Pennun painon kehitys

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
jussi

Pennun painon kehitys

Viesti Kirjoittaja jussi » 13.6.2005 09:22

Mulla on lyhytkarvaisen saksanseisojan narttupentu. Sille on tullut aika tasaisesti painoa 1 kg/viikko. Eli 14 viikkosena se painoi 14 kg jne. Tämä kehitys on jatkunut toistaiseksi ja nyt ollaan 16 kilon paikkeilla. Jos se näin jatkuu niin koira painaa puoli vuotiaana 24 kg!! Miten muilla on pennut kasvaneet? Oon ruokkinut 3 kertaa päivässä hillsin penturuualla (ison pennun) ja yrjölänpuurolla ja millä milloinkin maksalaatikosta lenkkimakkaraan. Aina olen antanut n. puolet koiran saamasta ruuasta kuivaruokaa ja puolet oman ruuan tähteitä tai koiraa varten tehtyä kotiruokaa. Eli vastailkaa onko tällainen kehitys normaalia? Ai niin, hampaat on alkanu vaihtumaan pari päivää sitten. Koira ei ole laiha eikä lihava, vaan oikein sopusuhtainen.

mauri harju

Re: Pennun painon kehitys

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 13.6.2005 12:39

Samaa vauhtia kilo/viikko on meilläkin menty. lkn 11 viikkoa ja hieman alle
11 kiloa. Eiköhän se siitä tasaannu. Jos samaa vauhtia menisi niin vuotisena
painaisi ison susihukan verran ja olisihan se jo jotain. Jatketaan vaan syöttelyä samaan tahtiin.

zeihoo

Viesti Kirjoittaja zeihoo » 13.6.2005 13:59

KKSSN tänään rokotettiin ja punnittiin 12 vk ikäisenä eikä polo painanut kuin vasta 10 kg. Toiveissa kyllä olikin sieltä kokohaitarin alapaäästä oleva tyttö.

carnevals

Viesti Kirjoittaja carnevals » 13.6.2005 16:27

Niin siskotkit painaa saman verran zeihoo täällä kotona :)

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 13.6.2005 19:41

Meidän kkssu painoi 16-viikkoisena 14,8 kg. Tästä tosin ei odoteta mitään kovin isoa *ristii kätensä*

Jotkuthan väittävät, että pennun aikuispainon pystyisi melko tarkkaan ennustamaan sen mukaan, mitä pentu painaa 16-viikkoisena: kerrotaan tämä paino kahdella ja lisätään siihen 10 prosenttia. Eli tämän mukaan voisin odotella pennun olevan aikuisena 1,1 x (14,8 kg x 2) = n. 32,5 kg? Aika näyttää...

sininen kissa

Viesti Kirjoittaja sininen kissa » 21.7.2005 16:12

Olen itsekin miettinyt kauheasti tätä pennun painon kehitystä. Meidän lyhytkarvainen seisojatyttömme oli aika laiha kun se tuli meille (12 vkoa/n.10kg), mutta täällä on alkanut painoa, lihaksia ja rotevuutta tulla reilun ruokinnan ansiosta. Nyt se on tasan 6 kk ja painaa 22 kg. Emme ole hirveän tarkkaan seuranneet, paljonko se on painanut minkäkin ikäisenä. Tunnustelemme aina välillä sitä kyljistä, että onko kylkiluiden päälle alkanut tulla liikaa pehmeyttä, ja vähennetään sitten ruokintaa sen mukaan.

Minäkin olen antanut suunnilleen noin että puolet napuja + puolet jotain kotiruokaa tai koiralle vartavasten tehtyä mössöä (esim. raakaa jauhelihaa plus keitettyä riisiä). Piimää olen antanut päivittäin kalsiumin saannin turvaamiseksi. En ole mitannut ruoka-annoksia tarkasti, silmämääräisesti ja koiran ruokahalun mukaan (mikä kylläkin tuntuu olevan loppumaton, eli vähän on pitänyt säännöstellä...).

Vastaa Viestiin