkin jos se kulkee suvussa, ei hevin eikä ainakaan kurittamalla poistu ja pahenee iän myötä. Sen kanssa on vain opittava elämään ja ennenkaikkea oltava siitä aina ja joka tilanteessa tietoinen ja huolehdittava siitä, että mitään riskiä ulkopuolisille ei ole. Minulla se tarkoitti sitä, että koira eli tarhassa, jossa oli varoitukset, hirviporukalle pidettiin joka vuosi puhe että elkää sitten menkö sinne kaadolle ja koira oli irti vain tositoimissa. Siitä huolimatta, kun koira jonkun kerran vei hirven vieraalle alueelle ja se sille kaadettiin, tuli tiukkoja tilanteita, kun ukot yritti kaadolle mennä. Onneksi niistä selvittiin muutamilla housun paikkauksilla.

heisarvi

Viesti Kirjoittaja heisarvi » 5.5.2005 01:58

Kertoessani tuolla ylempänä ääriesimerkin, en kuvitellut leimautuvani "tappajaksi"! Yritin vain kertoa, mihin ÄÄRIMMILLÄÄN voi joutua. Luulenpa esim. Itsin minua tuntevan sen verran, ettei se minun pääsääntöni ole! Mutta niin se on, että ne Wiion lait ovat voimassa (Intsille).

Heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 5.5.2005 02:41

Ja vielä Zeihoolle, jonka luulen olevan aika paljon itseäni nuorempi mies: En minä puhunut kuin äärimmäisestä tilanteesta, ja käytin sen vuoksi karhukoiraa esimerkkinä. Karhukoirista sinänsä voisimme puhua paljonkin, mutta tämä ei ole oikea foorumi. Sano zeihoo, mikä on, niin kerron Sinulle mielelläni paljonkin lisää karhukoirasta! Lähetä vaikka sähköpostia, osoitteen näet yllä. Puhelinnumeronikaan ei ole salaisuus.

zeihoo

Viesti Kirjoittaja zeihoo » 5.5.2005 11:07

MOT niistä Wiion laeista, Heikki. Pojiteltu minua ei ole kymmeniin vuosiin enkä itse voi sitä arvioida, kirjoittelenko niin lapsellisia, että sillä perusteella voi ja pitää ikääni arvioida.

Koiran käyttäytyminen,kun ei puhuta sen metsästys- tai muusta rodunomaisesta käytöstä, lienee aika yleispätevää. Olen toki noutajia, pystykorvia, hirvikoiria ja ylösajavia koemielessäkin ihan vähän harrastaneena huomannut, että rupeaa kuulijan silmä harittamaan, kun alkaa väärästä rodusta esimerkkejä ottamaan, mutta kun se oma kokemus on itselle niin hyvä lähtökohta, että sieltä sitä vertailukohtaa tulee haettua, niinkuin itsekin olet tehnyt. Sen vuoksi - ja vain sen vuoksi - viittasin yllä kirjoitukseesi karhukoirista, ikäänkuin puolustukseksi sille, että alan seisojaihmisille karhukoirakokemuksia selittelemään. Kyllä minä olen ihan saksanseisojakerhon jäsen ja sellaisen ensimmäisen juuri ottanutkin, joten ihan oikealla asialla minä näitä sivuja lueskelen, kyselen ja kommentoinkin, milloin luulen asiasta jotain tietäväni.

Niihin Wiion lakeihin, ellei se jo siellä ole, voisi vielä lisätä senkin, että kaikki viestintä, mikä seuraa julkisesti esitetystä ajatuksesta, koetaan ensi sijaisesti vihamieliseksi, ellei siinä nimenomaisesti ole ilmaistu joo-joo -kerhon jäsenyyttä (minkä tämäkin viesti todistaa).

Vastaa Viestiin