luoksetulo!!

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

aloittelija..

luoksetulo!!

Viesti Kirjoittaja aloittelija.. » 3.5.2005 19:55

HEI VAAN KAIKILE

Voisitteko kirjoittaa miten olette saaneet luoksetulon "toimimaan" ihan nuorella pennulla!!!???
Itellä on vasta tullut perheeseen seisojanpentu ja sen luoksetulon kans meinaa olla hankalaa..:) Het ku mennään vaikka pihalle niin minä olen se viiminen joka siellä huomataan..! Olen yrittänyt palkita sisällä koiran RUHTINAALLISESTI (välillä makupalalla välillä kehuilla) heti kun se on tullut luokse! Siis käskystä tai ilman, mut tätä veijaria ei palijon makkarat tai halit kiinnosta kun siirrytään sisältä ulos... Niin ja tietenkin olen yrittänyt tehdä ulkona samaa, mut todella huonoin tuloksin.. Olen myös kokeillut semmosta et lähen ite juoksemaan toiseen suuntaan ja yrittänyt kiinnittää koirani huomion itteeni, mut se viis veisaa..
Sen verran täytyy sanoa et en ole ensimmäisen koiran kans tekemisissä ja uskon ja tiedän että tulen sen luoksetulon saamaan hanskaan viimeistään kun koira pikkasen tuosta varttuu, MUTTA MUTTA... Olis tosi kiva kuulla muiden kokemuksia tämän saman asian tiimoilta!! Elikkä vinkkejä ja jeesiä kaivataan..:)

kiitos ja pitkiä seipäitä..:)

[%sig%]

Intsi02

Re: luoksetulo!!

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 3.5.2005 21:10

Aloita rakentamaan hommaa sisätiloissa tilanteissa, joissa koira on muutenkin tulossa sinua kohti. Huudat innostavalla äänellä koiraa nimeltä ja sanot iloisesti TÄNNEEE! Kun koira katsoo sinua ja miettii että mitä oikein meinaat, voit vaikka kyykistyä ja näyttää selvästi, että kädessäsi on makupala, jotain suurta herkkua. Kun koira lähestyy, älä katso sitä suoraan silmiin. Kannusta sitä kehumalla. Kun se on luonasi, anna sille heti herkkupala ja kehu ylitsevuotavasti, aivan kuin koira olisi tehnyt suurenkin urotyön. Älä sen jälkeen kiinnitä koiraan kummempaa huomiota. Toista tätä aina ajoittain, niin että koiran päähän iskostuu, että luoksetulosta seuraa jotain mukavaa: aina makupala ja suuret kehut mutta ehkä myös lyhyt kiva leikkituokio.

Tärkeä sääntö: älä aluksi kutsu koiraa tilanteissa, joissa se ei ehkä haluakaan tulla, esim. koiran huomio on keskittynyt johonkin muuhun kiinnostavaan. Toinen tärkeä sääntö: älä kutsu koiraa jos et pysty peittämään ärtymystäsi, älä huuda sille vihaisesti eikä missään nimessä saa rankaista, jos koira tottelee käskyä ja tulee luokse. Älä myöskään - harjoittelun alussa - kytke koiraa tai ota sitä syliin.

Kun koira on oppinut, että luoksetulosta seuraa kaikissa tilanteissa jotain mukavaa, kokeile kutsua koiraa ulkona - mutta vain tilanteissa, joissa voit odottaa sen tottelevan. Kutsu aluksi vain muutaman metrin päästä, ja pidennä matkaa vähitellen.

Näin se on meillä toiminut. Minusta kannattaa kyllä panostaa tähän jo heti pikkupennusta järjestelmällisesti eikä odottaa, alkaako homma ehkä toimia kunnolla joskus myöhemmin.

Edit: olen itse pitänyt tarkkaan erillään käskyt TÄNNE ja MENNÄÄN. Jälkimmäinen on käyttökelpoinen paitsi remmilenkeillä myös tilanteissa, joissa haluan mennä toiseen suuntaan kuin koira, en siis odota paikallani ja vaadi koiraa tulemaan jalkojen juureen. MENNÄÄN-käskyä voi käyttää silloin, kun on vähän epävarma, malttaako koira tulla pois jostain kiinnostavasta paikasta.

[%sig%]

Viestiä muokattu (03.05.05 22:21)

Aalto

Viesti Kirjoittaja Aalto » 4.5.2005 10:34

Koirasi taitaa vielä syödä oikeata ruokaa ainakin 3 kertaa päivässä, joten voit syödä ne namit vaikkapa itse..

Tarkoitan sitä, että aivan jokainen kerta kun koira saa oikeata ruokaa niin vihellä kaksi lyhyttä vihellystä tai huuda että tänne. Aina parempi jos on joku kaverina ja voi pitää koiraa kiinni toisessa huoneessa. Yleensä tahtovat pyöriä jaloissa ruoka-aikaan.

Ja nyt kun kelitkin ovat jo kohtuulliset voit siirtyä niin sanottuun ulkoruokintaan eli ruoka-aikaan (lue koiralla pitää olla tosissaan nälkä)
ulos sillain, että koira ei esim näe että sinulla on ruokakuppi mukana.

Sitten kun se jälleen lakkaa kiinnittämästä huomiota niin vihellät tai huudat ja palkintona on hengissäpysymiseen tarvittavaa namia!
Ja jos ei koira tule niin se on haettava siihen kupille...

Mutta aloittele ensin sisällä ja vaikka koira olisikin vierellä kun odottaa ruokaa kannattaa silti esim viheltää.

Ja juuri niinkuin edellisessä viestissä todettiin pitää olla todella varma, että koira tulee luokse kun käyttää sitä "oikeata" luoksetulo kutsua.
Ainahan sitä tulee kaikenlaista huueltua koiralle, jota ei välttämättä hoida loppun asti!

zeihoo

Viesti Kirjoittaja zeihoo » 4.5.2005 12:48

Olen nyt tehnyt luoksetulon harjaannusta väärin päin. Kun koira asuu tarhassa, ei sitä sieltä voi minnekään kutsua. Sen sijaan olen aina ruokaa viedessäni viheltänyt ja kas kummaa - ehdollistaminen vahvistuu. Kun kuuluu pilli tulee mieleen ruoka ja ei kun huulia lipomaan. Vapaana ollessaanpillin kuullessaan saa kuin sähköiskun ja tulee luokse mistä ja milloin vaan. Olen kyllä silloinkin tietysti vahvistanut makupalalla. Kun kyseessä on muutoin täysin kouluttamaton karhukoira, olen tulokseen ihan tyytyväinen. Jos koira vielä joskus oppii varsinaisen leipätyönsä, on mielenkiintoista nähdä tuleeko pois haukulta. Huomisesta alkaen koitetaan sitten samaa seisojalle.

Ari K

Viesti Kirjoittaja Ari K » 4.5.2005 16:53

Tuossa edellä tuli jo paljon hyviä neuvoja, ja osan mukaan olit jo tainnut toimia ennestäänkin. Kuten edellä sanottiin, kannattaa opetteluvaiheessa olla käyttämättä sitä käskysanaa, jos on vaaraa ettei sitä totella.

Mutta jos koira tietää mitä pitää tehdä, kun sitä luokse käsketään, niin täytyy käsky laittaa myös päättäväisesti toteen. Kun kyseessä on pentu (ja toki muutenkin) niin muista ottaa koirasi luonne huomioon kun mietit mikä on päättäväisesti. Se ei tarkoita sitä, että koira säikähtää, vaan sitä, että koira tietää ettei sillä ole vaihtoehtoja.

Koiranhan kuuluu tulla AINA luo käskettäessä myös silloin kun se ei sitä halua, mutta vaatia ei voi ennen kuin koira tietää mitä käsky tarkoittaa. Ja luoksetulo on kyllä niitä ensimmäisiä ja ehdottomimpia asioita mitä pitää oppia, eikä todellakaan kannata lykätä sen opettamista (ehdottomana) kovin pitkälle. Myöhemmin se vasta vaikeaa on, kun ei ne muut kiinnostavat asiat sieltä koiran maailmasta mihinkään katoa. Korkeintaan vaihtuvat.

sjfgb

Viesti Kirjoittaja sjfgb » 5.5.2005 16:41

Vastasin viestiisi, vahingossa tuohon ihan forumi sivulle...

aloittelija..

Viesti Kirjoittaja aloittelija.. » 5.5.2005 18:04

JEP JEP

Hyviä vinkkejä, kiitoksia niistä!!!

ARI K kirjoitti tossa ylempänä hyvän jutun ja siinä oikeestaan oli tarkemmin ne mua askarruttavat asiat!

Ku ei oikeen tiijä et kuin päättäväisesti se käsky laitetaan toteen!!???

"Koiranhan kuuluu tulla AINA luo käskettäessä myös silloin kun se ei sitä halua, mutta vaatia ei voi ennen kuin koira tietää mitä käsky tarkoittaa!"

Tuohon täytyy todeta et veijari kyllä tietää mitä luoksetulo meinaa, mut piru ku se on nii nuori että ite ei oikeen tiijä et kuin pitkäle se päättäväisyys ja käsky viijään...

Edellinen koirani oli aranlainen ja se jyskyttää aina tuola takaraivosa että jospa mie ite tein siitä aran..? Ja nytte ku on tommone 3kk ikänen penikka käsisä ni en oikeen rehellisesti sanottuna tiijä sitä päättäväisyyden rajaa.. Nimittäin tämän luoksetulon kanssa, talon tavoille veijari kyllä opettelee kivasti..:)

Saksu

Viesti Kirjoittaja Saksu » 5.5.2005 21:21

Miten sitten pitäis toimia tilanteessa, jossa 10kk ikäinen koira ei tulekaan tänne-käskystä luokse vaikka käskyn hyvin osaakin ja ymmärtää. Eli ei tottele ehdottomasti tänne-käskyä, jos vaikka ympärillä on toisia koira tai jotain muuta tosi mielenkiintoista. Tuntuu, että koira on unohtanut korvat kotiin...

Tiedän, että ei saa antaa periksi, eli koiran on tultava luokse (eli ei saa luovuttaa ennen kuin koira tulee luokse), mut miten sen saan tottelemaan käskyä myös sellaisissa tilanteissa, joissa koira on kiinnostunut jostain muusta kuin omistajasta. Koira on totellut tänne-käskyä melkein tilanteessa kuin tilanteessa lähes ehdottomasti, kunnes nyt sitten murkkuiän alkaessa ei välttämättä tottelekkaan 100% varmasti, jos ympärillä on jotain mielenkiintoista kuten toisia koira.

Petri

Viesti Kirjoittaja Petri » 5.5.2005 22:06

Aloittelija, nyt malttia vaatimuksiin. Oli ne sitten kuinka lempeitä tahansa, niin 3 kk ikäinen pentu joutaisi olla vaikkapa vielä emänsä nisällä. Toki tuon ikäistä voi ”opettaa” tulemaan luokse, mutta se on enemmänkin koiran jekuttamista tekemään toivottua kuin käskemistä. Älä vaadi koiraltasi vielä yhtään mitään, vaan pyri luomaan tervettä pohjaa tulevalle.

Järjestä asiat niin, että ”käsky” onnistuu eikä siten tarvitse vaatia mitään. Keskustelussa aikaisemmin mainitut ruokaohjeet uppoavat ainakin minun ajatusmaailmaani.

Muutama kysymys yleisesti käskyjen toteen laittamisesta, jos koira ei tottele.

Miten nuori irrallaan oleva koira vaaditaan tulemaan luokse, kun tänne-käsky on annettu?
Kuinka tämä vaatimus toimenpide kohdistetaan juuri tänne-käskyyn?

[%sig%]

strava

Viesti Kirjoittaja strava » 6.5.2005 12:40

Pikkusen täytyy olla eri mieltä. Kolmekuinen pentu jo hyvinkin oppii joitain käskyjä ja ne myöskin jäävät "ikuisesti" koiran selkärankaan. Kannattaa vaan harkita, mitkä ovat ne muutamat tärkeimmät temput, jotka haluaa koiransa aina tekevän oikein.
Vanhempana opitut asiat tahtovat olla sellaisia, että aika-ajoin koitellaan, tarviiko niitä enää noudattaa ja jos kerrankin antaa periksi, niitä ei ole ikinä mukamas opittukaan ja koulutus uusiksi.

[%sig%]

Kairankiertäjä

Viesti Kirjoittaja Kairankiertäjä » 6.5.2005 14:05

"Kolmekuinen pentu jo hyvinkin oppii joitain käskyjä ja ne myöskin jäävät "ikuisesti" koiran selkärankaan."

Se oppii helposti myös että kun kuuluu tänne, niin se ei ole kivaa. Jos sen selkärangassa on huonoja muistoja luoksetulosta, niin voi olla ettei kaikki mene kuten elokuvissa.

Kuten Petri ylempänä sanoi: "nyt malttia vaatimuksiin."

Ite olen opettanut useammalle eri pennulle luoksetuloa "ota kiinni jos saat"- leikillä. Kun pentu menee jonnekki (tai muuten vain haluan että se tulee luokse) olen kiinnittänyt sen huomion itseeni ja lähtenyt karkuun sitä. Kun pentu lähtee tulemaan luokse, olen juossut sitä edelleen karkuun sanoen "tänne". Kun koira lähtee juoksemaan kiinni, niin tietysti sitä pitää kehua jo silloin. Pikkuhiljaa olen alkanut antamaan käskyn aikaisemmin ja heti kun se lähtee tulemaan kohti olen kehunut.

Ikinä en rankaise koiraa kun se tulee minun luokse, en varsinkaan pentua. Jos koira tekee jotain epäsopivaa, niin minä menen sen luokse ja rankaisen sitä, mutta jos jostain syystä joudun kutsumaan sen luokse, niin sitä kehutaan. Kehutaan vaikka se just pisti päreiksi uuden puvun, sohvan tms. Jos koira on tehnyt pahaa ja tulee minun luokse, en rankaise sitä. Se on jo myöhäistä.

Koiran pitää muistaa ettei tuon luokse ole paha mennä, vaan siellä on aina turvassa.

[%sig%]

Ari K

Viesti Kirjoittaja Ari K » 6.5.2005 19:57

Tuon mitä kairankiertäjä tuossa edellä kirjoitti:

"Ikinä en rankaise koiraa kun se tulee minun luokse, en varsinkaan pentua."

On kyllä erittäin tärkeä pointti ja pitäisi olla itsestään selvää ja pitää aina mielessä.

ich

Viesti Kirjoittaja ich » 8.5.2005 18:25

Jos koira ei kuitenkaan tule luokse vaikka sitä kuinka käsketään, huuda sitä nimeltä ja juokse vastakkaiseen suuntaan kuin koira. Eli kuin juoksisit pakoon.

Koira 99% varmuudella juoksee perääsi.

Muista kehua kun se tulee luokse...

aloittelija..

Viesti Kirjoittaja aloittelija.. » 8.5.2005 22:09

Petrille ja tietenkin kaikille muillekkin haluan vähän selventää omia kirjoituksiani!!

Se minkä takia aloitin tämän keskustelun oli EPÄTIETO siitä kuinka paljon 3kuiselta voi vaatia luoksetulon suhteen!! Jo ensimmäisessä lauseessa pistin TOIMIMISEN HEITTOMERKKEIHIN!!

Ja kun kirjoitin siitä että uskon että saan luoksetulon hanskaan kun koira vähän varttuu niin tarkoitin juuri sitä että en ole VIELÄ hirveesti vaatinu koiraltani luoksetulon suhteen.. Enkä oikeen minkä muunkaan asian suhteen! Juuri sen takia koska koira on VASTA 3KK! Tietenkin talontavoille opetellessa tulee veijarin kans aika ajoin erimielisyyksiä siitä kumpi sohvalla oleilee minä vai koira, mut kyllä se tuo veijari on huomannut et ei sinne sohvalle kannata yrittää... Ainakka sillo ku äijä on kämpilä..:)

Se voi olla et en oikeen saa kirjoitettua juuri sitä mitä tarkoitan mut jos se nyt selkis kaikile..:) Myö oon kans vähän sitä mieltä että mitä aikasemmin opettaa sen helpompaa se on!! Täällä näyttäs olevan vähän erimielisyyksiä siitä vaatimisesta, mutta sekin on varmaan niin et kaikki on vähän oikeessa ja vähän väärässä!!

Tämä on kyllä ollu mielenkiintoinen keskustelu minun mielestä!

ps:
Eihän sen luoksetulon kans ole mitään ongelmia niin kaua ku piettää veijarin kytkettynä..:)

Tintti

Viesti Kirjoittaja Tintti » 10.5.2005 08:15

Haluaisin kysäistä teiltä sellaista asiaa, kun itsellänikin on lkssu- pentu, niin tähän luoksetuloon liittyen.

Pennun ollessa kasvattajalla, hän on kutsunut pentueen syömään aina kahdella lyhyellä vihellyksellä. Ja neuvoi meitäkin tekemään niin, siis silmällä pitäen luoksetuloa.

No mehän ollaan noudatettu ohjetta, ja se toimiikin, että koira varmasti tietää että ruokaa on tulossa kun vihellyksen kuullessaan kuola alkaa tippumaan. Mutta olen muutaman kerran koettanut pyytää koiraa luokseni viheltämällä kahdesti, että kädessäni on makupala, jotain hyvää. Koira kyllä lähtee minua kohti, mutta kun ei saa ruuan tuoksua nenäänsä niin lähtee poukkoilemaan ympäriinsä etsin villisti ruokaansa.

Siispä kysynkin että miten edetä tästä tilanteessa, että koira ymmärtäisi kahden vihellysen tarkoittavan luoksetuloa eikä aina ruuan saantia.
Olen kyllä opettanut tänne-sanalla luoksetulon ja se toimii suht hyvin.

Vastaa Viestiin