Koira "kotikoiraksi"?

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Leena

Koira "kotikoiraksi"?

Viesti Kirjoittaja Leena » 16.9.2005 20:44

Miten soveltuu tämä rotu kotikoiraksi? Miettiny tätä lyhytkarvaista saksanseisojaa vuoden päivät, mutta kun suuremmin ei metsästyskäyttöä olisi. Kokemusta on kahdesta koirasta, bouvier ja kääpiöpinseri. Tuo pienempi mies on minun matkassani nykyisin. Kummatkin on opetettu perusasioille. Eli TOKO:n perusasiat, osaavat käyttäytyä ja pysyvät pihassa irti, myöskin lenkillä. Metällä käydään melkeinpä päivittäin ja TOKO:ssa. Saavat peuhata ja "viwttää" koiran elämää. Ei tarvi yksin olla narussa takapihalla.

Eli en epäile omia taitojani (en ala niitä tässä nyt enempää kehumaan. Luotan kyllä itseeni ja kokemukseeni) Sitä mietin kuinka tämä koira "tarvitsee" sitä seisomista ja hakua. Tarkoitus olisi kumminkin sen verran omien ja mahdollisen koiran oman luonteen mukaan lähteä mukaan jonkinlaiseen koulutukseen. Jos vedestä opettaisi noutamaan. Ilman mitään kilpailutoimintaa olisi kiva käydä koiran kanssa koulutuksessa jne. Muutaman kasvattajan kanssa olen jutellut, ja he kertoivat että sopii myös ns. "kotikoiraksi", kunhan saa kunnon opetuksen pennusta asti ja kunnolla liikuntaa ja virikkeitä. Niinkuin jokainen koira tarvitsee, ei lkss ole mitenkään poikkeus. Koiralla kuin koiralla on omat tarpeensa! Pennun valinnalla kyllä voi vaikuttaa jo moneen asiaan.

Ihan asiallisia kommentteja ottaisin vastaan.. Ihan tosissani mietin tätä, enkä halua alkaa kenenkään kanssa asiasta riitelemään :)

[%sig%]

Leena

Re: Koira "kotikoiraksi"?

Viesti Kirjoittaja Leena » 16.9.2005 21:14

Niin ja lisään vielä että ukko kun harrastaa tuota mettällä käyntiä niin sen käyttöön koiraa olisi tarkoitus opettaa. Itse en metästä, mutta mukana kuljen muiden koirien kanssa kyllä. Nyt vaan kun saisi tuollaisen joka noutaisi sen sorsan sielä vedestä.. Niitten karkeakarvainen ss kun ei hae sorsaa eikö koppeloa sitten millään. Ja kyllä, tainnut tulla koulutuksessa muutama virhe joskus.

erakko

Re: Koira

Viesti Kirjoittaja erakko » 17.9.2005 14:49

"Tämä rotu" on loistava kotikoira...jos vain perustottelevaisuus saadaan kuntoon ja KÄYDÄÄN SEN KANSSA METSÄLLÄ!!!
Koulutustilaisuuksissa koirat oppivat kotikoiraltakin vaadittavaa sosiaalista käyttäytymistä.
Pelkkään sorsan vedestänoutoon käy moni muukin rotu (hätätapauksessa se "ukkokin").
Varsinainen kanakoirametsästys vaatii pitkäjännitteistä ja asiantuntevaa koulutusta, sekä ennenkaikkea aikaa!
(Jos SIIHEN hurahtaa, saattavat kokeet ja kilpailutkin - metällä ravaamisen ohella - alkaa häiritä kotikoiran perhe-elämää, joten mieti vain vielä toisenkin vuoden päivät...)
Asiallisesti, Eero.

[%sig%]

Viestiä muokattu (17.09.05 22:10)

Diikeri

Viesti Kirjoittaja Diikeri » 6.8.2006 12:19

Todellakin, eli saksanseisojahan on kuten muutkin "kotikoirat" mutta metsälle sen ON päästävä. Se on kuitenkin niiden omaa hommaa.. Ja liikunnasta tulee tietenkin huolehtia hyvin.

tiipiie

Viesti Kirjoittaja tiipiie » 20.1.2008 15:08

Koska koirani oli menossa monttuun siksi ettei pärjää metsällä niin otin sen meille kotikoiraksi.
Paljon liikuntaa ja sitten lisää liikuntaa.
Aivotyöskentelyä.
Lisää liikuntaa ja tekemistä
Ei mikään helpoin koira kotikoiraksi, mutta ihana ja kiltti.
Vanhan koiran sopeutuminen kesti näemmä vuoden. Nyt löytyy koiralta huumorintajua, tottelevaisuutta, luottamusta ja mitä sitten koiralla kuuluukin olla.
Kaikki asiat opeteltiin alusta. Kova oli kokeilemaan.
Veti, riuhtoi, tempi hihnassa. Karkasi kun vain tilaisuus oli. Ryösti kaikki syötäväksi kelpaavan.Haukkui ihmiset ja toiset koirat.
Silmät muuttuneet lämpöisiksi, kun alussa pupillit pienenä pisteenä ja liikkui kokoajan. Enää ei tarvitse tarkkailla kaikkea alati.
Sopeutumiseen varmaankin auttoi kun eläinsuojasta jäi mulle mäyräkoiravauva käsiin. Se tuotiin meille kotia etsimään, mutta karkkarimme kiintyi siihen niin paljon, ettemme voi luopua mäykystäkään.
En kyllä suosittele kotikoiraksi, eikä missään tapauksessa ensimmäiseksi koiraksi mitään kodinvaihtajaa.

Petri Koivisto
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Koivisto » 24.1.2008 15:02

Totta kyllä että virtaa riittää. Vaikka itellä onkin kk ni uskon että voin puhua myös lyhkärien puolesta. Sillä ainakin tuo mun karkkari keksii ite sen tekemisen jos sulla ei oo sitä antaa. Ja minä en ainakaan oo ihan joka kertaq tykänny sen itelleen keksimistä virikkeistä. Ja oven aukasemiset ei oo ollu ongelmallisia. Oli ovi mikä tahansa ni kyllä sen auki saa jos ei heti ekalla kertaa ni koitetaan ni monesti että se aukeaa. Mutta kaikesta huolimatta pois en antas..:D

Vastaa Viestiin