Pennun ulkoilu

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Anna

Pennun ulkoilu

Viesti Kirjoittaja Anna » 9.6.2005 19:56

Terve!

Meillä on 10 vk ikäinen kkss urospentu. Asumme tällä hetkellä vielä rivitalossa, jossa omaa takapihaa ei ole kovinkaan paljon. Se pienikin tila on aidattu verkkoaidalla, jonka sisällä muutamia viikkoja sitten tulleen pennun ulkoilu aluksi tapahtui. Nyt virtaa alkaa olla huomattavasti enemmän ja yleensä lähdemmekin jonnekin rauhalliselle paikalle (lähinnä metsään järven rannalle) ulkoilemaan. Kysymys kuuluu miten paljon pennun kanssa voi kävellä vai olisiko oltava itse enemmän paikallaan ja antaa pennun peuhata yksinään tai kavereiden kanssa? Kävelen yleensä jonkun verran, tosin erittäin hitaasti, jolloin pentu kiitää edessä ja odottelee välillä minua. Olen lukenut, että lenkkeilyä ei tulisi aloittaa ennen puolen vuoden ikää. Ilmeisesti tällä lenkkeilyllä tarkoitetaan enemmänkin reipasta ravia isännän/emännän vierellä hihnassa. Vai miten on? Pentu ei ole koskaan väsähtänyt metsään tai missä olemmekin olleet.

[%sig%]

Gebasa

Re: Pennun ulkoilu

Viesti Kirjoittaja Gebasa » 5.9.2005 21:09

Minä annoin pennun juoksennella vapaana ihan pienestä asti päivittäin, esim. viereisellä pellolla ja metsässä. Ajat olivat kyllä melko lyhkäsiä n.15-30min, mutta käytiin useamman kerran päivässä, kesälomalla kun oltiin.

Näin jälkeenpäin ajateltuna pentu olisi saanut riehua enemmänkin oman mielen mukaan, sisällä oli nimittäin melkoista menoa välillä. Jonkun rauhallisemman rotuisen koiran kanssa pärjää vähemmälläkin ulkoilulla ja riehumisella, mutta näiden energiapommien kanssa onkin toinen juttu. Lähinnä yksitoikkoisen juoksuttamisen ym. jättäisin myöhemmälle iälle.

Vastaa Viestiin