pissaaminen yöllä

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
kiinnostunut

pissaaminen yöllä

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut » 2.6.2005 15:15

Onko normaalia että 3 kk ikäinen pentu pissii ja kakkaa yöllä paljon
Päivällä harvoin tekee sisälle yöllä siitäkin edestä
Missä iässä koirat yleensä ovat yön pissaamatta

[%sig%]

heikki mäkelä

Re: pissaaminen yöllä

Viesti Kirjoittaja heikki mäkelä » 3.6.2005 08:05

Nyt kauppaan ostamaan sisähäkki. Hopi hopi!

Gia

Viesti Kirjoittaja Gia » 3.6.2005 09:32

Se on aika yksilöllistä miten mikin koira oppii sisäsiistiksi. Omistani nopeiten oppinut oli 8 viikkonen ja hitain kaveri oli sisäsiisti vasta 7 kuukautta vanhana (ellei oteta huomioon yhtä aikuista koiraa joka tuli mulle, eikä ollut silloin vielä sisäsiisti). Muut ovat sattuneet tuolle välille, keskimäärin 3-4 kuukauden kohdalle.

[%sig%]

sisähäkki?

Viesti Kirjoittaja sisähäkki? » 3.6.2005 09:54

Miten tuo sisähäkki käytännössä pelaa eli eikö koira kuitenkin tee tarpeensa oli häkissä tai ei
Pitääkö isännän sitten yöllä usein olla koiraa ulkoiluttamassa entäs jos on sikeäuninen isäntä?
Onko tuollaiset häkit kalliita ja missä niitä myydään?Päivällä se on varmaan tosi hyvä ei tule koirallekaan houkutusta järsiä mitään sopimatonta

heikki mäkelä

Viesti Kirjoittaja heikki mäkelä » 3.6.2005 10:19

Häkkejä saa eläinkaupasta. Suoli ei toimi täysillä kun koira on paikallaan, tämä on idea. Totutat pikkuhiljaa oleen häkissä.. Pitää olla sopiva, ei niin iso että pystyy pisteleen ripaskaa häkin sisällä. Tai lainaa joltain pienemmän koiran omistajalta, niin on pennulle sopivampi(älä kerro minkä takia lainaat). Ite en edes hankkis koiraa ilman sisähäkkiä. Säilyy paremmat välit ku ei oo aina remontti päällä kun tulet kotiin. Ei opi tekeen pahaa.

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 3.6.2005 10:42

Yhtenä vaihtoehtona ulkotarha, jos sellaiseen mahollisuus. Ei sekhän huono vaihtoehto. Joskin sisäsiistiksi (kuten tässä aihe oliki) pittää opettaa joka tappauksessa. Mutta tuo "tuhoaminen" sisätiloissa estyy sillä.

jussi

Viesti Kirjoittaja jussi » 3.6.2005 11:02

Mun pentu kanssa n. 3kk, eikä kuse sisälle kuin satunnaisesti. (Oma vika jos ei heti vie ulos, kun koira vinkuu) Ei ole 3 viikkoon kertaakaan paskantanu sisälle. Otan kahdeksan aikoihin illalla vesikupin pois ja käytän ulkona 22-23 aikoihin ja aamulla heti kun koira herää. Ruokin koiran aamulla, päivällä ja viimeistään 19 aikoihin illalla. Eikä ole sisällä häkissä, vaan valvovien silmieni alla. Eipä ole vielä mitään tuhonnut, kun on heti jyrkästi kielletty, vaikka purisi mitä. Lelu (luu tai solmunaru) on ainoa sallittu purukohde. Oon aikaisemmista koirista oppinut, ettei leluja saa olla kuin korkeintaan kaksi, muuten kaikki tavarat kaukosäätimestä kännykkään mielletään leluiksi!! Ja sisällä ei riehuta, ainoastaan ulkona. Olen väsyttänyt ja aktivoinut koiranpentua ulkona niin usein ja tarpeeksi paljon, ettei sisällä muuta kuin levätään omalla pedillä tai purraan luuta. Ai niin ja luu on koiran saatavilla useimmiten vain sen yksin ollessa, että kiinnostus siihen säilyisi paremmin.

meilläpäin!

Viesti Kirjoittaja meilläpäin! » 8.6.2005 17:51

Itse teen pissaamisesta ja kakkaamisesta ulos ison numeron! Kehun ja annan ymmärtää, että koira on maailman hienoin otus, kun kerrankin osui muualle kun olkkarin matolle! Kun mennään ulos hätää teklemään tapahtuu se eri paikassa, kun leikkiminen sun muut. Yleensä vien koiran heti kun se on syönyt/herännyt. Sitten vaan hoen käskyä "tees pissa" tai vastaavaa. Kaikki vanhemmat koirani osaavat pissata käskystä... Kehun ja kehun ja pikkuhiljaa hyvä tulee. Tärkeää on muistaa, ettei kuitenkaan rankaise, jos tulee vahinko sisälle. Pissiminen ja kakkiminen on ihan normaaleja asioita ja pentu ei saisi yhdistää niihin sitä, että omistaja suuttuu. Jos näin käy, alkaa pentu käymään piilossa tekemässä tarpeensa. Ratkaisu on pennun kannalta hyvä, sillä näin omistaja ei näe, kun pissitään, eli ei siis suutu. Mutta se se vasta onkin vaikeaa opettaa sellaisen oppinut koira tekemään hätänsä ulos omistajan vahtiessa.... Kyllä hätä olisi, mutta kun omistaja suuttuu!!! Mennään siis sisälle ja sohvan taakse! Hyviä koulutusvinkkejä löytyy osoitteesta www.kumikana.org
Häkki on myös ihan kelvollinen idea, mutta itse olen kyllä kaikki koirani saanut sisäsiistiksi ihan ilman sitäkin! Ikähaarukka 9 vkoa - 10 kk

Eija Vainikainen

Viesti Kirjoittaja Eija Vainikainen » 9.6.2005 07:57

Jussin ohjeet ovat hyvät ja tervejärkiset. Jokainen pentu oppii noilla ohjeilla taatusti tavoille. Keskimäärin koiran pentu (kirjallisuuden mukaan ja käytännönkin) oppii pidättämään noin 5 kk:n iässä. Silloin voi siis alkaa odotella sen olevan sisäsiisti myös päiväsaikaan. Jussin neuvoilla öistä selviää ilman pisuja jo paljon aikaisemmin. Häkki ei ole tapa opettaa pentua siistiksi. Kukapa omaan petiinsä haluaa pissiä, jos hätä kuitenkin yllättää. Parempi laittaa paperi pedin viereen alkuvaiheessa.
Tuosta häkissä pitämisestä mustuttaisin, että eläinsuojelulaki kieltää häkissä = ns. näyttelyhäkki tai lentoboksi (ei siis tarhassa) pitämisen PAITSI tilapäisesti esim. jos koira on loukkaantunut ja se täytyy eristää muista koirista tai sen liikkumista on pakko rajoitaa. Tilapäistä käyttöä on myös automatkat. Missään tapauksessa koiraa ei saa teljetä häkkiin yöksi tai saati työpäivän ajaksi. Ennakkotapauksia asiasta on.

Vastaa Viestiin