Koira ja metso

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Koira ja metso

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 1.6.2009 11:57

Mää en oikeen tiiä pitäskö tää laittaa tonne nuotiopiirin puolelle. Mutta kun tässä kuitenkin on toi riistatyökin mukana. Olin tossa mökillä mennä viikon loppuna ja koira huiteli siinä pihalla vapaana. Lämmittelin saunaa kun huomasin koiran johonkin lähteneen ja menin pihalle sitä kattelemaan. Odottelin muutaman minuutin ja sieltähän herra tuli kovalla tohinalla läheisestä niemestä. Koira ei kun takasin sinne niemeen ja minä perässä. Löysin koiran ja siitä koiran edestä nuoren metton. Jäin koiran taakse pariinkymmeneen metriin kattelemaan tilannetta. Koira seisoi kun kivi ja tuijotti mettoa ja metto katteli koiraa ja sitten mua. Metto lähti hissukseen kävelemään mua kohti ja koira kääntyi sen mukana, kohta oli metto mun ja koiran välissä. Näytin koiralle kädellä että siirtyy sivumalle, siinä vaiheessa koira ymmärsi jotain muuta ja teki pikku lenkin ja siirtyi seisomaan mun ja metton väliin. Oli se varmaan hauskan näkönen tilanne kun mää, koira ja metto on siinä peräkkäin kymmenen metrin matkalla. Annoin koiralle käskyn ja se ajoi metton lentoon, metto vetäs pikku kierroksen ja laski mun takana olleeseen haapaan. Puu oli 5 metriä mun takana. Koirakin tuijotti lintua sen näkösenä jotta hullu lintu, teeppäs tuo temppu syksyllä. En ny tiiä onko toi mitenkään harvinaista mutta mulle eka kerta tän seisojan kanssa, hauskaa oli.
jouni.l

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 1.6.2009 19:19

Näihin aikoihin pitäisi malttaa jättää riistalinnut rauhaan, vaikka kuinka lystiä olisi.
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 1.6.2009 21:04

Joo, mää kyllä arvasin että tommonen kommentti tulee. Kyseessä ei nyt kumminkaan ollut koppelo eikä lähettyvillä ole ainakaan mun tietääkseni edes pesiä. Toi oli nuori metto. Mulla on koira yleensä aika tiukassa kontrollissa muualla paitsi tossa mökin pihassa. Eikä siinä ennen ole noin lähellä mettoja näkynytkään. Siitä pihasta on siihen niemeen matkaa tommonen 200 metriä.
jouni.l

Jaakko Lastumäki
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jaakko Lastumäki » 1.6.2009 21:34

äläkää te aina alakako moralisoimaan joka asiaa....kirjotuksesta ilimeni erittäin selevästi , että mökillä ovat olleet . harvahan tuota taitaa hupia pitää kuukausi tolkulla kettingisä ettei vaan mittään satu!

Tommi Väisänen

Viesti Kirjoittaja Tommi Väisänen » 1.6.2009 21:48

no helevata...koiraha on tiedottanu,seisonu vasten ja avansseerannu...mitä muutakaa voi toivoa. :lol:

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 1.6.2009 22:17

Pudotuksen puusta.. sit olis täydellinen.. :roll: vai miten se oli..

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 09:22

Juu, ei siinä äitee metolla mitään vaaraa ollu. Missä lie edes kortteeriaan pitänyt. Ei ainakaan ihan siinä kämpän lähellä. Maalla ollaan koiran kanssa näin kesällä monasti ihan lungisti. Kaippa se koirakin on lepo hetkensä ansainnu.
jouni.l

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.6.2009 10:19

Koirat pihassa tai kytkettynä näinä herkkinä aikoina. Mettäkoulutus ja riistatöiden harjoittelu sitten syssymmällä.
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 10:36

niinpä niin. Uimaankin ketjussa ja lieka kaulaan joka paikassa. Natsi meininkiä vuoden ympäri eikä koiralle mitään vapauksia. Ei me metässä ole irrallaan koiraa pidettykään. Mun mökin pihassa mun koira saa olla irti mun luvalla. Jos se siitä jonkun sattuma metton löytää niin keksillä palkitten, sen verran harvoin niillä main mettoo rehvaa.
jouni.l

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 2.6.2009 11:05

Kyllä ainakin Käpälämäen piha on kesäaikaan rauhoitettu... Nimittäin saksanseisojille. Vaan ja ainoastaan. Ei raastaat hillu eikä varikset raaku. :roll:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 12:12

Juu, kotona ja mökillä on koirallakin jonkinlainen vapaus. Kuri olla täytyy, tietenkin. Koira laittaa kissat, siilit ja linnut ojennukseen. Koulutuksessa ja metällä meininki on toinen, sillon vapaudet on vähissä ja touhu sparttalaista.
jouni.l

Seppo Reinikainen
VOI -luokan keskustelija

Koira ja metso

Viesti Kirjoittaja Seppo Reinikainen » 2.6.2009 12:52

Mielenkiintoinen oli kertomus. Siitä oli helppo aistia tilanteen jännittävyys ja myöskin koiranomistajan ilo hyvin toimineesta koirasta. Tulihan siinä jälleen todistettua, ettei hyvin koulutettu koira ole mikään uhka luonnolle edes rauhoitusaikana. Tosin tätä viestiä on kait turha yrittää levittää viherpiiperöiden pariin.
Lisää mielenkiintoisia kertomuksia kehiin.

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 13:58

Niin, ainahan täytyy yrittää ottaa huomioon myös se kukkahattu jengi. Sen takia koira onkin yleensä aina kytkettynä tähän aikaan vuodesta paikoissa joissa näitä ihmisiä saattaa liikkua. Tuolla mun kesäpaikassa ei tätä kansan osaa ole vielä havaittu mutta kaippa se sinnekkin levittäytyy. Oli siellä kerran joku luontokuvaaja joutsenia kuvaamassa mutta oli itsekkin metsästäjä ja koiraihminen. Sen kanssa tultiin juttuun ihan hyvin. Viime syksynä tuolla Parkanon valtionmaalla tuli yks pariskunta mulle veuhkaamaan jotta täytyy koira kytkeä välittömästi koska alueella pesii joku lintu! Mää sanoin niille että nyt on metsästys aika ja mulla on alueelle lisenssi ja sitten pikku lisäyksenä että näin syyskuussa ei vissiinkään pesi oikein minkäänlainen hippiäinen. Sitä vaan että täytyy olla noiden piipertäjien kanssa asiallisesti ja esittää asiansa sillei kohteliaasti mikä mulle on joskus hieman vaikeaa.
jouni.l

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén » 2.6.2009 15:10

Taidan pistää kukkahatun päähän. Pesintäaikana mun koirat ei metissä rieku. Mutta siilit pitää kyllä pistää kuriin. Häijympää ja vaarallisempaa elukkaa on vaikea nimetä.

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135235228023.jpeg

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 17:38

Niinku mä sanoin, ei munkaan koira pesintä aikaan metissä rieku. Pihalla saa olla vapaana. Tai yleensäkkin mun maalla. Kyllä sitä kukkahattua voi pitää jos noin muuten tykkää.
jouni.l

Vastaa Viestiin