Tavoitteena myös Jänis...

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 1.11.2007 19:28

j-p kirjoitti:Ongelma on kuitenkin se, että avanssia ei voi ottaa, koskapa se ei seuraavaan varttiin pysähdy vaikka kuinka huutaa.
(en lukenut ketjun aikaisempia juttuja...) Tyypillisempää on seisojille se, että koira lopettaa ajon heti, kun näköyhteys pupuun katoaa (tai saa sen pompusta kiinni). Pellolla russakalle kestää kauemmin, mutta peitteisessä metsässä ajo yleensä tyssää lyhyeen. Tässä on tietty yksilöllisiä eroja - jotkut toimii jopa auttavasti ajokoirana :), mutta jos jatkuvat jänisajot haittaavat linnustusta, ottaahan se kaaliin. Lyhkänen ajo ei ole katastofi, ja avanssistahan voi kiinteän seisonnan kruunata sillä kaadollakin! Itse en ole ongelmaksi kokenut, usein köyhä lintupäivä voi saada vähän väriä noista jänistilanteista.
Kuva

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 1.11.2007 20:23

Nyt on meilläkin seisottu jänistä oikein kauniisti muutaman kerran. Mutta kyllä avanssista ajo aina tulee, pisimmillään ollu tuo 15 minuuttia. Eikä pysähdy sitten millään, vaikka kuinka ollaan kartanorusakoilla reenattu. Kyllähän se hihnassa tottelee... Asiaa ei varmaankaan auta kaksi kiinni saatua jänestä, metsäjänis avanssista makuukselta suuhun ja rusakko pellolla ajosta kiinni. Turhan kannattavaa taitaa olla jo touhu koiran mielestä, saaliin saamiseksi ei tarvi muuta kuin juosta ku puolijauhonen sika! Mistäpä apua? No eipähän kulu patruunat jänisjahissa...

Jukka Rouhiainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jukka Rouhiainen » 2.11.2007 12:09

Nyt on meilläkin seisottu jänistä oikein kauniisti muutaman kerran. Mutta kyllä avanssista ajo aina tulee, pisimmillään ollu tuo 15 minuuttia.
Kokeilisin jäniksen ampumista seisonnalle ilman avanssia. Koiran kannalta seisonta+paikalla pysyminen = saalis, avanssi ja takaa-ajo = ei saalista. Vähentänee ajamista.

Ammuin syksyllä jäniksen koirani ajosta vaatimalla ensin koiran pysähtymisen. Koiran pysähdyttyä pupu nurin ja noudin itse.
jäniksen seisonnat näyttävät lisääntyneen ja ajosta tulee pois käskystä kuten ennenkin. Monipuolisella koiralla on mukavampi metsästää... :lol:
Jukka Rouhiainen

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.11.2007 18:37

Jukka Rouhiainen kirjoitti:Kokeilisin jäniksen ampumista seisonnalle ilman avanssia.
Jep, noin tuli monasti tehtyä Rosen veli Rissellä - taisi olla vähän semmoinen pravuuri juttu meillä... :wink:
Kuva

Jarmo Pesola
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jarmo Pesola » 15.11.2007 19:49

TErve Jälleen ! ...nyt on tullut nähtyä miten täällä mennään jänön perässä, tosin meijjän koiranen on pysynyt vauhdissa mukana ( 3 tapausta) 30 - 60/70 metriä ja mielenkiinto näkyy loppuvan siihen kun jänö kaikkoaa näköpiiristä (Oon jättänyt ampumatta, koska ensin lintutyöskentely pulukkaan). Kun pentunen on ollut 6-7 kuinen niin oon antanut sen ottaa pyräyksensä . . . kun tiiän, että kotipihalla nouattaa käskyjä, mutta "tilanne päällä"nuorukainen on "kovakorvainen" . . . Tän koirasen kanssa olen opetellut ja aina jou'un itelle sanoo "elä komentele turhia..."

Vastaa Viestiin