Tavoitteena myös Jänis...

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Jarmo Pesola
AVO-luokan keskustelija

Tavoitteena myös Jänis...

Viesti Kirjoittaja Jarmo Pesola » 26.4.2007 20:54

Koiran päästö jäniksen perään ? Jänis olisi mukava lisä metsästykseen koiran kanssa, mutta entäpä metsästystapa ? Voisiko joku joka on päästänyt koiran jänikselle kertoa, että antaako vain laittaa jäniksen liikkeelle vai jopa hiukan ajaakin ...

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 26.4.2007 21:25

Eikös tuo lie helpompi seisonnasta ampua? Siis se jänes?

Tai ottaa ajokoira kaveriks? Eivät sulje toisiaan pois, pelaa ihan hyvin yhtäaikaakin.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Jyrki_L

Viesti Kirjoittaja Jyrki_L » 27.4.2007 07:11

Jäniksen perään ne menee joskus kuitenkin...mutta minä olen ainakin ampunut vain seisonnalta. Ajosta(haukusta) en ole ampunut, kun en ole halunnut tuota asiaa koiralla vahvistaa. Tässäkin asiassa on olemassa toinen 'koulukunta'. Nämä kieltävät kaiken jäniksen kanssa pelaamisen. Minusta nämä ovat kuitenkin monikäyttökoiria ja jänis kuuluu (oikein toimien) pataan pantaviiin siinä missä linnutkin.

Okkeir

Viesti Kirjoittaja Okkeir » 27.4.2007 08:44

Olisiko kellään hyvää vinkkiä jänikesen kitkemiseksi pois koiran mielenkiinnonkohteista... Itse en ole kovinkaan ilahtunut, kun kuulen koirani päästävän "riemunkiljahduksen" jäniksen löydettyään. Siinä sitä sitten istuskellaan ½-1h ja odotellaan..

Koirani on nuori, eikä tottelevaisuus ole aina ihan 100% riistatilanteissa. Kovia otteita olen pyrkinyt välttämään maastossa. Lisäksi koira on melko laajahakuinen ja näitä jänistilanteita on tullut niin, etten ole niihin väliin ehtinyt.

Markus Pekkinen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Markus Pekkinen » 27.4.2007 08:57

Itse metsästelen rusakoita peltojen keskellä olevista metsäsaarekkeista yms. Koira puskaan ja itse passiin toiselle puolelle. Koirat ovat oppineet systeemin ja nostavat jäniksen itse. Tähän hommaan käytän vain ruokakunnasta löytyviä vanhempia koitia.

Yksi koirista oli melkoinen jänisajuri. Pian irtilaskun jälkeen raikui komeat ja pitkät jänisajot. Yhtään jänistä sille ei kärsinyt ampua. Nyt 10 vuoden koulutuksen jälkeen se osaa jänisajosta tultuaan mennä suoraan jäniksen lähtöpaikkaan ja asettua siihen makuulle. :?

Juha Ahokas
Pentu

Viesti Kirjoittaja Juha Ahokas » 28.4.2007 07:47

Saksanseisojat on monikäyttökoiria. Kun koira hallitsee ns. oikeaoppisen lintutyön niin huolletta voit antaa koiran ajaa jänistä ja kettua. Tehokas tapa harventaa asutuskeskusten lähellä rusakkokantaa. Pidentää koiran tehokasta metsästyskautta myös mukavasti.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 28.4.2007 08:56

Meillä ainakin molemmat koirat seisoo niin linnut kuin rusakotkin.

Seisojan "ajo" on aika hirveetä kuunneltavaa, kauheeta rääkymistä :lol:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

j-p

Viesti Kirjoittaja j-p » 28.4.2007 09:12

Fasu tais aika hyvin kiteyttää tuon koiran 'opettamisen pois' jänikseltä...Mahdoton tehtävä :?:
Mutta jos saa koiran menemään maahan eli keskeyttämään jänisajon, onko se mahdollista? Voidaanko silloin sanoa, että 'koira on hallinnassa'?
Kuinka monella tai onko kellään koira hallinnassa jos käytetään tätä kriteeriä?
Mulla ei... :( ainakaan vielä... :wink:

Erika Sivonen
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erika Sivonen » 28.4.2007 15:28

Ei täälläkään tuon mukaan :)
Aina ei tarvii olla hyvä, riittää että on paras.

Juha Ahokas
Pentu

Viesti Kirjoittaja Juha Ahokas » 28.4.2007 17:13

Uusimmassa Saksanseisojassa oli mielestäni hyvä kirjoitus (Ville Halmesmäki)
karkeakarvaisten kokeesta saksanmaalla. Siinähän jopa testattiin koiran kykyä seurata haukulla hakualueelta karkonnutta rusakkoa. Jos oikein ymmärsin, niin sitä parempi mitä pidemmälle haukulla mentiin.

Eli kyllä rodun ominaisuuksiin kuuluu myös ajo-ominaisuudet tietyssä määrin, joten miksi emme niitä myös käytännössä hyödyntäisi.

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 28.4.2007 20:09

Susihukkanen kirjoitti:Seisojan "ajo" on aika hirveetä kuunneltavaa, kauheeta rääkymistä :lol:
Jaa-a, minusta on mukava että kairassa kajahtaa välillä kunnon haukkukin, eikä sitä ainaista ajokoirain vinkumista. :twisted:

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 28.4.2007 20:59

Minulla ainakin on koirat alkaneet seisoa jänistä kolmantena syksynään, vaikkakin välillä alkoi tietenkin tuntua ettei se pöläyttely lopu milloinkaan.. :lol:
Eli jos koiralla on jotain korvien välissä, niin kyllä se ajastaan ymmärtää ettei ajaminen johda mihinkään onnellisen auvoiseen lopputulokseen, edellyttäen ettei se itse saa ajettavaa kiinni.. siis ei pidä pitää koiraa irti pupujen ollessa pieniä ja joka kerta pitää sanallisesti muistuttaa ettei isäntä ole ajohommista mielissään..
Hetki sitten iltalenkillä katseella seurattiin ainakin viittä eri rusakkoa ja kahta metsäjänistä ja kertaakaan ei hihna kiristynyt vaikka lähimmillään meni rusakko viidestä metristä.. ja kunnon kehut paikallaan pysymisestä tietty.. eli " siedätyshoito" jota tuolle junnulle viime kesän annoin( pellolla olevia rusakoita lähestyttiin tuulen alta etäisyydelle josta kohde karkkosi, komento paikka ja otettiin uusiksi heti perään) on tehonnut tosi hyvin..
Tosin nyt on tullut uusi piirre pellolle mennessä, koira haravoi tarkasti katseellaan josko näkyisi rusakkoa, jota alettaisiin hiipien lähestyä.. :lol: Pari pöläytystä on vielä tullut( törmäystä), mutta vihellyksestä tai parin sadan metrin ajosta tulee pois.. eikä lähde jäljiltä ollenkaan etsimään.. Syksyn tavoite on päästä seisonnalta ampumaan mutta ei oteta avanssia ollenkaan.... en lähde sille tielle jossa koira vieroitetaan jäniksistä kokonaan ( sähköllä se ainakin on mahdollista tehdä) sillä kun metsissä on nykyään enemmän jäniksiä kuin lintuja, niin jäniksen ampuminen seisonnalta pelastaa kyllä päivän.. oikein kunnolla..
Ajosta en ammu yhtään ja se joka koirani ajosta sen tekee ei tee sitä toista kertaa.. :wink:

Kuule Hukkis.. Saa todella etsiä ajokoiraa jolla olisi komeampi haukkuääni kuin Jennyn veljellä.. :lol:

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 29.4.2007 10:32

No ei ole sitten koira hallinnassa täälläkään. Koskaan ei ole jänisajosta tullut käskyllä pois, toisaalta ei ole ne ajot muutamia minuutteja kauempaa kestänytkään. En ymmärrä, miten saisin käskyn lopettaa ajo koiralle kannattavammaksi ja mielenkiintoisemmaksi kuin pöläyttää sitä jänistä. Pitäisi olla varmaan joku puolikas poro tai hirvi povitaskussa jolla houkutella ja palkata. Totteleminen siinä tilanteessa on mielestäni koiran täydellistä alistumista johtajalleen. Siinä tilanteessa koiralle olisi varmasti mielekkäämpää kyllä ajaa sitä jänistä. Onko minulla siis johtajuusongelma? On tainnu pari kertaa yrittää seisonnan tapasta jänikselle, kun jänis piilossa. Näkysällä = pakko pöläyttää.

j-p

Viesti Kirjoittaja j-p » 1.11.2007 18:55

Se jänis taitaa olla vaikeampi tapaus...siis että sille saisi riistatyön tehtyä..
On meillä kaksi seisontaa nyt todistetusti, toinen rusnakalle toinen jänikselle, otettu. Ongelma on kuitenkin se, että avanssia ei voi ottaa, koskapa se ei seuraavaan varttiin pysähdy vaikka kuinka huutaa.
Onnistuuko avanssin jälkeinen pysähtyminen millään koiralla?
Eli kannattaako edes elätellä toiveita kokonaisesta riistatyöstä jänikselle...?

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 1.11.2007 19:09

Onnistuuko avanssin jälkeinen pysähtyminen millään koiralla?
Onnistuu. Tosin vaatii kyllä joko nöyrän koiran tai tiukan linjan tottelevaisuudessa. Jäniksen lähteminen nokan edestä on kyllä koiralle kova koetinkivi ja kertoo paljon siitä miten homma on koiran ja isännän välillä hanskassa.

Nuorempi koirani törmäsi tuossa syksyllä aivan edessäni jänikseen ja pysähtyi heti. Jänis meni 15 metriä ja jäi paikalleen varmaan puoleksi minuutiksi katselemaan, että eikö sieltä tullakaan. :)

Vanhempikin teki muutama viikko sitten riistatyön jänikselle ja pysähtyi. tosin tuolloin ei ollut haulikkoa mukana, joten lienee tajunnut ettei tässä nyt tosissaan olla tuota ottamassa. Muuten olisi varmasti painellut pienen lenkin perässä...
Kuva

Vastaa Viestiin