uiminen

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

tulokas

uiminen

Viesti Kirjoittaja tulokas » 30.5.2005 15:02

kertokaa miten seisoja opetetaan uimaan vai osaako se luonnostaan.

minulla on 10 kk ikäinen lkss narttu.

veijo toimela

Re: uiminen

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 30.5.2005 19:53

Melekosella varmuuella riittää, kun liikutta vesistön lähellä ja loiva/matala ranta. Uskon, että koira mennee läträämhän siihen ja pienellä leikillä (joku oksa, kuivunu lehti tms) vähän syvemmälle ja luulen että käy kattomassa, että mikäs se sinne lennähti...ja jos pohoja katuaa alta, niin eikhän lie uimhan lähe.

Omat lähti iliman mithän opettelua, varsinki vanhempi koira on oikia vesipeto. Nytki ui heti kun veet aukes niin jäätelien seassa piti mennä. Ja näyttää nauttivan. Pössi mikä pössi =o)

Alussa saattaa polskia etujaloilla melekosesti (nuorempi mulla ui alussa sillä lailla), mutta muutamien kertojen jälkhen loiske loppuu.

Sen kyllä huomaa, jos koiralle vesi on mielheinen elementti; uintiki on jotenki luontasen näköstä, melekeinkö saukolla.

[%sig%]

Viestiä muokattu (30.05.05 20:55)

Tirri

Viesti Kirjoittaja Tirri » 31.5.2005 07:07

Meillä piti mennä ittellä ensin veteen ja koira tuli sitte perässä.Etujaloilla polskimista oli alku meilläkin.Uimaan opeteltiin viime kesänä ja nyt keväällä jäitten lähettyä takapihan joesta koira oli samantien uimassa.

[%sig%]

Tomppav

Viesti Kirjoittaja Tomppav » 31.5.2005 11:10

Yhen koiran kokemuksella:kesällä ite kahlomaan veteen ja pentu houkutella perässä...tuleeha se ku on kauhiaa nähä isännän menevän ties mihin hukkaan...vesi roisku ku etujaloilla piti porskuttaa.Sorsan alotuksessa pientä uinti reeniä,isäntä alle 10m leveän joen(!?) yli siltaa pitkin jota koira ei pysty hyödyntään ja toiselta puolelta koiraa kuhtumaan.Ja sama toiseen suuntaan.Sen verran kova hätä isännän luo että uimaanha siinä pitää rueta ihan huomaamata.;) Jotaki kertonee myös mainittu koiran käyttäytyminen kontaktin piosta tulevaisuuessa??

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 31.5.2005 18:01

1. Etsi laituri
2. Ota koirasi ja mene sinne
3. Koiraa niskasta ja perseestä kiinni ja laita veteen, älä heitä.
( mielummin )
4. Koira ui
5. Toista tarvittaessa
6. Ja taas koira ui
7. Hetken kulutta kun huudat koiraa laiturille ( jos tottis on kunnossa )
koira tulee ja menee käskystä veteen.
8. Ja taas koira ui.

TOIMII VARMASTI !

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 31.5.2005 18:16

Lähes ainut tapa millä saksanseisojan voi saada uintia inhoavaksi on pakottaa se veteen!
Edellisiin ohjeisiin suhtautuisin siis varauksella.

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 31.5.2005 19:48

No joopa joo !

On se nyt neljälletoista koiralle toiminut ja kaikki menee ja meni iloiten myös myöhemmin veteen. ( eikä kukaan hukkunut ). Koiralle suurin kynnys on kun tassut ei yllä pohjaan.

Kun laitat sen laiturilta sitä ongelmaa ei ole.

Kuka on muuten kuullut että koira on hukkunut kun sitä on uimaan opetettu, en minä ainakaan tai sitten on ollut vain hyvä tuuri.

Ps. Mukavampi tapa ainakin näin keväällä kun se että "ne" sinisenä järvessä seisot.

Tomppav

Viesti Kirjoittaja Tomppav » 31.5.2005 20:05

vai onko se että etsi koirasi ja ota laituri?? ;)
Saattas esim jonniisorttiset kahluuhousut/saappaat toimia... vai onko jo pentukoiraki niin iso että kelleksesä ukko kastelee ennen ku koiralle heittää jalat pohjaan yltämästä??

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 1.6.2005 08:45

Mottojani ovat mm.
- Se mikä ei tapa voi rampauttaa
ja
- Mikä ei toimi, se v*tuttaa

Eli ihan varmuuden vuoksi olen yrittänyt totuttaa koiran uusiin asioihin aika hellävaroen, ettei sitten jälkikäteen harmita.

Vanhemman koiran vein ensimmäistä kertaa uimaan hellepäivänä kuuman automatkan jälkeen. Samalla reissulla oli pari koirakaveria, jotka olivat varsinaisia vesipetoja. Siinä kepin perässä juoksennellessa tuli pennunkin vahingossa uitua.

NN

Viesti Kirjoittaja NN » 1.6.2005 10:08

Ei toimi Pelastuneen opit herkän koiran kanssa. Vaiheet 1-6 ok, mutta 7 ei. Takuuvarmasti ei tule laiturille. Kokeile mielummin ensin intsin niksiä käyttää toista koiraa. Muutenkin kannattaa aloittaa pehmeämmillä keinoilla ja koventaa otteita tarpeen mukaan. Tuskin mitään ongelmia tulee, melkoisia vesipetoja nämä ovat.

jussi

Viesti Kirjoittaja jussi » 1.6.2005 10:40

Oon kanssa sitä mieltä, että itse edeltä ja jos ei itse halua mennä, niin sellainen koira mukaan mikä sinne veteen mielellään menee. Mun 3 kk vanha lkssn oli viime viikolla meressä uimassa. Ja ihan itse se sinne meni houkuttelemalla. Vain täysi idiootti heittää koiran laiturilta veteen!!!!

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 1.6.2005 12:30

Hetkinen !

Ei tässä mitään henkilökohtaista ollut kai kellekkään ?

Olen nyt opettanut sen näin ja hyväksii todennut, luultavasti joku haluaa olla " ne " (= huulet) sinisenä keväällä järvessä mutta kai se on sen murhe !

Olen tainnut olla sittenkin väärässä omien koirien luonteen suhteen ?
Ei ole mennyt yksikään "lukkoon" ! Kovia koiria !

Jos opettamistyylini pilaa koiran niin miksi Junkkarissa nuoret koirat ei menen VETEEN ! Ei mun koirilla ole sitä ongelmaa ollut koskaan.

Kyse on koirankoulutuksesta !

Ps. Jussin kanssa olen samaa mieltä !

NN

Viesti Kirjoittaja NN » 1.6.2005 13:12

Ei uimisella ja koirankoulutuksella ole mitään tekemistä keskenään. Saksanseisojan pitää uida kouluttamatta.

jussi

Viesti Kirjoittaja jussi » 1.6.2005 16:20

Oon itekin nostanu koiran veteen, mutta kyseessä oli mäyräkoira (3 v.), joka ei veden kylmyyden vuoksi suostunut hakemaan mereen pudonnutta sorsaa. Kun vähän autoin, niin noutihan se :) En kyllä ihan ensimmäistä kertaa koiraa veteen nostaisi, se saattaa onnistua, mutta riskinsä siinäkin. Haluan, että mun koirat rakastaa vettä ja menee sinne iloisesti ( kylmäänkin).

heisarvi

Viesti Kirjoittaja heisarvi » 1.6.2005 18:41

Eipä kait sitä tarvitse huulet sinisenä vedessä seistä? Venekin on jo kymmeniä tuhansia vuosia vanha keksintö!
Hyvä neuvo, jonka Kilpimaan Jouko antoi kaverin pennun opettamiseen: Uita pentu lyhyen matkaa niin, että ylitätte veden ja katoatte pennun näkyvistä. Tällöin pennulla on tavoite, vastaranta, minne isäntä katosi. Sillä kakaralla ainakin toimi hyvin. Uintimatkaa tuli n. 10 metriä, ja uinti aukesi (liikaakin)!
Tuossa Pelastuneen metodissa on omat vakavat riskinsä. Mieluummin pennun oman motivaation kautta kuin käyttämällä synnynnäistä refleksiä pakkona. Uimataitohan on koiralla refleksi, siksi ne eivät hevin huku.
Ihan muutaman erirotuisen koiran omistaneena sanoisin, että yllä esitetyt erilaiset "pehmeämmät", pennun omaan motivaatioon perustuvat menetelmät toimivat yleensä hyvin. Sieltä vielä puuttuu riistan käyttö yllykkeenä. Sekin toimii varhain riistalle reagoivalle koiralle mutta ehkä myös myöhemminkin (?).
Lopuksi hauska muistelus parin vuosikymmenen takaa:
Olimme ehkä viikko jäidenlähdön jälkeen appiukon mökillä, mukana n. nelikuinen karkkarityttö. Menin rantasaunalle, pojat olivat juuri laittaneet laiturin paikalleen. Vesi oli harvinaisen korkealla, lähes laiturin tasalla. Tyttöpaha lähti tutkimaan uutta maailmaa, käveli laiturin päähän ja - suoraan järveen! Umpisukkeloon ja pintaan, muutama pärskäys ja tyylipuhdas uinti maihin. En puhunut mitään, seurasin vain terassilta mitä tytöö nyt tekee. No, kävely uudelleen laiturin päähän ja - suoraan järveen! Takaisin maihin - en vieläkään puhunut mitään - uudelleen laiturin päähän ja nyt riemukas loikka veteen!
Katsoin parhaaksi lopettaa pennun mulimisen kevätkylmässä vedessä tähän.

Vastaa Viestiin