Maahanmenoa

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vauhtineiti

Maahanmenoa

Viesti Kirjoittaja Vauhtineiti » 8.9.2005 08:51

Kuin te ootta opettanu koiralle ehdottoman maahanmenon? Koira menee maahan lähietäisyydellä, rivakasti. Mutta kauempana, vähän niin ja näin. Miten olette saaneet käskyn sinne kauaksi myös ehdottomaksi? Myös niissä riistatilanteissa.

[%sig%]

Hannamari_N

Viesti Kirjoittaja Hannamari_N » 2.12.2005 19:14

Meillä on nyt kohta 7kk täyttävä lkssu jolle ollaan opetettu maahanmeno ihan pienestä saakka. Ensin makupalalla, sitten maahankäsky ja lopuksi käsimerkki mukaan. Hienosti sujuu. Metällä ollaan harjoteltu sitä käsimerkin kanssa. Ei aina suju niin hyvin kuin kotona, mutta harjoittelu tekee mestarin...:) Tarkoituksena on vielä ottaa pilli käsimerkin tueksi, kun vislataan ja käsi nousee, koira menee välittömästi maahan. tämän olen nähnyt hyvin toimivan. Koira menee kiltisti vauhdista maahan.
Hiukka kärsivällisyyttä ja harjoittelua niin kyllä se koira sen oppii! :)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.12.2005 19:20

Joko Hannamarin koiralle on tehty riistatöitä? Menikö silloinkin heti maahan. Tässä nimittäin on monella koiralla se kompastuskivi ja siihen kannattaa sitten varautua ja miettiä mahdolliset toimet etukäteen.
Kuva

Hannamari_N

Viesti Kirjoittaja Hannamari_N » 2.12.2005 20:28

Tietenkään koiralla ei ole vielä tässä iässä tehty riistatyötä ja sanoinkin, että maahanmeno on metsässä vielä aivan eri asia kuin kotona. Mutta hyvin tehty pohjatyö antaa hyvät lähtökohdat riistalle lähdettäessä! Uudet tilanteet tietysti tuovat oman vaikeutensa asiaan, mutta kun koira tietää mitä sen täytyy tehdä, se varmasti oppii sen myös riistalla.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.12.2005 20:35

Monelle koiralle on tuohon mennessä ammuttu jo nippu lintuja hienoista riistatöistä. Että ei se niin "ei tietenkään" aina ole. Riippuu koirasta. Siksi tuota kyselin, josko koirasi olisi varhaiskypsä ja vielä hienosti ja suht vähällä vaivalla käsissäkin. Meinaan kun tuollaiset koirat kiinnostaa.

Ihan totta mukiset kyllä tuosta pohjatyöstä, monelta tahtoo kaiken innon keskellä jäädä juuri se tärkein tekemättä.
Kuva

Hannamari_N

Viesti Kirjoittaja Hannamari_N » 2.12.2005 20:41

No siksi ei tietenkään tehdä koska koiralla ei ole vielä kaikki täysin hallinnassa. Kuten juuri tämä maahanmeno... Ja se riippuu vähän myös ihmisestä, jotkut lähtee viemään koiraa metälle vaikka se ei ois koskaan lintua nähnykkään. En tiedä, mutta uskon että siitä ei saa koira eikä omistaja läheskään niin paljoa kuin silloin kun homma alkaa olla hanskassa ja saadaan hieno riistatyö.. Tähän mennessä ollaan harjoiteltu kylmän linnun noutoa, ja se sujuu kyllä hyvin ilman suurempia ravisteluja :) Herra on oikein kiinnostunut asiasta. Kyllä meien perheessä vielä vahvistetaan koiran ja omistajan luottamusta ja muutenkin vankennetaan opittuja juttuja ennenkuin lähetään tositoimiin :) !
Ja se on muuten tosi kuin vesi että ihmiset ovat koiriensa kanssa usein liian hätäisiä!

Vieras

???mie en käsitä

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.9.2006 22:42

"jotkut lähtee viemään koiraa metälle vaikka se ei ois koskaan lintua nähnykkään. "

Millos se sitte niitä lintuja näkee jos sitä ei vie mettään???

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 12.9.2006 16:55

Metälle / mettään termit tarkoittavat mielestäni tyystin eri asioita...
Kuva

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 12.9.2006 18:16

Sitä minä olen ihmetellyt että miksi sitä koiraa ei saisi riistalle viedä vaikka tottelevaisuus ei vielä olekaan 100%? Miten ihmeessä se ikään oppii riistan kanssa olemaan, ellei alusta asti tutustuta. Jos minulla on koira, joka menee nihkeästi maahan, niin kuulostaa huonolta vaihtoehdolta hinkata vuosi maahanmenoa ja vasta sitten riistalle. Jos kerran tottelevaisuus riistatilanteessa on niin eri asia kuin tottelevaisuus muualla, niin eikö sitä nimenomaan pitäisi harjoitella silloin riistatilanteissa? Eikä niin, että eristetään kokonaan metsästykseltä, ellei nyt samantein mene maahan kun ensi kertaa linnun näkee. Minä ainakin vien metsälle joka ainoa mahdollinen päivä vaikkei koira vielä tokovalio olekaan.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 12.9.2006 19:13

Sama täällä. :D

Tero Kumpulainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Tero Kumpulainen » 13.9.2006 06:55

Itsekin noita samoja koulutusasioita pähkäillyt, kun on toinen seisojanalku menossa ja ikää 5 kk. Pentu otti ensimmäisen seisonnansa ollessaan päivää vaille 14 viikkoa. Ehkä 3 sekunnin seisonta ja siitä pienen tohinan seurauksena kurppa siivilleen. Kun en sitä varsinaisesti ollut "kouluttanut" jäämään paikalleen tahi menemään maahan, niin aika vähän oli tehtävissä. Pentu kuitenkin sykähti askeleen pari perään ja jäi ihastelemaan linnun lentoa siihen. No nythän joku voi sanoa, että liian aikaisin viedään koiraa riistalle. Enpä tuota ajatellutkaan viedä, kun kuvittelin kulkevani jokseenkin riistavapaata pikkumetsää, mutta niin vain koiralla nokka toimi ja linnun löysi. Ei tuosta oikein pahoillaan voinut olla, aika lailla hymyyn veti omistajansa suupieliä. :) Tuo minun vanhempi koirani kun seisoi ensimmäiset seisontansa vasta yli 1,5 vuotiaana.

Vastarannankiiski

Viesti Kirjoittaja Vastarannankiiski » 13.9.2006 15:02

Koiraa ei kannattane käyttää ylenmäärin riistalla, jos tottelevaisuus ei ole kunnossa. Siitä seuraa vain hallitsemattomia peräänmenoja, jotka ovat myöhemmin vaikeasti korjattavissa. Siis koira oppii alunalkaen väärän toimintamallin.

Nuoret koirat eivät alussa mene paljoakaan perään, koska ne eivät ole vielä syttyneet riistalle. Tämä "vaiva" onneksi korjaantuu iän myötä :wink: . Itse suosin koulutuksessa metsälintuja, koska ne katoavat nopeasti koiran näköpiiristä, evätkä siis houkuta peräänmenoon. Jos koiralla on nuorena paljon peräänmenoja ja luvattomia nostoja sekä se on selvästi syttynyt riistalle, niin ollaan kyllä vaikeuksissa.

sisu

sisuko

Viesti Kirjoittaja sisu » 13.9.2006 16:39

ihan oikein, mutta se ei ole tekemisissä koiran iän kanssa, kaksi eri asiaa, koiran ikä ja tottelevaisuus, puolivuotiaalla voi varsin hyvin pikkusen metsästellä, eihän pentu kauaa jaksakkaan, menee kävelemiseksi, varsinkin vaikeakulkuisessa metsässä.
sitä minä olen ennenkin ihmetellyt, miksi kummassa koiran tarttee mennä maahan?, vanha kanakoiramies Laitisen Ville sanoi hyvin, sehän on kuin sadanmetrin juoksija lähtötelineissä, valmiina ampaisemaan matkaan kun pamaus kajahtaa. :)

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 13.9.2006 21:08

Sitä olen minäkin ihmetellyt, että mikä juttu se maahanmeno on. Kovastihan sitä aina selitellään, että voimakkain ja ehdoton käsky jne. Mutta jos kerran koiralle on luonnollisinta jäädä seisoen katsomaan linnun lentoa niin miksi se siitä pois pitää opettaa? Voihan sen paikallaan pysymisenkin opettaa ehdottomaksi. Itsellä on ainakin nuoren koiran kanssa sellasia kokemuksia, että koira haluaa nimenomaan nähdä linnun, eikä siksi mene maahan kuin vasta linnun lennettyä näköetäisyydeltä. Ei tunnu olevan pysähtyminen ongelma, vaan se, että lintu katoaa näkyvistä maahanmenossa.

Jossain toisaalla näillä palstoilla oli neuvo, kuinka lenkillä aina pikkulinnunkin lähtiessä komennetaan koira maahan. No minä kokeilin ja tulos oli vähän ajan päästä se, että koira ei mennytkään heti maahan kuultuaan käskyn, vaan alkoikin tähyämään ympärilleen, että missä missä missä!? Aikaisemmin maahanmenossa ei hidasteltu.

Mites koiran kuulo? Onko maahanmenolla suojaavaa vaikutusta yliammuttaessa? Onkohan kenelläkään mielipiteitä tästä.

Nemo

Viesti Kirjoittaja Nemo » 13.9.2006 21:59

Meillä koiraa ei ole opetettu edes menemään maahan riistatilanteessa, vaan se on paikka ja koiraa jää ISTUMAAN paikalleen. En tiedä miksi se pitäisi juuri maahan komentaa. Tosin tuota paikalleen jäämistä ei ole niin nyt nähty käytännössä sen huonon avanssin takia... :oops:

Vastaa Viestiin