Koira ja metso

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 15:05

Ei käynyt kuinkaan ja onneksi se oli poika-metto eikä esim, koppelo. Tiedän tosin hyvinkin sentilleen että noilla niemen nokilla ei koppelo pesi eikä mikään muukaan kanalintu. Jos se olisi ollut esim, koppelo, luulempa että olisin ottanut koiran matkaan ja lähdetty paikalta vähin äänin. Mutta näin tällä kertaa.
jouni.l

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 4.6.2009 15:59

Ole ennemminkin mielissäsi kuin nyreissäsi siitä että keskustelua herää. Monesti jokin tyystin toinen aihe herättääkin keskustelun jostain aivan muusta. Jounia en tässä lähtisi kovin syyllistämään, mutta hyvä se on aina ottaa esille tämäkin asia. Räikeitäkin ylilyöntejä kun näkee.
tuo samainen porukka oli sitä mieltä, että siinä ei rikota mitään lakia, koska koirat ovat niin s...tanan hyvin hanskassa
En tiedä mitä "samaa porukkaa" Tero meinaa, mutta itse olin silloinkin autolla juoksuttamista vastaan lisääntymisaikana. Nimenomaan heitin huulen näistä blikkareista jos muistat. Meidän täytyis nyt muistaa, että tuolla luonnossa on paljon muitakin lajeja kuin riistaa, jolla on nyt lisääntymisaika. Kunnon mettämies kunnioittaa myös niitä lajeja, vaikka tuo riista onkin eniten sydämen päällä. Pesistä emme voi pitää lukua vaikka olisimme kuinka tarkkasilmäisiä. Tämäkään nyt ei ole niinkään kohdistettu Jouniin, vaan koiranpitoon yleensä.

Jounin tarinahan oli hieno, tuollaisen soisi mieluusti lukevan vaikkapa koekertomuksesta ;). Minua ei siinä tökännyt mikään muu kuin se, että koira oli omilla teillään maastossa. Koira on koira ja petoelukka. Jos se mettässä huitelee omillaan, niin sellaista koiruutta ei olekaan, joka ei lisääntymisaikana olisi uhka luonnolle. Me voimme siihen vaikuttaa pitämällä lemmikkimme silmällä tarkasti tähän aikaan. Mitään jatkuvaa remmissä kuljettamista ei lakikaan vaadi, vaan välitöntä kytkettävyyttä. Nyt on se kaikista herkin aika, joten hyvin tarkkana saa olla. Koira ei ole välittömästi kytkettävissä jos emme tiedä missä se on. Se, että koira voi muulloinkin kuin lain tarkoittamana kiinnipito-/lisääntymisaikana tehdä tuhojaan, ei ole oikeutus irtipidolle. Jos koira tappaa rauhoitetun eläimen irtiollessaan, niin koiranomistajan pää siinä aina pölkyllä on - oli aika mikä tahansa.
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 16:46

Niin, tässä mun, tai oikeammin mun koirani tapauksessa se ei oikeastaan "huidellut metsässä" omia aikojaan vaikka ehkä sellaisen kuvan jutusta saikin. Koira oli vajaan 200 metrin päässä paikassa, jossa se usein käy pyörimässä. Tiesin että se on siellä, en nyt metrilleen mutta tiesin. Tiesin myös sen että se kohta tulee ilmottautumaan niin kuin se aina tekee. Nyt se vain ilmottautu tavallista touhukkaammin. Voi olla että en todellakaan tiedä jokaista hippiäisen pesää joka tontillani on ja voi olla että koira on ehkä, korostan, ehkä joskus saattanut sellaisen löytää. Kun mun koira on tuollaisessa matkassa, saan sen pillillä sivulleni aika nopeasti. Kauanko seisoja nyt juoksee tuon vajaan 200 metriä? Kun pillitän, koira tulee eikä meinaa. Koulutuksen tämä kohta on ainakin mennyt perille tehokkaasti. Ymmärrän ihmisten huolen jos kerran olen ainoa koiran omistaja maailmassa joka pitää, mielestäni hyvin oppinutta seisojaa irrallaan kämppänsä pihassa. Ei ole koiran tottelemattomuutta jos se omalla tontillaan käy paskalla jossain paikassa missä se on saanut pennusta saakka käydä. Jos mää kiellän koiraa sinne menemästä, se ei sinne mene. Tästä olen liki sata varma. Sitten pitäisi myös ottaa huomioon sellainen asia että esim, jänis tekee useammat poikaset vuodessa. Pystyykö jokainen koiran omistaja lupaamaan että koira ei nappaa pupun poikaa kun se nokan eteen tulee. Laaja hakuinen koira ei ole koko ajan isännän näköpiirissä jolloin tuollainen on hyvinkin mahdollista. Pitäisikö myös jänikselle antaa pesimärauha aina kun sille poikas aika koittaa? No, tää tais ny mennä vähän saivarteluks.
jouni.l

aholas-f

Viesti Kirjoittaja aholas-f » 4.6.2009 17:24

Markoa. Kerroppas Matti- Näsänä, sun suhtautumises kyseiseen tilanteeseen. jos sinä oisit ollut jounin asemas ? Erakolle sama Kysymys ? Epäälempä notta.....?

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 4.6.2009 17:33

Ohitat nyt tyylikkäästi asian, johon kritiikin kärki osoitti, eli riistatyön harjoittelu ylösajattamisineen lintujen lisääntymisaikana.
Koiraa voi kyllä pitää "vapaanakin", jos se on välittömästi kytkettävissä.

Jokainen meistä oppii koko ajan lisää, kun ottaa ajatuksia avoimesti vastaan.
Tässäkin keskustelussa nostettiin yleiselle tasolla ajankohtainen aihe, kimmokkeena antamasi esimerkki.
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 18:01

En raaskinnu kieltää koiraa toteuttamasta veren perintönä tullutta viettiä. Kai mun täytyy ottaa kaikki syy niskoilleni ja todeta että tulipa tehtyä kauhea vääryys ja ehkä musta ei sitten ole tommosen koiran kanssa pelaajaks. Täytyy seuraavana pesimäaikana, jos koira noin törkeästi lähtee mun kintaasta ja tekee tommosta, piestä koira kunnolla ja aloittaa itse 3 kuukauden syömälakko.
jouni.l

aholas-f

Viesti Kirjoittaja aholas-f » 4.6.2009 18:30

Sanotahan, notta kymmenestä kaheksan ois tehny samoin kuin jouni. itteni laskin mukaan. ja kun viä näki, et oli mettoo jota koira paimensi.kyllä se niin on jotta avanssi.

aholas-f

Viesti Kirjoittaja aholas-f » 4.6.2009 18:34

Unohrin mainita, et sit viä koiralle kehut päälle.

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 4.6.2009 20:09

aholas-f kirjoitti:Markoa. Kerroppas Matti- Näsänä, sun suhtautumises kyseiseen tilanteeseen. jos sinä oisit ollut jounin asemas ? Erakolle sama Kysymys ? Epäälempä notta.....?
Mitä näsäviisautta tuohon tarttee, käyttää mielummin ihan tavis eräjärkeä.

Mulla ei hulit huitele maastossa näin alkukesällä, eikä pihakaan yllä niemen nokkaan. Eräkämpilla hulilla ei tähän aikaan yksikseen ole edes lähimmälle rannalle asiaa, mutta jos se epähuomiossa sinne kaikkoaa ja tulee tiedottamaan, niin kehun koiraa ja otan kiinni. Pillarilenkeillä, eräkämppien pihoilla jne. tökötyskohtauksia joskus tulee, eikä siinä senkummempaa kuin koira pois tilanteesta ja kehut päälle. Mikä siinä muka niin vaikeaa on?

Eihän tuo ole kuin muutama kuukausi vuodessa kun tämä lisääntymisaika on päällänsä. Pyöreästi yheksän kuukautta vuodessa hulit saa avanseerata ihan siihen tahtiin kun lintuja löytävät.

En miekään syyllistänyt jounia, kommentti että "hyvä ettei käyny kuinkaan" sen vuoksi että tähän aikaan (kuten sulkasadon aikaan) ei ole tavatonta että se metto jää koiran suuhun. Kommentoin lähinnä tuota Teron tulkintaa siitä koiran juoksuttamiseen liittyneessä topicista. Mie pidän sitä juoksutusta kuitenkin eri asiana, kun riistatyön harjoittelua vaikka ihan lähimetsässä. Mun vaatimattoman kokemuksen suhteen siinä ei ole mitään eroa pysähtyykö se huli tököttämään siihen mettätien reunalle naru kaulassa tai ilman sitä narua, kunhan sen voi kytkeä tai ottaa muuten pois tilanteesta välittömästi.
Viimeksi muokannut markoa, 4.6.2009 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero Kumpulainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Tero Kumpulainen » 4.6.2009 20:12

Petteri_N kirjoitti: En tiedä mitä "samaa porukkaa" Tero meinaa, mutta itse olin silloinkin autolla juoksuttamista vastaan lisääntymisaikana. Nimenomaan heitin huulen näistä blikkareista jos muistat. Meidän täytyis nyt muistaa, että tuolla luonnossa on paljon muitakin lajeja kuin riistaa, jolla on nyt lisääntymisaika. Kunnon mettämies kunnioittaa myös niitä lajeja, vaikka tuo riista onkin eniten sydämen päällä. Pesistä emme voi pitää lukua vaikka olisimme kuinka tarkkasilmäisiä. Tämäkään nyt ei ole niinkään kohdistettu Jouniin, vaan koiranpitoon yleensä.
En tarkoittanut sinua Petteri, muistan kyllä kuka oli puolesta ja kuka vastaan. Asianosaiset miettiköön mielessään ja jos eivät muista, lukekoot ko. ketjusta. Muistan myös tuon heittämäsi huulen, joka nimenomaan oli niin osuva hyvä huuli, että siksi lainasin sitä tähän ketjuun. Ei muuta.
Sinänsä turhaa moralisointia mielestäni joidenkin taholta.
Jouni kirjoitti mukavasti hienosta tapahtumasta, vaikka se nyt sitten tapahtuikin näin riistaeläinten rauhoitusaikana. Pienoinen rike, mutta johon moni meistä varmasti joskus on syyllistynyt/syyllistyy.

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.6.2009 21:41

Mää nyt kuitenkin puhun pesintäajasta. Rauhoitusaika kun on kuitenkin 10 kk;ta vuodessa noin niin ku kanalinnuilla. Kyllä ny on syyllinen olo, mää tyhmä menin tommosta kirjottamaan tänne tähän aikaan vuodesta, enkä ajatellu mitä tuleman pitää. Voi voi kun menin nyt pilaamaan koko pesinnän. Ja tein vielä ittestäni tollon puolirikollisen. Mutta onneks on vielä suomessa suoraselkäisiä, luonteeltaan korpi-soturin kovia koiran omistajia jotka ymmärtävät pitää mopen nyörin päässä silloin kun metsän vilja alkaa nostamaan orasta. Vetäydyn koirani kanssa liiterin taakse, vesisateeseen miettimään alokas maista kämmäystäni ja tuskin kehtaan enään ikinä näyttää kaitaluista naamaani kunnon koiran omistajien edessä. Metsästyksen jumalat, tapio ja saksalainen virkaveli hubertus minua rankaiskoon tästä. Kasvattakoon aseeni piippuun sammalta mutta jättäköön koirani rauhaan sillä hän on syytön tapahtuneeseen. Ja toivottavasti se nuori metso ei pudottanut sulkiaan tuo tapauksen takia, syvä anteeksi pyyntö myös hänelle, älä muistele pahalla.
jouni.l

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 4.6.2009 23:27

:lol: elä kuitenkaa sirottele tuhkaa päälles ennenko sinne sateeseen meet. Ja pidä ihmeessä pyssy kunnossa, kun hulikin kerta vörkkii.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 6.6.2009 22:46

Sinulla on hyvä ja hieno koira, näyttäisi olevan tärkeimmät elementit kasassa. Tuosta kannattaa olla ylpeä.

Nuo mökkitontit yleensä ovat noin hehtaarin suuruisia ja silloin se kokonaisuudessaan on ”pyhitetty” ihmiselle ja hänen toiminnoilleen ja käyttöönsä. Asia erikseen on tietenkin, jos kyseessä on isompi maapala, jossa on (jopa virallista) metsää, mutta yleensä kuitenkin siinäkin tapauksessa rakennukselle varataan oma tontti, joka on "rauhoitettu" ihmisen toiminnalle. Ja tuollaisella alueella koiran irtipito on täysin laillista. Koira oppii myös rajat, jos ne sille osataan opettaa.
Tuosta kerrotusta tapauksesta myös ”näkee” hyvin, miten seisovan koiran tulisi käyttäytyä eli lopulliset päätökset riistan kanssa toiminnasta tulee olla aina ohjaajalla, siinäkin mielessä tässä on hommat paketissa, monella ne eivät toki ole ja silloin koira on pidettävä tarvittaessa vaikka kytkettynä tai tarhassa.

Se pieni erehdys tuossa tietenkin tapahtui siinä, kun annoit etenemisluvan, mutta kaikki kertomasi huomioon ottaen sekin oli "lain takaa-ajaman” pesimärauhan turvaamisen kannalta katsottuna melko pieni rike tai erehdys, suurempia rikkeitä tekee hyvin moni meistä päivittäin liikenteessä tai muissa päivän tapahtumissa tieten tai tietämättään.

Tämä on kuitenkin kerhon sivusto, joka on avoin kaikille lukijoille, silloin on hyvä huomauttaa tuollaisistakin asioista, koska aina saattaa olla myös lukijoiden joukossa joku jolle tuollainen asia ei ole vielä selvä. Erakko huomautti tuosta ihan nätisti ja asiallisesti ja mielestäni ihan neutraalisti, tuollaiset huomautukset ehkä vain saattavat tuntua ärsyttäviltä, koska ne tulevat tekstinä eivätkä kasvokkain kerrottuna, jolloin asian voisi keskustella saman tien loppuun asti kaveruksina.

Kanakoiraihmisen on tietenkin myös tuollaisissakin tilanteissa ajateltava, miten toimia ettei tee koiralleen vääryyttä ja tuossahan siitä olisi selvitty ilman tuota etenemistäkin. Koira ei tehnyt mitään väärin, päinvastoin, joten kyllä se tuollaisesta esimerkillisestä ja kanakoiralle luonteenomaisesta toiminnastaan ansaitsi parhaan mahdollisen palkkion. Viehän kokeeseen tuo koira, niin tykästyy siihen tuomarikin, sillähän on selkeästi voittajaluokan elkeet. :wink:
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Kuurnakallio

Viesti Kirjoittaja Kuurnakallio » 7.6.2009 10:44

Ite en ainakaan koiriani mökkitontille yksinään jätä irrallaan oleilemaan. Syystä, koska en todellakaan ole sataprosenttisen varma, että ne aina sallitulla alueella pysyisivät. Koekertomuksia luettuani ja kokeissa nähtyäni, tiedän myös sataprosenttisen varmasti, ettei muilla ole sen kummempia koiria kuin minullakaan. Jänis, kauris tai muut vastaavat menevät tonttimme läpi, mitä näin lisääntymisaikaan sillöin tällöin tapahtuu. Tällaiset ovat liian suuria houkuttimia koirilla yksinollessaan. Perään mennään.
Kyllä niitä koiraihmisiä on todella paljon, jotka sanovat hallitsevansa koiransa pitäessään niitä irrallaan. Lehdissäkin heistä joskus aina kerrotaan.

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 7.6.2009 15:19

Koira ei ollut yksinään. Mää olin saunan kiukaaseen lieskaa laittamassa. Ja tosiaankin, tuo koira on pennusta asti käynyt paikassa josta se sen metton hiffas. Siitä saunalta on matkaa todellakin vain tuo vajaa 200 metriä. Koiran saa luokseen ihan nätisti huutamalla jos on tarve. Tää paikka on pikkuinen mummon-mökki, korpeen päättyvän tien päässä. Peuroja, hirviä, jäniksiä ja muita metän elävää kulkee pihan poikki päivittäin ja rantaa pitkin etenkin hirviä. Koira ei ole ulkona milloinkaan , korostan, milloinkaan yksin. Edes aamukuselle se ei mene yksin, mää olen aina lähistöllä. Koiralla ei ole tapana livahdella ulos omia aikojaan, asia on sille pentuna opetettu. Jos hän haluaa ulos, hänen pitää mennä ovelle istumaan. Ja niin sitä kohta mennään ulos. Mun koirani ei ole häkkikoira eli se on siellä missä minäkin, nytkin tuijjottaa mua kun kirjoitan. Olen mielestäni saanut ohjelmoitua koirani päähän ohjesäännöt joiden mukaan pelataan joten jos kämpän ovet on auki ja tohon pihaan tulee esim, peura, koira ei syöksy suin päin ulos vaan tavalla tai toisella se ilmoittaa asiasta mulle ja sen jälkeen saattaa yrittää peuran perään mutta koska hän on asiasta mulle ilmoittanut niin mää saan sen ryntäyksen aina pysäytettyä. Koira toppaa rappusille ja tärisee kiihkoissaan tuijottaen vuoroin peuran perään ja vuoroin mua, josko tuolta ukolta lupa heltiäis. Yleensä ei heltiä. Koiran tuollainen "uskollisuus" on myös joskun rasittavaa, hän on yli huolehtiva. Kun mää meen veskiin paskalle niin koira makaa oven takana odottelemassa. Kun mää meen saunaan, koira jää pukuhuoneeseen odottelemaan. Jos saunan ovi on auki, paikka komennon saatuaan hän ei lähde siitä vaikka nokan edestä menis mikä, tärisee vain ja katsoo perään, ei lähde ennen kuin mää annan luvan. Otin tämän koiran meille sillä meiningillä että mää koulutan siitä tottelevaisen meni siinä sitten aikaa ja hermoja kuinka paljon tahansa ja olen mielestäni siinä aika hyvin onnistunut. Pystyn jo luottamaan koiraani aika hyvin, mutta toki olen aina varuillani kun koira irti on.
jouni.l

Vastaa Viestiin