Rauhoittuminen

Koiran perusopetus

Valvoja: Maarit Seppänen

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 28.2.2006 10:15

Eivät nuo meikäläiset ominpäin ollessaan koske edes ruoka- tai vesikuppiin. :|
Kuva

SariPenttinen

Viesti Kirjoittaja SariPenttinen » 28.2.2006 12:00

Kun puhutaan koiran pitämisestä näyttelyhäkissä isäntäväen ollessa poissa kotoa, lienee aina paikallaan mainita minkä kokoisesta "näyttelyhäkistä" on kyse. Saattaa vaikuttaa nipotukselta, mutta aina valitettavasti löytyy niitä ihmisiä, joilla terve järki on jäässä keskustelupalstoja lukiessa ja oikeassa elämässäkin, tästähän kärsivät sitten koirat, jotka keksitään tunkea sellaiseen häkkiin työpäivän ajaksi, missä ne eivät voi seistä kunnolla tms. "ettei se perkele taas jyrsi sitä sohvaa".

Maa- ja metsätalousministeriön antaman suosituksen mukaan, joka siis perustuu eläinsuojeluasetukseen (396/1996), jos häkissä on yksi 20 kiloinen koira, tilaa pitäisi löytyä 2,5 neliötä ja yhdelle 30 kiloiselle koiralle 3,5 neliötä. Nämä suositukset koskevat siis koiran pitämistä häkissä muutoin kuin tilapäisesti, eli ei tarkoita esim. jahtireissuilla häkittämistä yhteismajoituksessa tai esim. autossa kuljettamista. Korkeuden on oltava vähintään häkissä pidettävän koiran pituus rintalastasta hännän juureen kerrottuna luvulla kaksi. MMM:n suositukset löytyvät tästä osoitteesta. http://www.mmm.fi/el/julk/tavlemmikki.html#25 Toivottavasti jokainen tajuaa ilman suosituksiakin, missä koiraansa pitää työpäivän ajan.
Muuten olen samaa mieltä kuin Erakkokin, olkaamme ylpeitä virkeistä koiristamme!
:)

Koppinen

Viesti Kirjoittaja Koppinen » 28.2.2006 17:26

Rauhottuvat kyllä aina kun saavat päivän mettästellä
Ei meidänkään ongelmakäyttäytymiset tapahdu ryteiköissä rytkymisien jälkeen tai viikonloppuisin kun retkulle on ylipäänsä enemmän aikaa - tai SEURAA. Ongelmat on nää pakolliset työkuviot, arkipäivät yksin kotona. Voi kun oliskin aikaa (tai rahaa olla töistä pois) ja vaan päivät päästen tuolla pelloilla peuhata piskin kanssa mutkun ei...

Ja jostain periaatteellisesta syystä en kyllä koiraa häkkiin pistä, mieluummin sit vieraat istuu lattialla jos ei rikkinäinen sohva kelpaa..

------

Lainaus korjattu - Admin

Koppinen

Viesti Kirjoittaja Koppinen » 28.2.2006 17:28

No mää en sit osaa näköjään tota lainaus juttuu käyttää mut ei sen väliä.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 28.2.2006 18:29

Kannattaa ehdottomasti aloittaa koiran yksinoloharjoitukset
hetimiten sen saavuttua kotiin pieninä annoksina (ks. esim.
Tuire Kaimion kirja "Pennun kasvatus" - olikohan se sen
niminen). Mä hieman sovelsin niitä oppeja ja hyvin on
toiminut. Koira on itse rauhallisuus (nyt 1v.) eikä tehnyt koskaan
mitään tuhoja yksinollessaan eikä muutenkaan (koputtaa puuta!).
Eroahdistuksessakin on kyse luottamuksesta ohjaajaansa ja
luottamuksen kehittymiseen kannattaa panostaa, sitä tarvitaan
kasvatuksessa, koulutuksessa ja siellä metsällä olossakin. Muka-
vaa myönteistä yhteiseloa edes pieninä annoksina päivittäin (eikä
tämä suinkaan tarkoita aina 10 km lenkkejä ja vauhdikasta vapaana
oloa - tärkeitä tietty nekin), vaan kivoja yhteisiä aktivointijuttuja,
leikkiä ja kontaktiharjoituksia. Vanhatkin koiruudet niitä kaipaa.
Aivojumppa onkin monesti parempaa yksinjäävälle koiralle kuin
"hikilenkki".

kkssu

Viesti Kirjoittaja kkssu » 1.3.2006 08:43

En minäkää siihen näyttelyhäkki hommaan jostaki syystä viittiny ruveta, mutta mietiskelin vuoden viileämmäksi ajaksi kuonokoppaa.. lopulta päätyin laskeskelemaan, että missä se saa kaikkein vähiten tuhoa aikaan ja päädyin siihen tulokseen, että sauna/suihku osastolla on vaan lauteet ja saunan seinä panelit, mihin koira voi iskeä (samaan tulokseen oli koiraki tullu jäljistä päätellen), mutta niitten korjaus hinta jää sohvakalustoa pienemmäksi. Järsiminen on nyt jo aikalailla hävinny, mutta kyllä selkeästi on huomattavissa, että jos ei oo riittäny koiralle aikaa, niin koira on vastapalvelukseksi toimittanu panelista syttöpuut kiukaan eteen valmiiksi ku töistä tulee.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 1.3.2006 10:44

Joo, kannattaakin rajata jokin tila esim. lapsiportilla tms. esteellä jonne
koira yksinolleessaan jää ja hiljalleen lisätä "reviiriä", jos homma toi-
mii nätisti ilman tuhoamisia. Mä päätin heti koiran tultua kotiin missä
sen pesäpaikka on ja tässä tilassa (tilava kodinhoitohuone) se on
myös yksinollessaan. Se on miellyttävä paikka, jossa voi rauhoittua
eikä siellä olla käskyn alla. Koira kun huomaa, että teen lähtöä se
menee automaattisesti pesäänsä odottamaan siankorvaansa ja sieltä
sen löytää kotiin palatessa. Mä olen muutenkin opettanut sen niin,
etten hötkyile sen tervehtimisessä kotiin palatessa, otan rauhallisesti
takin pois, vien ostokset tms. ja vasta sitten pyydän tai menen moik-
kaamaan sitä. Häntä heiluu ja suussa on yleensä lelu, jonka pyydän
luovuttamaan istuen ja annan takaisin. Mä oon kehittänyt arkeen kai-
kenlaisia koulutusjippoja (jotka koira tekee iloisesti leikin varjolla) ja
niistä on kummasti ollut apua tottiksessa/metsällä.

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 1.3.2006 17:16

Mun koirat on vapaasti oleilleet kotosalla keskenään ja sohvat on saaneet olla rauhassa, joskin niissä usein näkyy painaumia että "retaleet" on käyttäneet tilaisuuden hyväksi ja nukkuneet sohvalla tai sängyllä, mutta tuhoja eivät ole tehneet. Eikös olisi helpompaa heti opettaa kotona (vapaasti) yksinoloon, kuin tunkea tiettyyn tilaan, sauna, pesuhuone yms. jos mielii sisällä koiraa pitää. Miksi opettaa vaiheittain isompaan tilaan? :roll: Paremminkin lisätä vaiheittain (ajallisesti) yksinoloa.

Luottamusta puolin ja toisin....

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 2.3.2006 15:46

Niin, tietty on järkeävää lisätä asteittain yksinoloaikaa rajatussa
tilassa tai sitten koko huushollissa. Itse olen ajatellut niin, että
rajatussa tilassa noita houkuttelevia ärsykkeitä on vähemmän ja
siksi yksinoloon totuttelut on luontevinta aloittaa siitä.
Tosin oma koirani osaa kyllä olla nätisti koko talossa eikä välttä-
mättä tarvi "eristystä". Olosuhteista johtuen kämppään kahta
huushollia ja toisessa sillä on lääniä missä oleilla ja toisessa
erillinen tila eli sen oma paikka, jossa se muutoinkin mielellään
oleilee vaikka kotona on miehitys päällä (ellei sitten makaile
sohvalla sylissä telkkua töllöttäen :D )

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.3.2006 17:34

Vihje kirjoittajille: Rivin loppuun ei tarvitse lisätä enteriä, ohjelma rivittää kyllä ihan muutenkin tuon tekstin. Kappalejaot on sitten tietysti eri asia...
Kuva

kkssu

Viesti Kirjoittaja kkssu » 3.3.2006 14:37

Mulla se saunatila ratkasu johtu siitä, kun piti töissä kulkea, enkä viittiny ottaa kovin ison laskun riskiä. Ja en tiiä onko sillä muien asioitten kannalta kovin suurta merkitystä, että laajentaako tilaa sitä mukaa ku pureminen loppuu vai jatkaako yksinolo aikaa asteittain..

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 3.3.2006 15:43

Jos koira saa alusta alkaen kulkea vapaasti sisällä, vähenee se kiellettyjen "paikkojen" pureskelu. Eli kun pitää koiraa tietyssä tilassa ja kun se sieltä taas vapautetaan töistä tullessa, onhan se selvää että protesti on valmis alkamaan ja heti hampaat kiinni soffaan :D Kuten tiedämme, kaikki kielletty on kivaa.

Mielipiteitä on monia ja siksipä meillä on laajin kodinturvavakuutus ja koirat vapaasti kotosalla :lol:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 3.3.2006 17:54

Eiköhän tähänkin asiaan ole yhtä monta totuutta tai käytäntöä kuin on huusholliakin. Varmasti jokainen pyrkii siihen yhteen toivottavaan lopputulokseen, että "vahinkoja" ei tapahtuisi koiran yksinollessa (harvemmin niitä varmaan käy kun kotona ollaan?) erilaisten metodien kautta. Mä olen kaikkien koirieni kanssa päässyt hyvään lopputulokseen miten tuossa olen aiemmin selostanut ja tyytyväinen olen :D Ihan pienenä pentuaikana on aina siirrellety jotain kalliimpia juttuja sivuun ja otettu esiin, kun luottamus alkaa molemmin puolin toimia, eihän koiralta voi vaatia pikku nappulana liikoja. Ehkä meillä on käynnyt hyvä "säkä" näitten kanssa, kun yhtään täystuhoa ei vielä laumassa ole ollut.

Vastaa Viestiin