Itselle metsästäjä!

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vieras

Itselle metsästäjä!

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.8.2006 06:02

Koirani on reilu 1.5v kkss uros. Vastaan on tullut sellainen ongelma, että se hakee ja löytää linut toisinaan hyvälläkin menestyksellä, mutta ei malta seisoa kovinkaan kauaa (siis ehkä 5-20s.) eikä malta odotta isäntää, vaan nostaa linnut siivilleen "ilman lupaa" itselleen. Ja näistä tilanteista tulee kaikenlisäksi vielä se ei toivottu perään meno.

Yleensä se on pysähtynyt komennosta, mutta nykyään vaan huonompaan suuntaan. "Tietääkseni" ei ole saanut sulkia suuhun. Viime sysynä ei juurikaan ollut havaittavissä näitä ongelmia nuorukaisen kanssa! Mikähän on moiseen tullut?

Olisko kokeneemmilla neuvoa tällaisen ongelman kitkemiseen?

toinen vieras

Viesti Kirjoittaja toinen vieras » 15.8.2006 10:09

Itselläni samoja ongelmia koirani kanssa, ajattelin ratkaista niitä 20 m pitkän liinan kanssa. Siitä saa koiran pysäytettyä tehokkaasti. Ostin sellasen jokken kaulapannankin, että jakaa vedon tasaisesti. Ihmettelen neuvojia, jotka sanoo että koira vapaana vaan. Ei se kuitenkaan tottele riistalla, vaikka muuten tottelisi kuin unelma. Mun koira on saanu kopin rusakosta, enkä usko että saan niitä ajoja ikinä karsittua, koira ei näe eikä kuule mitään muuta kuin riistan. Ja haukkuu ajaessaan kuin paraskin ajokoira. Seuraava pentu meneekin vanhempana metsälle ensimmäistä kertaa ja liina perässä. Haluan myös kuulla miten saa sellaisen koiran tottelemaan riistatilanteessa, mikä ei tippaakaan kuuntele ohjeita. Voi olla jopa, ettei kuule edes. Silmät menee vaan ympäri ja ihan tärinöissä. En uskalla käyttää kauhean kovia otteita ku pelkään avanssin menetystä. Keinojahan tietysti löytyy, mutta kuinka kovaa uskaltaa puuttua asioiden kulkuun?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 15.8.2006 12:17

tämä kannattaa muistaa, kun huutaa ja juoksee metässä sen armaan perässä.
On myös sellaisia koiria, jotka ei mene koskaan perään :lol:

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 15.8.2006 13:13

Ihmettelen neuvojia, jotka sanoo että koira vapaana vaan.
Ihmettelen minäkin, että eikö se liinan kanssa metästäminen käy ajan myötä melkoisen raskaaksi touhuksi? Koira ei ole niin tyhmä, etteikö se "unohtaisi" taas kaikkea opittua, kun siltä otetaan se liina pois.

Mutta onnea valitsemallenne tielle. Itse luottaisin ennemmin siihen, että koira itse älyää ettei se saa lintuja yksin. Pyrkisin siihen, että koira palkittaisiin pudotuksella heti, kun se tekee kunnollisen riistatyön. Menkööt vaikka paukkunoutoon, mutta jos sillä saadaan koira tajuamaan, että ukkoa tarvitaan linnun saamiseen, niin voiton puolella ollaan.

Tottahan tällainen menetelmä vaatii paljon aikaa, metsää ja lintuja. Mutta kuka on sanonut, että kanakoiralla metsästävän tie olisi ruusuinen? Ja kuten viimeinen vieras sanoi; on myös niitä koiria, jotka eivät koskaan mene perään...
Kuva

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 15.8.2006 13:57

Koiralla, joka ei mene KOSKAAN perään, on usein myös avanssi kuin täillä tervassa.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 16.8.2006 08:18

Anonymous kirjoitti:Koiralla, joka ei mene KOSKAAN perään, on usein myös avanssi kuin täillä tervassa.
Tai sitten ei... :roll: Huomattavasi enemmän olen nähnyt koiria, joilla on surkea avanssi, mutta tajuton vimma mennä perään kun se lintu lopulta siivittää, kuin niitä peräänmeneviä koiria, joilla on vapautunut hyvä avanssi.

Tästä voi jopa vetää tiettyjä johtopäätöksiä sen mukaan miksi avanssi tökkii... :roll:
Viimeksi muokannut Petteri Nissinen, 16.8.2006 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Ari K

Viesti Kirjoittaja Ari K » 16.8.2006 10:36

Olen Petterin kanssa aivan samaa mieltä. Jos koiralle pääset kerran pudottamaan luvallisesta avanssista kunnollisen riistatyön päälle niin koira oppii todennäköisesti odottelemaan ukkoa.

kokemusta on sellaisestakin veijarista, joka vielä sinun koirasi ikäisenä (1,5 v) ei edes harkinnut pysähtyvänsä seisomaan ennen lintuja, vaan antoi mennä oikein sydämellä. Yhtenä kauniina päivänä koira päätti muuttaa taktiikkaa ja jämähti seisomaan, jonka seurauksena pudotus. Tämän jälkeen koira on toiminut erittäin varmasti ja riistatöitä on tietysti hiottu edelleen. Kyseinen yksilö on erinomaisen riistahullu, mutta siitä huolimatta käy nykyään hakemassa jos ukkoa ei muuten seisonnalle kuulu.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16.8.2006 12:02

ei kaikilla ole peräänmenohaluja, vaan toiset todellakin pysähtyvät avanssista ja kunnioittavat lentävää lintua.... siis ihan synnynnäisesti. olisiko roduissa sitten eroa, tiedä häntä... :?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16.8.2006 13:26

Koiralla joka menee innokkaasti perään on yleensä hyvä avanssi toden totta. Mutta kolikolla toinen puoli, on sillä useimmiten niin pirskatin paksut korvat ja piiiiiiiitkä avanssi. :roll:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16.8.2006 18:18

Kyllä taitaa olla niin, että monen aloittelevan kanakoiramiehen ensimmäinenkoira 1,5 vuotiaana tekee metsässä melkein kaiken mitä ei pitäisi tehdä. Ainakin minulla vieraan kertomuksen ongelmat ovat kuin omia ongelmia 3 vuotta sitten. Narun kanssa yritin joskus koiraa kouluttaa huonolla menestyksellä koillismaan metsissä (puskissa). Hermot siinä vain meni ja totesin, että jos ei irtiollessaan opi niin ei sitten opi! Monesti tuli kyllä huudettua äänikähiäksi koulutusreisuilla ja otteetkaan ei peräänmenon kitkemisessä olleet ihan silittelylinjalla. Kymmeniä koulutus reissuja kotikulmilla ja muutamia reissuja tunturissa kun oli takana niin onnistumisia alkoi tulemaan. Koira on nyt 5 vuotias ja pari vuotta olen saanut nauttia "koulutuksen" hedelmistä. Yhteistyöhalu koiralla on hyvä ja avanssit räväköitä. Tiedotuskin alkaa tämän alkusyksyn koulutusreuissujen perusteella olla kunnossa.

Kokeneilla koiran kouluttajilla 1,5 ikäinen koira on kyllä aikalailla hanskassa, toivottavasti myös minun seuraava koira on.

Vastarannankiiski

Viesti Kirjoittaja Vastarannankiiski » 17.8.2006 08:12

Koiralle kannatta opettaa ennen riistalle vientiä mm.seuraavia asioita:
seisonta / taipumuksen vahvistaminen, seisonnan kesto, nosto ja paikalleenjäänti.

Täten maastossa voi päästä pikkuisen helpommalla ja koiralle saadaan ehkä pudotuksia jo varhain.

Lisätietoja ko. asioista kannattaa kysyä kasvattajalta.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 17.8.2006 08:15

Mitä kiiski tarkoittaa seisontataipumuksen vahvistamisella? Miten seisonnan kestoa, nostoa ja paikalleenjääntiä vaoidaan vahvistaa ilman että koiraa viedään riistalle :shock:
Kuva

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.8.2006 08:38

Minä opetin koiralle kaikkea edellä mainittua,mutta ensimmäisen kerran,kun pääsi tositoimiin,ei muistanutkaan oppimaansa.Mikähän sille tuli? :(

Vastarannankiiski

Viesti Kirjoittaja Vastarannankiiski » 17.8.2006 12:38

No, riistaa käytetään kontrolloidusti sellaisessa tilanteessa, että tiedetään sen sijainti. Käytetään ainoastaan sellaisia lintuja, jotka "pamauttavat" kunnolla siivilleen ajo-käskyn jälkeen.

Olen itse "huono" kertomaan asiasta, koska tiedän valtakunnasta löytyvän itseäni paljon kokeneempia ja parempia miehiä ko. menetelmään. Mutta sanotaanko näin, että tässä valossa kokemukset ovat erittäin positiivisia.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 17.8.2006 21:58

Huonoille linnuille tuollaista koiraa ei pidä viedä missään nimessä, homma on aina vaikeampi korjata jos se voi todeta tuon peräänmenon tuloksekkaaksi toiminnaksi.
Hyvää siinä on se että se seisoo edes hetken. ja tuo oma ylösotto tietää sitä että sille kehittyy hyvä ja tarkka avanssi (ellei sitä pilata).

Tuossa mielestäni kannattaisi ehdollistaa koira menemään maahan linnun siivittäessä, jotta saataisiin kitkettyä tuo peräänmeno pois, mikä tuossa tilanteessa ja tuolla iällä on ainoa oikea virheeksi laskettava seikka.

Saattaahan se jättää tuon peräänmenon itsekseenkin pois kun se tajuaa ettei noita siivekkäitä juoksemalla kiinni saa, mutta on hyvin mahdollista että tuolla koiralla seuraava ongelma olisi paukkunouto. Siksi suosittelen tuota ehdollistamista siivitystilanteeseen.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Vastaa Viestiin