haistaa, hyökkää päälle ja perään !!

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 12.10.2007 08:51

gary kirjoitti:Kyllä te ammattilaiset tiedätte mistä menetelmästä on kyse...
Ensinnäkin, tässä lajissa ei ole ammattilaisia jotka tekisivät tätä leipätyökseen, on vain harrastajia... tosin eri tasoisia.
uhka virrasta tekee kummaa kovapäisellekin koiruudelle. Tavalliseen pantaan vaan kaksi raudan tynkää kaulaa vasten niin johan pelaa....
Pelkkä uhka ei riitä, sen on tarvinnut jossakin vaiheessa myös saada virtaa ennen kuin se osaa sitä pelätä, ja silloin puhutaan jo joko eläinsuojelurikkeestä tai -rikoksesta
haku suppenee 700 metristä 300 metriin
Ylpeileekö joku sillä että on saanut hyvän haun kavennettua :?: :?: :?: :shock:
mutta entäs sitten...
Putkaa, linnaa, vankeutta... niin sanoi meille aikoinaan komppanianpäällikkömme kun joku jäi jostakin rikkeestä kiinni :lol: :lol: :lol:
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

veijo toimela
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 12.10.2007 09:43

gary kirjoitti:avanssi ei oo enää riehumista, mutta entäs sitten...
...ööö, en kylläkhän lukenu koko ketjua, mutta mitä koira tekkee kun se "avanssissa riehuu..."? Räväkän avanssin ja mahollisen tiputetun linnun näppärän noutamisen*** iliman sen kummempaa luppaa kyllä ymmärrän mutta tällä ei kait sitä tarkotettu?

***nimim. kokemusta on...tuo toinen asia oma vika, ensimmäisestä taas kiitän ittiäni sen takia, että olen antanu koiran mennä ja tehä niitä "sössejäki", mutta edelhenki omasta mielestä yksi tämän lajin suola on nimenomhan räväkkä avanssi läheltä lintua eli ei tartte arpoa sen puolesta (tai laittaa vekkareita jalkhan että jaksaa juosta koiran kans kymmeniä metrejä jopa pitempiä matkojaki olen kuullu joittenki menevän koiran kans :wink: ) No, jos joskus saisi mettästää koiralla, joka toimii kaikella tavalla hienosti ja oikiaoppisesti, niin olishan se tietysti kokemus. Mutta kyllä tuolla nykyselläki on mukavaa, valitettavasti jatkuvana yhteinen taival taitaa jäähä tähän. Mutta tieto siitä, että koirasta joku saa hienon mettäkaverin muun ajan lisäksi helepottaa tuskaa...tai sitten ei :cry:
http://www.toimela.com

http://galleria.busanistit.org/toimeven-Hayabusa-01 , uusia kuvia 26.11.2008 (galleriassa kuvia mm. joulumettosta!)

...se on justiinsa se hetki
ennenku annat koiralle luvan nostaa...

gary

Viesti Kirjoittaja gary » 12.10.2007 14:03

Tämän viestiketjun lukijamäärän perusteella on ainakin selvää, että samoja ongelmia on useilla...hyvää on ollut se, että itse olen saanut rakentavaa ja opettavaista palautetta näin palstan välityksellä, kuten myös useina yksityisinä sähköposteina (epäviralliset keinot) Kiitos näistä kaikista.

Sen verran vielä, ennen kuin päätän oman keskusteluni, että olin äsken pellolla ilman kaulapantaa ja koira pelas loistavasti. Yksi törmäys kyllä tuli, mutta tulipa myös ammuttua parit peltopyyt. (riistatöitä oli kaikkiaan 5, niistä pari ilman etenemistä kun linnut lähti jo isännän lähestyessä koiraa).

Kiitokset vielä kerran erilaisista neuvoista.

minä vain

maahan menos.....

Viesti Kirjoittaja minä vain » 13.10.2007 03:55

Kurzhaar kirjoitti:Lainaus edelliseltä kirjoittajalta:

Miten olet menetellyt, jos koira ei ole reagoinut heti?

Jos otan maahan menoja lenkillä niin et koira on remmis, niin eka kerroilla nakkilla maahan ja tässä huom palkka sinne maahan. Jos ei toimi niin laitan rauhallisesti mut päättäväisesti sen maahan ja palkitsen välittömästi. Maassa ei tarvi maata kuin hetki, sit vapautan ja kehun. Tätä teen yleensä muutaman metrin välein 2-4krt/lenkki ja sit lopetan. Omalla 5kk uros seisojalla tämä on toiminut hyvin, sillä n. viikon treenasin joka pv 5-10 min maahan menoja eri tilanteissa. sit seuraaval viikolla uudestaan fasaaneille kokeilemaan. Käskystä maahan no en silti menis vannomaan viel et kun kukko lähtee äänen kans et miten käy.. mut ainakin jatkan treenaamista hyvil mielin toistaiseksi..

Vapaana treenaan sit vasta kun se menee sisällä vapaana ja ulkona remmissä maahan hyvin.

toivottavasti ymmärsit. En ole mikään hyvä selittää.. :roll:

kaikki koirat eivät toki ole samanlaisia, joten samanlaiset ei harj. ei kaikille käy, mut silti uskallan väittää et jos koira ei mene maahan tilanteessa kuin tilanteessa niin silloin vika on 100% ihmisessä ja sen laiskuudessa. Kuka olisi niin tyhmä et menis maahan ilman et sä tiedät mitä se kirjaimellisesti ottaen tarkoittaa . Tätä voi vaikka kokeilla vaimolle tai miehelle ja uskon et nekin kattoo sua aluksi pitkään..... :lol:

Vastaa Viestiin