Koira ja metso

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.6.2009 19:07

jouni.l kirjoitti:Niin, ainahan täytyy yrittää ottaa huomioon myös se kukkahattu jengi. Sen takia koira onkin yleensä aina kytkettynä tähän aikaan vuodesta paikoissa joissa näitä ihmisiä saattaa liikkua.
Nyt on kyllä pojat jummartaneet hiukkasen väärin: Hattutätien ja piiperöiden sijaan pitäisi ottaa huomioon luontokappaleiden lisääntymisaika!
S.R. kirjoitti:Tulihan siinä jälleen todistettua, ettei hyvin koulutettu koira ole mikään uhka luonnolle edes rauhoitusaikana.
Hyvin koulutettu koira pysyy tontilla ja vastuun tuntoinen omistaja jättää ne ajokäskyt kevätkesästä antamatta.
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 2.6.2009 20:05

Nyt tää juttu alkaa luisua näpeistä. Mää pidän itteeni aika saatanan vastuuntuntoisena ihmisenä. Mun koira pysyy mun tontilla jos mää niin tahdon. Jos se mun maalta löytää linnun joka ei tässäkään tapauksessa ollut pesivä naaras niin se saa sitä tuijotella ja mää saan sille antaa vaikka mitä käskyjä. Edelleenkään tää koira ei rieku pitkin mettiä vaan on hyvinkin tiukasti nyörin päässä. Ja sitten vielä, tää metto oli ensimmäinen joka näky tällä tontilla vuosiin ja se asustaa sillä niemellä edelleen. Käymme sitä taas joku päivä siellä tervehtimässä. Luulis erakonkin ymmärtävän kaikessa viisaudessaan että nuori metto ei tee pesää eikä haudo munia. Tää nuorukainen varmaankin etsii itselleen omaa reviiriä ja saa sen siitä niemestä mun puolesta. Siinä niemessä kun ei ammuta.
jouni.l

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.6.2009 20:47

Noh, aloittelevalla kanakoiramiehellä voi joskus into olla niin piukassa, että koiran on päästävä linnulle vaikka pesintäaikaan. Eiköhän nyt kuitenkin malteta ihan rauhassa siihen asti, että lisääntymisaika on ohi ja poikaset reilusti lennossa. Jos koiraa on pakko pitää irti, niin pidetään se jatkuvasti valvovan silmän alla. Ei siihen irtipitoon oikeuta oma maakaan, eikä se, että koira on näpeissä kuinka hyvin tahansa. Pihassa tietysti koira saa olla irti, mutta mettään pitäisi älytä olla menemättä. Tähän aikaan ei koiran tartte kuin yksi sopiva rykäisy ottaa pesivän elikon pesälle, niin se on sitten siinä.

Malttia. Kyllä se syksy koittaa.
Kuva

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.6.2009 21:00

Pistäpä vaikka näppylähanskat kännyihin, niin ei ote pääse luiskahtelemaan!

Jos kerran "koira pysyy tontilla tahdottaessa", niin noinkin "...tanan vastuuntuntoisen ihmisen" luulisi huolehtivan koirakurista asiaan kuuluvalla tavalla.
Vahinkoja toki sattuu kaikille (usein myös allekirjoittaneelle), mutta edes yritetään olla tietoisesti häirittemättä riistaa ja muita luontokappaleita (ikään/sukupuoleen katsomatta) niiden lisääntymisaikana.

Maanomistuksella ei ole merkitystä tässä asiassa.
Kuva

Seppo Reinikainen
VOI -luokan keskustelija

Rauhoitus

Viesti Kirjoittaja Seppo Reinikainen » 2.6.2009 21:51

On tietysti ihan hyvä, että määräyksiin suhtaudutaan vastuuntuntoisesti. Tosikkomaisuus on tietysti kokonaan toinen juttu.
Nimimerkki jouni.l kirjoitti vilpittömästi ja mielenkiintoisesti tahattomasta kohtaamisesta metson kanssa, joka ei aiheuttanut minkäänlaista vahinkoa enempää metsolle kuin sen perillisillekään. Eihän haudonta epäonnistu kukolta, vaikka hän koiransa avanssiin komensikin.
On aivan eri asia lähteä rauhoitusaikana metsiä samoilemaan koira kytkemättä kuin löytää pihapiirissä hölmöilevä kukko.
Joten ehdotan, että te arvostelijat hiukan löysäätte vannetta pipostanne.

Eero Könönen
Suuri guru

Re: Rauhoitus

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.6.2009 22:13

Seppo Reinikainen kirjoitti:Nimimerkki jouni.l kirjoitti vilpittömästi ja mielenkiintoisesti tahattomasta kohtaamisesta metson kanssa
Tästä lähes samaa mieltä (se vilppi, stereotypiat ja asiantuntemattomuus astuivat kuviin vasta nimimerkin myöh. kommenteissa).
Pannaan nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin, joten tämäpä tästä.
Kuva

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 3.6.2009 09:15

Minun tyttöni on päiväpissilenkit ja muutoinkin aina irti ja aina kytkettävissä. Pari viikkoa sitten puistomaisella rantaraitilla metrin päässä päivittäin käyttämäni polun vieressä tyttö jämähti kolmen metrin päässä edessäni seisontaan. Puolen metrin päässä nokan alla heinäsorsa hautoi kanervikossa. Koira kiinni ja takavasemmalle, sorsa jäi pesäänsä. Seuraavana päivänä paikalla vain munankuoret - cityvarikset olivat löytäneet pesän ja tehneet siitä selvää. Ja nuo mitat ovat arvioita ja moralisoijia ja neuvojia varten ilmoitettuja, mikäli semmoisiakin sattuisi näitä palstoja lueskelemaan.

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 3.6.2009 10:28

Juu, tästä nyt tuli sitten taas tämmöstä. Tuntuu siltä että jotkut ajattelee mun tehneen kauhean rikoksen. Mää olen noilla main kuleksinut koko talven, kevään ja tän alkukesän ja tiedän koko lailla tarkkaan mitä lintuja tässä pesii ja kuinka paljon. Tässä maastossa ei pesi ainuttakaan kanalintua ja sorsatkin on koko lailla nolla. Kaks telkkäparia on mutta nekin pesii noissa uutuissa. Se että tuo koira oli pihasta vajaan 200 metrin päässä on ihan tavallista. Jos haluan, saan sen pillitettyä takaisin hyvinkin nopeasti ja tuossa tapauksessa en edes halunnut. Jos joku luulee että koira ei ole välittömästi kytkettävissä,luulee väärin. Mikä sitten on välittömästi? Sekuntti vai minuutti. Minuutissa koira olisi melkein ollut hihnassa jos olisin arvannut mikä mutina tuosta tapauksesta nousisi. Halusin katsoa mitä asiaa koiralla oli. Olisiko pitänyt jättää asia sikseen kun toinen sen innolla tuli ilmoittamaan. Olin kovasti yllättynyt kun siellä yleensäkkään oli kanalintu, sen verran harvoin niitä näillä main näkee tai kuulee. Noin ohimennen, lähimmät lintumaat ovat kämpältäni n. 2 km; n päässä eli ei tää ny mikään kanalintu paratiisi ole. Kyllä jokainen saa ajatella mun ja koiran toimista mitä lystää ja kokemattomuudesta ei kannata jorista ainakaan sen suhteen etten tietäisi että on pesintä aika. Täällä kämpällä kun ollaan, niin koiralla on vapaus kuleksia pihalla ja nuo kaksi pikku niemeä tässä kämpän edustalla kuuluvat pihaan, ne on niin lähellä että ne näkyy tohon rappusille. Takana alkaviin metsiin ei kyllä mennä kun kimpassa ja hihna kaulassa, vastuun tuntoisesti.
jouni.l

Tero Kumpulainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Tero Kumpulainen » 3.6.2009 11:17

Älä jouni.l suotta pahoita mieltäs, hyvän tarinan kerroit!
Kun hetken pitempään seurailet tämän keskustelufoorumin juttuja, niin huomaat, että samat nimimerkit täällä ottavat kantaa asiaan kuin asiaan. Ilmeisesti ajattelevat, että saadaanpahan keskustelua, oli se sitten v...lua tai asiallista kommentointia.
Mitä tulee tuohon rauhoitusaikana (huomio kaikki, se käytti sitä sanaa :wink: ) koiran irtipitämiseen, niin vasta vähän aikaa sitten saivarreltiin siitä, että täällä osalla on tapana juoksutella koiriaan metsäautoteillä vapaana auton edessä, ja tuo samainen porukka oli sitä mieltä, että siinä ei rikota mitään lakia, koska koirat ovat niin s...tanan hyvin hanskassa, että "tarvittaessa blinkkaavat metsäautotien varressa pesivät kanalinnut".
Miettikääpä sitä!

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 3.6.2009 12:19

En mää ny oikeestaan mieltäni pahottanu. Tuntuu vaan joskus siltä että jotkut voi tehä mitä haluaa ja toisten ois tehtävä niin ku nuo toiset tahtoo. Mulla kyllä on koira kytkettynä pesimäaikaan kaikkialla muualla kuin kotipihassa tai kämpän pihassa. Tuli vielä mieleen että tänä aamuna, kun olin kaverin luona poikkeemassa, niin tuli siihen riihen nurkalle fasaani kana. Mulla oli koira irti, oikeen luvan takaa, ja tietysti se koira hiffas ton fassun. Koira tietenkin rupes hoitamaan asiaansa niin ku on opetettu. Mää komensin koiran sivulle ja laiton remmin kaulaan. Siihen se mun kaveri jotta mitäs ny. Mää siihen että otetaan koira kiinni kun on toi kevät siinä kohdassa ettei parane koiraa linnun perään päästää, ainakaan narttu linnun.
jouni.l

Markus Pekkinen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Markus Pekkinen » 4.6.2009 08:09

Hauska ja vähän erikoisempi tarina Jounilla. Vaikuttaisi olevan aika mainio metsäkoiran alku. Tuo metson käytös vaikuttaa vähän eriskummalliselta, olisikohan tuo hormonitoiminta vähän sekaisin näin keväällä? Itse joudun kyllä näin alkukesällä pitämään koirat kytkettynä tai / ja tiukasti käskyn alla kesämökillä. Kanalinnut ja sorsat pesivät usein aivan mökkitontin rajalla, monesti ihan pihapiirissäkin.

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 10:48

Kyllä se metto-poika oli kauhean rohkee, varmaan hormoonit vielä jylläs. Kyllä määkin taatusti pitäisin koiran kytkettynä kämpälläkin jos siinä lähelläkään pesisi kanalintuja tai vesilintuja. No, ne kaks telkkä paria siinä on mutta tosiaankin uutuissa. Kyllähän tuo nuorukainen alkaa näyttämään ihan kelpo kaverilta. Aikaa sen kanssa on kulutettu paljon mutta sen vuoksi mää sen otinkin, halusin kokeilla rajojani tuollaisen koiran kanssa. Monta huvittavaa hetkeä on metässä sen kanssa tapahtunut. Viime syksynä olin sen kanssa tuolla seitsemisen rajoilla kun yhtäkkiä koira täydestä juoksusta löi servot kiinni ja työnsi päänsä isoon kataja puskaan. Minä ase tanassa jolkottelin koiran vierelle ja koira ei hievahtanutkaan. Siinä katselin koiran eteen ja huomasin että katajan alaoksalla nuokkuu helmipöllö täydessä unessa. Koiran kirsu oli 15 cm;ä pöllöstä eikä pöllö tehnyt mitään. Sanoin koiralle kuiskaten, enhän halunnut herättää nukkujaa, että nyt jatketaan matkaa.
jouni.l

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 4.6.2009 11:25

jouni.l kirjoitti:Kyllä määkin taatusti pitäisin koiran kytkettynä kämpälläkin jos siinä lähelläkään pesisi kanalintuja tai vesilintuja. No, ne kaks telkkä paria siinä on mutta tosiaankin uutuissa.
Lisääntymisajan rauhoittaminen koirilta koskee muutakin luontoa, kuin vain niitä tiedossa olevia kana- ja vesilintujen pesintöjä. Toisaalta pöntöstä poistuttuaan on telkänkin jälkikasvu pitkään suojaton.
Ei muuta kuin herneet hittoon hanurista ja huolellisuutta alkukesän koirakuriin!
t. erakko :)
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 12:49

Ei tartte hokee sitä huolellisuutta. Voit kietoo sen koiras vaikka vakuumiin jos siltä tuntuu. Ettei se vaan mene kajoomaan linnun poikiin. Jänikselläkin on useammat pojat vuodessa, pidä huoli ettei se koira juokse pupun poikia kiinni, jos pystyt. Niin ku mää sanoin, kämpän pihassa koira saa olla ilman liekaa. Ja vielä, kyllä mää sitten huomaan kun ne telkän poijjaat ilmaantuu sinne veteen, pidetään sitten koiralle sulkeiset jotta niihin poikiin ei saatana kajota. Kyllä se perille menee suht helposti. Herneistä puheen ollen niin kellähän niitä oikein on ja missä?
jouni.l

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 4.6.2009 13:30

TeroK kirjoitti:Kun hetken pitempään seurailet tämän keskustelufoorumin juttuja, niin huomaat, että samat nimimerkit täällä ottavat kantaa asiaan kuin asiaan.
Nokunnoinnätisti pyydetään..
TeroK kirjoitti: [..] vasta vähän aikaa sitten saivarreltiin siitä, että täällä osalla on tapana juoksutella koiriaan metsäautoteillä vapaana auton edessä, ja tuo samainen porukka oli sitä mieltä, että siinä ei rikota mitään lakia, koska koirat ovat niin s...tanan hyvin hanskassa, että "tarvittaessa blinkkaavat metsäautotien varressa pesivät kanalinnut".
Miettikääpä sitä!
No mietitään.. onkohan siinä kuiten vähän eroa, että juoksuttaa koiraa mettätiellä ja jos se sattuu pysähtymään siihen tienreunaan lintua tököttämään, niin ohjaaja kytkee sessen tai kutsuu tilanteesta pois ja vie sen muualle, verrattuna että tiedotuksen jälkeen tehdään riistatyö?
Odottelin muutaman minuutin ja sieltähän herra tuli kovalla tohinalla läheisestä niemestä. Koira ei kun takasin sinne niemeen ja minä perässä. Löysin koiran ja siitä koiran edestä nuoren metton.
Tarina oli kyllä hauska ja hyvä ettei käyny kuinkaan.

Vastaa Viestiin