Maahanmenoa

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 14.9.2006 05:49

Käskyllä ja liikkeellä ei ole väliä, kunhan koira pysähtyy linnun siivittäessä. Omalle koiralle olen opettanut maahan, ja se kohtalaisella menestyksellä meneekin maahan riistatilanteessa. Ongelma nuorella koiralla on tuntuu olevan lähinnä se, malttaako siellä maassa (tai istuen) olla jos lintuja lähteekin paljon ja ne ovat näkyvissä pitkän aikaa. Pillitän koiran aina maahan, koska silloin käsky tulee aina samalla "äänen painolla". Jos ei ala tapahtua, niin voimistan käskyä sanallisesti. Pysähtymistä kannattaa harjoitella myös metsällä ennen lintukontakteja. Kun lasken koiran hakuun metsään ja se on erittäin tohkeissaan, pillitän sen usein muutaman kerran maahan ja luokse, ihan vaan muistin virkistämiseksi. Itse taisin joskus vuosi sitten ajatella, että maahan meno olisi paras pysäytys, koska sieltä on "hieman" vaikeampi lähteä linnun perään kuin esim. seisaalta :) Maahanmeno ei ole ainakaan meidän nuorelle urokselle yhtään vastenmielinen, kun siitä ei ole tehty sellaista.

Metsälinnut ovat tosiaan nuoren koiran harjoittamisessa hyviä, koska ne usein häviävät nopeati näkyvistä. Toisaalta olen myös huomannut, että koira jää usein istumisen ja maassa makaamisen välimuotoon kuikuillen lintujen perään. Ei silloin kannata torua ja huutaa maahan, jos koira on kuitenkin pysähtynyt. Itse vahvistan aina maassa makaamista käskyillä samalla, kun kävelen koiran luo ja kehun sitä. Mikä ikinä käsky onkin, sen pitää olla koiralle ehdoton, selvä ja tarkoittaa vain juuri sitä yhtä liikettä.

Ystävälläni on spanieleita, jotka pysäytetään käskyllä seis, joka tarkoittaa istumista. Ehkä se istuminen olisi koiran kannalta paras asento katsella mihin linnut tippuvat.. Käsky seis on taas helppo kajauttaa, kun se on niin lyhyt. Ja pillinhän voi yhdistää mihin haluaa. Kaikki mitä olen koiralle heittänyt dameista lintuhin, se on kyllä hajun perusteella löytänyt, kun ei ole nähnyt tarkalleen mihin ne ovat tippuneet.

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 14.9.2006 08:39

Olen kanssa niillä linjoilla, että ei sitä koruutta kannata maahan laittaa, kun lintu lähtee. Minä olen käyttänyt komentoa SIT tarkoittamaan pysähtymistä ja istumista. Ajattelin, että se on tarkempi ja räväkämpi komento kuin joku laahaava maaaaaahan. Komento ei kuitenkaan ehkä ole paras mahdollinen - se on niin nopea, että neiti ihan selvästi ei tohkeissaan ole varma , kuuluiko se nyt vai ei. Se pitää sitten toistaa, mikä ei ole hyvä. Hieman pidemmän komennon koira varmaan paremmin kiihkoissaan ottaa kerrasta todesta - käytetäänhän maahanmenon pillikomentonakin yleensä pitkää vihellystä. Käskyn kesto tehostaa sitä tai auttaa sen perille menoa?

Tero Kumpulainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Tero Kumpulainen » 14.9.2006 09:06

Kyllä se pitkä rauhallinen MAAAAHAN on tavallaan parempi kuin nopea ja sähäkkä ISTU ja perustuu ihan koiran kieleen ja signaaleihin. Pitkä ja rauhallinen (vaikka joskus hyvinkin kipakasti komennettu :wink: ) maahankäsky rauhoittaa koiraa paremmin kuin nopea komento, jolla koira päinvastoin kiihtyy. Siihen tuo pitkä pillinvihellyskin perustuu.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 14.9.2006 09:36

Anna kirjoitti:Käskyllä ja liikkeellä ei ole väliä, kunhan koira pysähtyy linnun siivittäessä.
Maahanmeno ei ole ainakaan meidän nuorelle urokselle yhtään vastenmielinen, kun siitä ei ole tehty sellaista.
Tässä on kaksi hyvin tärkeää pointtia.

Noita ehdollistamisia tarvitaan vasta kun koiralla on jo olemassa oleva ongelma, ja silloin ehdollistaminen on myös hyvä tehdä muualla kuin riistatyön yhteydessä jotta ei aiheutettaisi lisää ongelmia.
Tuo ehdollistaminenkin toimii koiralle viestinä siitä missä kulkevat metsästykselle asetetut rajat ja säännöt. Kun viesti on mennyt perille voidaan ehdollistuminen purkaa, tai antaa purkautua. Niin kuin aiemminkin olen sanonut, harva koira menee maahan asti aidossa riistatilanteessa, mutta tärkeintä on se että, suunta linnun siivittäessä koiralla on mieluummin alaspäin kuin eteenpäin.

Koiraa joka toimii oikein, ei tarvitse opettaa, eikä missään nimessä pitäisikään yrittää opettaa sillä siitähän silloin ei ole kuin haittaa. Enkä kyllä ymmärrä mikä järki siinä olisikaan.

Mietippä Sisu, harva koira todellisuudessa lähtee jo paukusta, ja jos se lähtee paukusta, on se sille tahattomasti opetettu. Minulla joskus oli tuollainen Ns. paukkunoutaja ja se lähti varmasti jos se huomasi linnun saaneen osuman, muussa tapauksessa se pysyi nätisti paikallaan.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Vastarannankiiski

Viesti Kirjoittaja Vastarannankiiski » 14.9.2006 10:14

Sisulle: niin juuri, aikaisemmin olen vienyt koirat riistalle vasta toisena syksynä kun tottelevaisuus on ollut ehdoton. Ajelin aina perjantaina Pohjanmaalle koira takakontissa ja sunnuntaina tulin sitten seisojan kanssa takaisin.

Nyt on uudella pennulla käytössä vastakkainen metodi: metsää annan sille 4-5 kertaa viikossa ja muuta "seisontatreeniä" vielä päälle. Nuoresta iästä huolimatta tai juuri siitä johtuen se on vielä varsin tottelevainen. Toisaalta tuollaisen naperon saa vielä itse juoksemalla kiinni, jos tarve vaatii. Luojalle kiitos ei ole ollut vielä tarvetta, vaan pentu yrittää jo seistä ja avansseerata. Linnun siivittäessä katsellaan (seisaaltaan) linnun perään. Mutta varmaa on, että vielä niitä ongelmiakin tulee, kunhan koira itsenäistyy ja pääsee maistelemaan ensimmäistäkertaa verta...

Vastaa Viestiin