Sopiiko minun tarkoituksiin?

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Kettu Repolainen

Sopiiko minun tarkoituksiin?

Viesti Kirjoittaja Kettu Repolainen » 4.12.2006 20:17

Olen ajatellut hankkia saksanseisoja, mahdollisesti karkeakarvaisen.
Olen ajatellut metsästää rusakkoa/jänistä, fasaaneja, sepelkyyhkyjä ja supikoiraa.
Ja jäljittäväksi koiraksi, joten sopiiko saksanseisoja minun tarkoituksiin?
Miten se suhtautuu supikoiraan, pelkääkö vai käykö päälle?
Ja seisooko rusakkoa jos rusakko kestää paikoillaan, entä jos rusakko lähtee liikkeelle niin ajaako se sitten sitä? Haukkuuko ajaessaan?

Eero Könönen
Suuri guru

Re: Sopiiko minun tarkoituksiin?

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 4.12.2006 20:46

Kettu Repolainen kirjoitti:...sopiiko saksanseisoja minun tarkoituksiin?
Suosittelen tutustumaan seisojiin, niiden kouluttamiseen, niillä metsästämiseen ja niiden kanssa elämiseen käytännössä. Esitä sen jälkeen tuo kysymys itsellesi.
Kuva

leksa

Viesti Kirjoittaja leksa » 5.12.2006 10:06

Mielipiteitä on monia, mutta yleisesti seisojia pidetään hyvin monipuolisina metsästyskoirina. Itse olen tosin sitä mieltä, että pelto- ja metsäkanalintujen metsästys ja noutohommat vedestä ja maalta on niiden huippuosaamista ja muut jahtimuodot sitten menee joten kuten. Fasaanijahtiin ne ovat siis oiva valinta. Sepelkyyhkyt ne myös noutaa, mutta noudon kouluttaminen vie aikansa ja sen kanssa ei pidä liikaa hätäillä tai ongelmia on luvassa. Supit (ja kissat) ne lähes poikkeuksetta tappavat kohdatessa, mutta supien varsinainen metsästys on paljon helpompaa ja tehokkaampaa pysäyttävän ja haukkuvan koiran kanssa. "Nuorena" (ja moni vähän vanhempanakin) ne yleensä ajavat jänistä ja rusakkoa kiivaasti haukkuen. Tällöin ei tule missään nimessä ampua jänistä/rusakkoa ajosta tai muuten saat ikuisesti ajavan koiran. Omalta koiralta ammuin ensimmäisen rusakon seisonnalta vasta kun koira oli 4 vuotta, sitä ennen se ei niitä seisonut. Jos jänikselle/rusakolle enemmän aiot, niin edessäsi on pitkä ja vaativa koiran koulutus (joskus myös hyvin turhauttava). Ja on seisojan kouluttaminen muutenkin todella kärsivällisen miehen/naisen hommaa.
Jäljestämiseen seisojia taidetaan käyttää melko vähän, mutta sen mitä olen muilta kuullut, niin hyvin ne ovat siinä pelanneet. Omaa kokemusta tästä ei ole.
Loppujen lopuksi mielestäni seisoja ei ole missään nimessä täydellinen koira sinun tarpeillesi, mutta yksi mahdollinen vaihtoehto.

Kettu Repolainen

Viesti Kirjoittaja Kettu Repolainen » 5.12.2006 10:33

Onko antaa jotakin vaihtoehtoista rotua mikä sopisi noihin minun juttuihini.
Pystykorvaa en mielelläni ottaisi kun täällä ei saa metsästää latvalintuja, joten homma jäisi pelkästään supikoira jahdiksi.
Ja hirveä en metsästä joten esim pysäyttävä olisi vain supikoiraa varten.
Ajokoiraa täällä ei voi kun tiet ovat melko tiheässä.

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 5.12.2006 14:03

Seisojan lisäksi myös käyttölinjainen englanninspringerspanieli voisi sopia ajattelemaasi käyttöön. Supille en kyllä voisi sitä verrata seisojaan, mutta toisaalta fasaanille ja ylipäätään etelän pusikoihin spanieli on kyllä etevä.
Valinkauhassa kyllä ihan itse tutkittava mieltymyksiään. Ja ehdottomasti tutustuttava koiriin käytännössä. Minua kyllä ne spanielin hapsukarvat risoo metsälenkin ja mutakylvyn jälkeen. Luonteissa on myös rotutyypillisiä eroja.
Molemmat ja ylipäätään kaikki koirat on "koulutettava" joten työmäärän kannalta ei kyllä ole eroja - ellei sitten ihan tiukkaan koedisipliiniin yritä.
Minä olen antanut sieluni karkkarineidille ja pojan spanieleita katson vähän nokan vartta pitkin, mutta kyse on aina makuasiasta.

Kettu Repolainen

Viesti Kirjoittaja Kettu Repolainen » 5.12.2006 14:10

Tuossa yksi puolituttu myy kk saksanseisojaa ja ajattelin soittaa tässä joku päivä niin mitä asioita pitäisi ehdottomasti kysyä?

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén » 5.12.2006 16:30

Kettu Repolainen kirjoitti:Tuossa yksi puolituttu myy kk saksanseisojaa
Onko kyseessä pentu vai aikuinen?

Kettu Repolainen

Viesti Kirjoittaja Kettu Repolainen » 5.12.2006 18:09

Pentuja ne ovat...
Sanokaahan mitä pitää kysyä, ettei vain tule kusetetuksi.
Ja mikä se juttu oli jonka näkee internetistä, että millaisia pentujen vanhemmat ovat?

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 5.12.2006 18:52

Älä osta pentua kasvattajalta, jonka edes epäilet voivan "kusettaa". Otapa muutenkin aikalisä ja tutustu hiukan syvällisemmin rotuun, koiranhankintaan/omistukseen liittyviin seikkoihin jne.. :)
Kuva

Kettu Repolainen

Viesti Kirjoittaja Kettu Repolainen » 5.12.2006 19:18

En sitä siten epäilekkään, että kusettaisi. Ostin kyseiseltä henkilöltä fasaaneja kesällä ja ihan käypäinen hinta oli.
On meillä ollut ennenkin koira, mutta se ei ollut metsästyskoira ja se jouduttiin lopettamaan edellis kesällä.

Jotenkin tulee sellainen olo, että anteeksi kysymykseni.

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 5.12.2006 20:43

Anteeksi pyydän itse, jos tuli tuollainen olo! :oops:
Yritin vain kannustaa tekemään oikeita ratkaisuja. Jos pentueen sukupuu on SSK:n tietokannassa, sieltä löytyy tietoa.
Kuva

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 5.12.2006 20:47

Eipä täällä anteeksi pyydellä. Ei ole tyhmiä kysymyksiä mutta tyhmiä vastauksia - niitä riittää.

Katsopa tuolta http://www.saksanseisojakerho.fi/html/linkkisivu.htm löytyykö siitä sinun läheltäsi alueellista yhdistystä. Lähes kaikilla kerhoilla on nettisivut. Sinne menet sitten kattelemaan ja kyselemään koirista ja jos/kun joskus sen pennun hommaat niin jopahan on helpompi lähteä sen kanssa hiomaan hommia kun on harrastuspiiriä, tukea ja turvaa takana.

Mutta se, mitä noista muutamista aiemmista viesteistä voin lukea rivien välistä, niin ihmiset yrittävät jarrutella sinua, ettet vaan hätäile sen pennun hankinnassa. Vuoden kun käytät nyt perehtymiseen, niin sitten alkaa sullekin valjeta varmasti mitä haluat ja mistä sen voisit ehkä saada.
Kuva

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 5.12.2006 21:12

Juu jarruja voi olla joskus hyvä painaa ja suositella sitä, mutta kun kuumetta on... Vaikutta että kettu repolainen ihan on tosissaan koiraa touhuamassa, joten niitä neuvojakin olisi hyvä antaa.
Sanokaahan mitä pitää kysyä, ettei vain tule kusetetuksi.
Ja mikä se juttu oli jonka näkee internetistä, että millaisia pentujen vanhemmat ovat?
Kannattaa kysyä onko pennuille paperit ja onko vanhemmat rekisteröity, onko niillä koe/näyttelytuloksia, jos ei oo niin miksi ei, vanhempien terveystulokset kannattaa tarkistaa ja ennenkaikkea kannattaa kysyä miksi net pennut on teetetetty...

Vanhempien ansiot ja terveystutkimukset (jos niitä on ja jos net on rekisteröity suåmeen) löytyvät saksanseisojakerhon tietokannasta. http://www.saksanseisojakerho.fi/html/s ... ho_ry_.htm sieltä tietokanta ja hakuun koirien nimet.
Jos sieltä ei löyvy terveystutkimuksista eikä koetuloksista mitään merkintöjä ja muutenkin vaikuttaa, että pennut on teetetetty vähän niinko "helpon" rahantienaamisen takia, niin tehe niin erakko sano: mieti vielä uudestaan.
Jos kuitenkin tarkistusten ja rupattelun perusteella vaikuttaa, että vanhemmat ovat kokeissa palkittuja ja pentueen suunitelmassa on selkeä ajatus niin mikäs siinä, osta pois.

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 5.12.2006 22:18

Ja vielä - jos olet kiinnostunut enemmän metsästyksestä kuin metsästyskoiran koulutuksesta, unohda koko juttu.
Kuva

Raine Jussinmäki
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Raine Jussinmäki » 5.12.2006 23:04

Olen Erakon kanssa hiukan eri mieltä, mielestäni metsästyskoiran koulutus kuuluu oleellisesti metsästysharrastukseen.
Omalla kohdallani kkss:n hankinta lisäsi muutakin metsästysharrastusta, esim. pienpetojen harventaminen luokuillakin tuli kuvaan, koska motivaatiota riistakantojen suojeluun löytyi enemmän. Maastossa kuljen muutenkin enemmän, tietenkin koulutusmielessäkin, mutta myös ajankohtaan sopivan riistan perässä.

Alkuperäiseen kysymykseen voisi tietysti heittää oman lusikkansa soppaan.
Itse en ihan heti keksi monipuolisempaa koiraa, jolla voisi saada luetellut riistalajit paremmin saaliiksi. On varmasti totta, että jänis saaliina voisi teettää eniten töitä, jos niitä haluaa eräksi vain seisonnoilta, mutta esim. kyyhkyn nouto onnistuu mielestäni helposti. Supikoiran ja muiden pienpetojen kanssa tilanne riippunee koirasta, mutta yleensä karkkarit käyvät kiinni kuin sika limppuun.

Joku heitti pysäyttävän koiran vaihtoehdon, jos sillä tarkoitetaan pystykorvia, jäi itselläni ko rotujen hankkiminen siihen kun "hallitus" ilmoitti, että hupihaukkujia ei meirän tontille tule.
Nyttemmin jo kahden vuoden jälkeen olen hymyillyt itselleni, kuinka sitä on muita rotuja edes harkinnut.
Tämähän on tietysti mielipide, mutta... :)

Vastaa Viestiin