vetäminen..

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

jermu

vetäminen..

Viesti Kirjoittaja jermu » 8.5.2005 18:50

No, niin meillä on ilmapallo remmin päässä, lkssu 10kk. Olemme kokeilleet monia ja monien suosisittelemia koulutustekniikoita (palkitsemista, suunnanvaihtoa, pysähtelyä, kuonopantaa...), ja tuntuu ettei mikään tehoa kovinkaan hyvin. Koira saa juosta vapaana lähes päivittäin, joten pelkästään remmilenkeissä ei liikunta ole. Rauhoittuuko meno iän myötä? Nyt hurtta seisoo ja pyrähtelee joka tirpan perään: talitintti, varis, syö purkkaa, kissan p.sk.. jne. Asumme omakotitalolähiössä ja remmilenkitön elämä on täysin mahdotonta. Olisi kiva käydä hurtan kanssa, vaikka kävelyllä kaupungilla näin sunnuntai iltapäivisin, mutta sinkoilun takia ei oikein huvita Onko toivoa, koirahan on vielä pentu??
Kiitos

JuM

Re: vetäminen..

Viesti Kirjoittaja JuM » 8.5.2005 20:59

Kaupunkioloissa se hurtta kannattaa ilman muuta panna siististi seuraamaan. Helpottaa huomattavasti isännän oloa, ja käy samalla koulutuksesta koiralle. Voipa helpottaa vähän veto-ongelmaakin.

heikki mäkelä

Viesti Kirjoittaja heikki mäkelä » 9.5.2005 08:10

Jermu!
Unohda ne makupalat. Ne tuntuu olevan muotia joka koulutuksessa. Ton ikänen koira pitää saada ruotuun. Koira kun rupee vetämään, niin se pitää olla muutaman kerran selällään niin nopeesti ettei kerkee kissaa sanoo. Uroksella on niin paljon haisteltavaa, ettei siihen leikkiin kannata lähtee.Jos rupeet suuntaa muuttamaan, niin voi olla että kääntyilet samassa paikassa vielä 2009.

jermu

Viesti Kirjoittaja jermu » 9.5.2005 08:21

Juu, se on jo huomattu, ettei niillä makupaloilla ihmeitä tehdä, pitäs olla lenkki hk:n sinistä tai kokoinainen paistettu broileri, jotta siitä sais tarpeeksi motivaatiota.. ja ne muut konstit on kokeiltu ja hylätty. Pitää siis ilmeisesti ruveta käyttämään muita tapoja. Koirahan tasan kyllä tietää ettei saa vetää ja itellä menee hermot ja terveys..

Hurtta kyllä tottelee muuten, ainoa ongelma on toi veto.. Seuraamista käytetään usein, vedonestoon, muttei kai sitäkään voi kovin kauaa ja pitkää matkaa odottaa ton ikäseltä?

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 9.5.2005 09:27

Jumankauta juu nääs, MIKÄÄN ei saa niin hihoja palamaan kuin remmissä vetävä koira, grrrr...! Eikä mikään ole arkitottelevaisuudessa yhtä vaikeaa opettaa kuin tämä asia. Kun ajatellaan kaikkia triljoonaa eri muuttujaa (suunta, etäisyys, askellaji, nopeus ym.) miten koira voi siinä lyhyessä hihnassa toimia ja miten omistaja voi toimia, niin ihmekös tuo jos yhtälö on vaikea... Ihminen ei helposti osaa asettua koiran asemaan ja käsittää, MIKSI koira vetää ja miksi taluttajan jipot eivät toimi halutulla tavalla.

Voisin kirjoittaa romaanin kaikista niistä menetelmistä mitä olen enemmän tai vähemmän kärsivällisesti kokeillut vanhemman koirani kanssa, mutta lyhyestä virsi kaunis. Paras teho on ollut sillä, että lenkki jaetaan selkeisiin osiin: aluksi on "haistelu-pissa-kakka" -osuus, sen jälkeen koira kulkee käskyn alla nätisti vierellä jonkin aikaa, sen jälkeen voi olla vaikka vapaana juoksua tai lisää vapaata haistelua. Jos vastaan tulee toinen koira, koira otetaan käskyn alle jne.

Toinen keino, josta on ollut jonkin verran apua, on eräänlainen löntystelyterapia. Eli koiran ei anneta lenkin alussa hösätä, ei eteisessä, ei ulkorapuilla eikä sen jälkeenkään. Koiran päähän iskostuu heti alussa, että nyt mennään hissun kissun ja sillä sipuli. Tämä on meillä rauhoittanut ainakin lenkin ensimmäiset 10 minuuttia.

Kontaktiharjoituksia, suunnan vaihdoksia olen kokeillut mitä... kolme vuotta, mutta let´s face it: koiran mielestä hajut ja muut ulkoilman ihmeet ovat aina mielenkiintoisempia kuin se hihnan toisessa päässä oleva akka, ainakin pidemmän päälle.

Kaikkein paras keino on kuitenkin ollut kunnon suuttuminen. Jotkut vannovat myös oikea-aikaisen, kovan kiskaisun nimeen, eli kun koira alkaa kiihdyttää, se kiskaistaan voimakkaalla nykäyksellä taaksepäin. Tätä ei kuitenkaan pidä tehdä muuta kuin valjaissa, ettei koiralle tule niskavammaa... Meillä tämä temppu taisi toimia 2-3 päivää. Mikään ei tietenkään estä uusimasta sitä aina ajoittain...?

Kerran olin koiran kiskomisesta niin hiiltynyt, että silkkaa ilkeyttäni laitoin piskin kävelemään takanani. Koira oli kyllä nöyränä, jahka viimeinkin hiffasi missä sen piti kulkea, mutta en nyt sitten kokenut tätä menetelmää pidemmän päälle kovin käyttökelpoisena. ;D

Pentua olen opettanut nyt pari kuukautta Turid Rugaasin oppien mukaan, ja aika hyvin näyttää toimivan. Kaiken a ja o tuntuu olevan kärsivällisyys, opetti sitten millä metodilla tahansa, ja sitähän minulla ei näköjään tarpeeksi ole.

jermu

Viesti Kirjoittaja jermu » 9.5.2005 09:54

Juu, rugaasiin oon myös tutustunut.. mutta kun toi kärsivällisyys ei ole vahvimpia hyveitäni;)
Löntystely onnaa kanssa, muttei sitäkään jaksa maailman tappiin asti ja perillekin on päästävä. Oon kanssa huomannu, että kunnon suuttuminen auttaa, mutta ei tunnu kovinkaa rakentavalta, ehkä pitää vain unohtaa kaikki lässynlässyn neuvot. Ketuttaa vaan itseään, lähde siinä sitten työpäivän jälkeen rentouttavalle iltalenkilla, kun savu nousee korvista.. heh.

Kiva kuulla, että on kohtalotovereita=)

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 9.5.2005 10:05

Jermu: sehän siinä just on, että eteenpäinkin pitäisi päästä. Ja koirallakin on aivan valtavat menohalut...

Jotenkin sitä aina vaan toivoo, että koira viimeinkin "tulisi järkiinsä" (buahaha!) ja kulkisi nätisti. Ikävä kyllä se ei toimi niin. :(

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 9.5.2005 10:08

Onko panta kaulassa kun vettää?

Ite ainaki sen huomion teheny, kun sattu yks kaunis päivä, että jäi normaalit taluttimet pois niin piti lainata kaverilta pantaa ja naru siihen, niin johan perskeles vetivät, vaikka normaalisti eivät sitä tee.

jermu

Viesti Kirjoittaja jermu » 9.5.2005 10:22

on ihan tavallinen nahkapanta.. ollaan kokeiltu valjaita ja vedonestovaljaita, kuonopantaa.. kuristuspantaa, joka oli ihan viimonen värkki..
Minkälaiset taluttimet Veijo teillä on sitten normaalisti käytössä?

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 9.5.2005 11:14

Mulla on ihan tavallinen (kankainen) n. 8-10mm vahva talutin, joka kiristyy jos vettää. Olen meleko varma, että jos kokkeilisin pantaa, niin vetoa tulis, kuten tuossa yllä jo mainittin. Tiiä sitten miksi.

Tuossa samassa taluttimessa toinen koira on vierellä mettästysreissuilla, kun toinen on hakuvuorossa. Taluttimen toinen pää mulla joko vyöllä tai repussa kiini. Tottunhet siihen pennusta saakka joten ei mithän ongelmia, vaikka yhessä menhän seisonnalle ja loihakhan ylösnoston jälkhen haulikko paikan tullee yskäsee kerran tai kaks. Eli eivät reuho eivätkö muutenkhan hösyä vaikka varmasti mieli tekis, kun riekkoja pörisee eestä lenthon toisen nostaessa...kuuppa vishinki kohtuullisen kohilhan kun tuommosta kestävät.

Tai sitten tottumiskysymys.

Samoin koirat on totutettu siihen, että esmerkiksi hirvimettillä kun olen, niin oottaa/oottelevat autossa joskus kaheksanki tuntia että isäntä pallaa takasin eivätkä ole siitäkhän moksiskhan. Luottavat siihen, että isäntä ei jätä, vaan kun aika on niin pallaa takasin. Tähänkhän ei varmasti kaikkia ole totutettu ja sitä kautta voi olla auton sisustukset uusinnassa tai jumalaton huuto koiralla tuntitolokulla. Mutta tämähän ei taas tähän aiheeshen kuulunu.

[%sig%]

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 9.5.2005 11:19

Sen verran vielä, että minulla on tuommoset vedonestovaljhat (aikoinhan tuli bretonin mukana) ja nuoremmalla sitä piethin päällä kun Ville Oskari lenkkeili sen kanssa...ei vetäny kyllä niissä. Nykyhhän menevät molemmat koirat kenen kanssa vain ihan nätisti vierellä. Erilaiset hajut yms kyllä kiinnostavat, joten joskus pittää sanoa "rinnalla" niin sitten taas olhan vasemman poloven tuntumassa.

Vappaana kun piän ja haluan koirien kulukevan rinnalla, niin olen antanu semmoset "erivappaudet", että saa mennä muutaman metrin eessä tai sivulla...mitä sitä tyhyjää niitä komentelemhan koko ajan. Jos paikka/isännän halu semmonen, että ovat ihan "iholla", niin sitten kulukevat taluttimessa.

Saciitti

Viesti Kirjoittaja Saciitti » 9.5.2005 11:30

Leksit ja fleksit tulisi lailla kieltää, niillä mopet oppii vetämään.....

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 9.5.2005 11:34

Fleksiä ei ole koskaan ollut meillä käytössä, ja aina hihnan kiristyttyä ei olla liikuttu metriäkään eteenpäin. Jostain hurtta on sen vetämisen kuitenkin oppinut.

Kuinkahan paljon on eroa koiran sukupuolella, vetävätkö nartut harvemmin? Itselläni on kokemusta vain uroksista, ja kaikki ovat itsepintaisesti vetäneet jokaisen vähänkin isomman ruohonkorren luo merkkaamaan.

jermu

Viesti Kirjoittaja jermu » 9.5.2005 12:07

Juu meilläkin ihan tavallinen hihna.. jo kestävyyssyistä.

Vedonestovaljaat oli kokeilussa, mutta hankautuu kainalot rikki, niin ne sitten jäi. Kuonopanta on ihan hyvä apu, kun käyn välillä kahden ison hurtan kanssa. Jos suunta on mielenkiintonen, niin varmasti se nuorempi hurtta vetää kuonopannasta huolimatta, vanhempaa (noutaja) ei tarvi edes pahemmin talutella, kunhan pitää remmin toisesta päästä kiinne noin näön vuoks.
Kaiken lisäks tällä nuorella ja innokkaalla on outo mieltymys taluttimien solkiin.. kuonopannasta ja parista valjaita ne on jyrsitty rikki, no omaa tyhmyyttään siitä voi syyttää, mitä jättää lojumaan=)
Mutta nuo nyt on vaan apuvälineitä, eikä kovin pitkään viittis niihin tukea.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 9.5.2005 12:56

Kyse on koiran hallinnasta. Voiko silloin syyttää apuvälineitä?
Tuo vain noin pohdittavaksi.
Tässä tapauksessa apuvälineitä käytetään vain viestin nopeaan perille saattamiseen koiralle helposti ymmärrettävässä muodossa (tuo Veijon mainitsema 8-10mm talutin).

Koiran haltuunotto alkaa siitä hetkestä kun se tulee uuteen kotiinsa, eli silloin aletaan luoda niitä luottamuksellisia suhteita joita tarvitaan koiralaumassa lauman uskottavaan johtamiseen.

Jos tuo "haltuunotto" ei onnistu, niin ongelmia seuraa vääjäämättä.

Vastaa Viestiin