Avanssi takkuaa

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Nemo

Avanssi takkuaa

Viesti Kirjoittaja Nemo » 13.9.2006 16:47

Olisiko kellään mitään neuvoja tai ohjeistuksia siihen, miten saisi avanssin kuntoon? Meidän vähän päälle vuotisella lkssu:lla on se ongelmana ollut jo aika pitkään. Ja tämä on siis LINNULLA ollessa. Siivellä treenatessa ei ole mitään ongelmaa. Voiko se johtua siitä kun hyvin usein lintua seisoessa se ei nää sitä, epävarmuutta siitä onko siellä mitään mitä ajaa ylös?? Koiran kanssa oltiin alkuun linnulla myös liinan kanssa peräänmenojen estämiseksi, ja olen miettinyt että sekin voi olla osasyynä siihen että se ei aja lintua ylös... Olen nyt ottanut toisen koiran siihen avuksi jolla avanssiongelmaa ei ole, ja näyttää melko hyvälle. Mutta kyllähän sen pitäs itekin lähteä... :) Niin, ja tämä meidän poika ei ole ikinä ollutkaan kovin hanakka avansseeraaja, vaikka haku on laajaa ja riistallepyrkivää ja se tasan tarkkaan tietää mitä se ettii kun se hakuun laitetaan. Avanssinantoon saakka menee kaikki hyvin.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13.9.2006 19:29

Harjoituksissa voi avanseerata myös itse, se vetää myös koiran mukaan eli kauhea spurtti linnuille käskyn jälkeen.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.9.2006 20:02

Miten menet seisonnalla? Oletko tarkkaillut itseäsi, millaiset ovat elkeesi? Hiivitkö vai käveletkö oksat paukkuen?
Kuva

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 13.9.2006 20:45

kyllä se sillai on että avanssivaivaa on vaikea parantaa.
ethän vaan ole mennyt koiraa neuvomaan sen pyrkiessä linnulle, siis hyssyttelemään, hokemaan mitään varovasti juttuja, nuori koira uskoo isäntää eikä mene etäisyydelle jossa se haistaa linnun tarkan paikan, ja jos koira ei tiedä tarkkaa paikkaa missä lintu lymyää, ei se myöskään avansseeraa, tai jos etenee, niin hyvin nihkeästi, koska se käytännössä on määrätty "törmäämään" lintuun isännän käskystä.

Nemo

Viesti Kirjoittaja Nemo » 13.9.2006 22:08

Hankalalle tämä asia tuntuu itsestäkin. Joku sanoi, että koiralle pitäs saada semmonen tilanne että se saa sen linnun suuhun siitä avanssista, että se tietäs sitten mitä se tavottelee, mutta eiköhän se sen tiedä jo... :) Enkä muutenkaan ajattele hyvällä sitä että se saa linnun suuhun ihan tuosta vaan.

PETTERI: Enpä ole asiaa kamalasti ajatellut, mutta kai siihen seisonnalle mennään ihan normaalisti kävellen, en ainakaan hiippaile... :D

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.9.2006 06:10

Linnun suuhun saaminen avanssista, ainakin jos sitä tapahtuu usein, saattaa vaan lisätä etenemisongelmaa.

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 14.9.2006 06:11

Kuten varmaan tiedät, meilläkään avanssi ei ole mikään hyökkäys lintua kohti :lol: Sen olen huomannut, että äänensävy pitää olla erittäin positiivinen ja innostava. Harjoituksissa vaan koiran vierelle ottamaan askelia kohti lintua. Jos se ottaa yhdenkin askeleen, niin kehuja ihan sikana avanssikäskyjen väliin. Kannattaa myös kokeilla, onko sillä vaikutusta missä kohtaa koiraa nähden käskyttää, takana vai enemmän sivulla. Jos mitään ei tapahtuisi, niin ajaisin linnun itse ylös toivoen, että koira olisi edes vähän mukana.

Meilläkin kokeiltiin aikasemmin siipeä vaihtelevalla menestyksellä, nyt jahdataan ainoastaan luonnon lintuja. Olen pähkäillyt, että onkohan tämä siipitreenaus voinut tehdä avanssista nihkeämmän. Siinähän koiran seisonta perustuu kai pitkälti siihen, että se näkee siiven haistamansa lisäksi. Lupa avanssiin, koira hyökkää ja kehut päälle. No sitten mennään oikealle linnulle, mitä koira ei useinkaan nää vaan haistaa ainoastaan. Kun käskytetään avanssiin, niin olisiko mahdollista, että koira yrittäisi miettiä, missä se "siipi" nyt on mitä kohti ampaista? Jos se ei nää sitä, niin ei sen takia etene, koska siipitreeneissä on oppinut toisin.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.9.2006 06:19

Samasta syystä paljon lintuja suuhunsa saanut etenee vain silloin kun se tietää varmasti linnun paikan, mieluimmin silloin kun se näkee sen.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 14.9.2006 06:42

Kertoisiko joku minulle, että mitä näillä "siipitreeneillä" oikein tavoitellaan? Ymmärrän kyllä testit, mutta että ihan treenit?
Kuva

Jyrki_L

Viesti Kirjoittaja Jyrki_L » 14.9.2006 07:34

Minulla oli tuon vanhemman kanssa jossain vaiheessa ongelmaa etenemisen kanssa. Jumit syntyivät kyllä pelkästään isännän kovasta innosta kouluttaa koiraa riistatilanteessa - kokematon kun olin. Tiukat vaatimukset jumittivat koiran eikä se ilmeisesti uskaltanut edetä linnulle. Lisämausteen antoi yleensä se, että jumietenemisen jälkeen, kun lopulta päästiin linnulle, suoritti koira puhtaan peräänmenon. Meidän yhteistyön pelasti lonkkakuvaus (C), joten kun koiralla ei enää ollut tavoitetta kisata, vapautti se myös yhteistyön.
- Itse rupesin tulemaan koiran rinnalla reppaasti seisonnalle -> koira tietää avun olevan tulossa.
- pidin koiraa rinnan edestä kiinni ja silittelin hiljaa -> koira painautui tiukemmin kättä vasten ja sitten siitä kun se oli
jo melkein kaatumassa eteenpäin annoin luvan ajaa lintu ilmaan huom. luvan en käskyn.
Näillä konsteilla sain koiran etenemään, mutta ei se kyllä vieläkään mikään riehakas etenijä ole, mutta mettälinnulla sekin tyyli
tuottaa tulosta.
Onneksi on onni omistaa hyvä vertailukohta, kun tuo nuorempi lähtee kun tykin suusta. Välillä jopa kaipaa hieman lievempää vauhtia, kun ei tahdo persjalkaisena pysyä perässä :)

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 14.9.2006 07:40

Sisu tuossa jo puhui aivan asiaa, niin kuin Jyrkikin. Mutta mietihän Nemo tuota asiaa siltä kantilta että, että avanssi tulee olla koiralle lupa ottaa lintu kiinni, eli saada lintu saaliiksi. Siitähän koiran kannalta metsästyksessä juuri on kysymys.
Nuo räväkästi avansseeraavat koirat myös joskus saatavat saada linnun avanssista kiinni, ja se juuri se joka pitää tuon avanssin vauhdikkaana, koska silloin koiran kannalta katsottuna tuossa räväkässä avanssissa on jotain mieltäkin, eli siihen on olemassa selkeä syy.
Kerran pilattua avanssia on melko vaikea saada takaisin, ja tuon avanssin pillamiseksi keinoja on monia.
Minä en tiedä muuta keinoa avanssin parantamiseksi, kuin ”opettaa” koira uudelleen metsästämään. Mietipä sitä mitä tuo sitten pitää sisällään.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Nemo

Viesti Kirjoittaja Nemo » 14.9.2006 11:52

No enpä niin tiedä tuosta "uudelleen metsästämään opettamisesta"... Niin epätoivoinen tilanne ei kuitenkaan mielestäni ole :) Ja varmasti se voi olla että linnun suuhun saaminen voisi vahvistaa avanssia, missään muussa tapauksessa se ei kyllä ole yhtään hyvä asia että se lintu jää suuhun... Kun se pitäisi hakea vasta sitten myöhemmin eikä saada saalista ominpäin. Vaikea juttu, ja monta mielipidettä.

Siipihommista: koiran kanssa ollaan harjoteltu seisontoja ja myöhemmällä iällä hakemista ja luovutusta siiven avulla, en tiedä mikä siinä voisi sille koiralle hallaa tehdä. Aina parempi tietysti luonnonlinnulla mitä sitäkin tehdään päivittäin (noutoharjoituksia). Siivellä treenaamisesta on kuultu monenlaisia mielipiteitä, mutta meillä se kuuluu kuvioon.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 14.9.2006 14:06

Minun "kriteerieni" mukaan koira ei metsästä ellei se myös itse tavoittele saalista.
Ethän sinäkään todellisuudessa metsästä jos kuljet metsässä haulikko pykälässä, mutta et ammu riistaa, eli et tavoittele saalista. Tai sitten minä olen ymmärtänyt koko metsästyksen aivan väärin. :wink:

Eikö se ole linnun tehtävä pitää huolta turvallisuudestaan, ei ehken sinun tai koirasi :D
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Vastarannankiiski

Viesti Kirjoittaja Vastarannankiiski » 14.9.2006 14:09

Kaikesta koulutusinnosta huolimatta kannattaa joskus muistaa lääketieteen vanha perusdogmi: määrä tekee aineesta myrkyn!

Jos ja kun koira osaa jotakin, kannattaako silloin sitä enää jauhaa treeneissä?

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 14.9.2006 15:11

No mites sitten nämä koirat, jotka kunnioittavat lentävää lintua, eivätkä tosiaankaan yritä sitä kiinni (vaikka mahdollisuuskin olisi) vaan lyövät jarrua heti kun lintu siivittää? Silti avanssi on tulinen. Niitäkin näkyy...
Kuva

Vastaa Viestiin