Riistatyö

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Ville Keloneva
Juniori

Riistatyö

Viesti Kirjoittaja Ville Keloneva » 5.12.2006 15:38

Olisi mielenkiintoista saada tietoa, että miten olette opettaneet koirille riistatyössä "jatka" ja "aja" käskyt. Äänensävyllä on varmaankin merkitystä, eli rohkaistaan koiraa??

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 5.12.2006 17:04

Jos aja-käskyllä tarkoitat lupaa nostaa linnun(t), niin mulla ja aikas monella se on semmoinen vaime kuiskaus. Jatka - käskyä en ole opettanu, ja kiinnostais että tarkoitatko tässä avansiin jatkamista vai haun jatkamista?

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 5.12.2006 17:21

Jokaisen koiran ja -ohjaajan välille syntyy yhteistyötä tukeva "kielioppi", jossa käytetään omaa sanastoa ja äänensävyjä, jopa pelkkiä eleitä, kuhunkin tehtävään.
Kysyttyjä sanoja itse käytän muissa asiayhteyksissä, kuin varsinaisessa riistatyössä (jatka esim. haavakkojäljityksessä ja ajavetotouhuissa).
Kuva

Ville Keloneva
Juniori

Viesti Kirjoittaja Ville Keloneva » 5.12.2006 18:58

Toki jokaisella on erit käskyt. "Aja" käskyllä meinasin sitä, että koira nostaa linnun ilmaan, eli avanche. "Jatka" käskyllä meinaan sitä, että koira jatkaa etenemistä linnuille, eli koiralla ei ole vielä kunnolla "piikissä" linnut mistä voisi antaa luvan nostaa, koira siis seisoo liian kaukaa. Tälllöinhän koiraa täytyy kehottaa menemään lähemmäs..

Heikki Pöllänen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 5.12.2006 20:05

Jos olet oppinut lukemaan koirastasi, että se seisoo kaukaa ja vaatii tukea linnuille lähestymiseen, niin mielestäni selvintä olisi liittää jatka-kehoitus omaan liikkumiseesi, eli kehoitus samalla kun liikut itsekin eteenpäin. Nosto- luvan voisi sitten antaa itse paikallaan pysyen, jolloin koirakin erottaa eron toiminnassa.
Jos kyseessä on nuori koira, niin kannattaa kyllä ensin kokeilla perusteellisesti, etteikö se itse tarkentaisi riittävän lähelle. Piikkamaan opettaminen on kylläkin varmasti vaikeaa ellei mahdotonta, jollei koira sitä luonnostaan tee. Toisinpäin koulutus kyllä valitettavasti onnistuu vaikkei tahtoisikaan.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 5.12.2006 20:39

Piikkamaan opettaminen on kylläkin varmasti vaikeaa ellei mahdotonta, jollei koira sitä luonnostaan tee.
Opettaa ei voi, mutta oppia voi. Oppiminen siihen piikkaamiseen on mielestäni juuri sitä, ettei nuorta koiraa ainakaan rangaista jos se tarkkoo linnut ylös. Painaminen on kullanarvoinen ominaisuus!
Kuva

Vastaa Viestiin