maahan meno

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
mijo

maahan meno

Viesti Kirjoittaja mijo » 25.11.2005 13:19

Miten olette opettaneet koirallenne maahan menon? Antakaa vinkkejä aloittelijalle.

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén » 25.11.2005 18:01

Tässä on toisen aloittelijan käyttämä varsin yleinen keino.

Minä aloitin maahan menon makupalaa käyttämällä. Otetaan a-luokan makkarasta kevyt siivu ja näytetään se koiralla. Yleensä koira istahtaa tämän herkun nähdessään. Koiraa EI komenneta istumaan.

Koiran istuessa laitetaan makupalalla varustettu nyrkki (etusormi osoittaa maahan) koiran etutassujen väliin. Koira painaa päänsä alas tavoitellen nyrkin sisältöä, jolloin työnnetään nyrkkiä vielä enemmän koiran alle.
Koira könöttää aikansa epämääräisessä asennossa, kunnes asettuu maahan makaamaan. Koiran asettuessa maahan sanotaan juuri sillä hetkellä: MAAHAN. Tätä jatketaan muutaman kerran päivässä.

Muutama päivä kuluttua koira menee käden mukana maahan, vaikka makupalaa ei olisikaan. Sitten vain nostetaan nyrkkiä pikkuhiljaa ylemmäs. Välillä tietysti pitää käyttää herkkua ihan alhaallakin, tavallaan lypsetään asiaa kohdilleen.

Pikkuhiljaa (2-4 päivää) niin koira oppii maahan menon pelkästä käskystä. Makupalalla on toki kova vaikutus kehitykseen.

Tällä metodilla meidän huntalo oppi homman. Nyt tarvitsee vain näyttää sormea ylöspäin, niin koira istuu ja kun kääntää sormen alaspäin koira menee maahan. Tosin tämä onnistuu toistaiseksi vain kotiolosuhteissa.

Siksi koiraa ei komenneta istumaan alussa, koska istu – käsky on ehdoton, eikä siitä livetä ennen vapautusta tai uutta komentoa. Eli koira ei tavallaan laista käskyä maahan mennessään, kun sitä ei ole annettu.

SaSa

Viesti Kirjoittaja SaSa » 21.12.2005 17:03

Minä opetin pennulle niin, että laitoin makupalan nyrkkiin ja nyrkin maata vasten. Pentu kokeili eri keinoin saada nyrkkiä auki ja sillä hetkellä kun menee maahan (tämä on monesti ensimmäisiä keinjoa mitä kokeilee), nyrkki auki ja koira sai makupalan. Pentu ei tarvinnut montaa toistoa niin oppi jujun. Ainut vaan, että kannattaa laittaa vaikka hanska käteen jos koira yrittää raapimalla aukaista nyrkkiä. ;)

Näin harjoteltiin jonkun aikaa, myöhemmin liitin siihen käskysanan ja vielä myöhemmin käytin aina nyrkkiä välillä kauempana ja lopulta kävin itse kävelemässä lenkin, jolla "temppua" vaikeutettiin ja pentu hoksasi, että palkan saa kun malttaa olla paikoillaan.

Tässä metodissa on se hyvä puoli, ettei koiraan tarvi koskea. Koskemisella kun on koiraan lamauttava vaikutus (joillakin vahvempi, joillakin heikompi). Tässä koira oppii tekemään liikkeen nopeasti ja empimättä.

vieras

Viesti Kirjoittaja vieras » 12.3.2006 10:31

Kun seisojan opettaa menemään kädenliikkeellä maahan,niin näköjään yleisellä paikalla ei passaa elehtiä.Olin koiranäyttelyssä ja ketä lie morjestelin kädenheilautuksella ja seisojahan meni maahan.Lähellä oli perhe,joka kailotti,että kyllä on hakattu koira,kun kättä pelkää :(

Vastaa Viestiin