hyppiminen vasten

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
aa

hyppiminen vasten

Viesti Kirjoittaja aa » 10.8.2005 10:49

Miten te opetatte pentukoiralle ettei vieraita vasten saa hyppiä ?Vieraat kun tuppaa aina kannustaa semmoista käyttäytymistä kun pentu on niin suloinen itellä meinaa hermo mennä kun koira menee ihan sekaisin kun tulee vieraita.

Heppuli

Re: hyppiminen vasten

Viesti Kirjoittaja Heppuli » 10.8.2005 11:42

Meillä koko ajan joku ramppaa ovella, joten on voinut kokea inflaation tuo oven käyminen. Lisäksi muksut soittaa noin sata kertaa päivässä ovikelloa.

Alkuinnostuksessa koirankoulutusoppaasta omannettua konstia meillä käytettiin:

Meillä aikoinaan kiellettiin ja taas kiellettiin.. Myös joillekkin vieraille pidettiin oppitunti asiasta, ihan yhteisen hyvän vuoksi. Jossain vaiheessa käytettiin myös eteisessä ollutta makupalapussia, sen jälkeen kun oppi istumaan pyynnöstä. Eli tulija pyysi istumaan, koira istui ja sai palkinnon. Pikkuhiljaa aikaa pidennettiin, ja sitten jäi namut pois.

Eipä ole paljon tarvinnut sen koommin asian kanssa teppuroida, koira odottaa tietyllä paikalla että häntä tervehditään. Toimii myös oman talon väellä.

Monta muuta juttua onkin sitten jäänyt vähän huonommalle oppimiselle:)

timi

Re: hyppiminen vasten

Viesti Kirjoittaja timi » 10.8.2005 12:13

Mie oon teheny silleen että ku ovikello soi oon komentanu koiran paíkalle!! Sitte ku oon oven aukassu oon melkeempä heti tulijoille kertonut mikä on tilanne.. eli oon komentanu koiran paikalle ja sinne ei sitte mennä silitteleen eikä muutenkaan lääräileen! Niin koirakin käyttäytyy paljon rauhallisemmin. Ja ennenkuin päästän koiran vapaaksi kerron tietenkin vieraille mitä sessen kans ei saa tehä.. Hyppyyttämiset makupalat yms...

Meilä on nyt 6kk kkssu jonka kans meinas tulla ongelmia ennekuin näin alettiin menettelemään! Tuntui että ku joku vieras tai vieraita tuli kylään ni koira hyppi ,pomppi, näykki ja teki kaikkea mitä ei saa tehä, mut tämän "koulutuksen" jälkeen ei ole ongelmia tämän asian suhteen ollut..:)

[%sig%]

Vieras

Me, tehtiin näin...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 25.11.2005 20:47

Joo, meillä oli sama ongelma - ja pitkään!

Selvisimme siitä kuitenkin. Joka kerta kun koira hyppi perheen jäseniä vasten, polkaisimme takajalalle sen verran, että koiraa hiukan kirpaisi, muttei joutunut kuitenkaan linkuttamaan.

Kun tulee vieraita, laitetaan koira istumaan ovesta muutaman metrin päähän, joku käskee istumaan/maahan, ja paikalle. Joku voi vielä varmistaa pitämällä pannasta kiinni vieraiden sisään tulon ajan, ettei koira pääse pomppimaan..

Tämä tepsi meillä, en ole ollenkaan varma onnistuuko muilla xD

Ps. Kehuja ja nameja aina hyvästä käytöksestä, siis silloin kun koira ei edes yritä hyökätä ;)

Maripari

Viesti Kirjoittaja Maripari » 13.7.2008 20:42

Meillä nyt 2 vuotias bretoni, joka hyppii ihmisiä vastaan kadulla, puistossa yms, jos ei hihnasta tarpeeksi pidä kiinni. :evil:
Vähän myöhässä ollaan koulutuksen kanssa, pentuna olisi ollut varmaan helpompi opettaa. Nyt olen kuitenkin ajatellut opettaa pois, käyttäen vaihtamis-tekniikkaa, eli vaihtaa hyppiminen johonkin "harmittomaan" liikkeeseen.
Tässä pohdiskelen että mihin liikkeeseen vaihdan hyppimisen kun pitäisi olla helppo ja kumminkin ajaa sama asia. :? Koira kyllä osaa ties mitä temppuja kun ollaan otettu vähän ylienergiaa pois temppu-opetuksella.

Vastaa Viestiin