Noutaako vaiko ei?

Keskustelua kanakoiran riistatyöstä.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Noutaako vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 17.1.2006 11:39

Mitä mieltä olette siitä, pitäisikö nuoren koiran antaa noutaa jokainen tiputettu lintu, jos nouto on kunnossa?
- Toinen on sitä mieltä, että noudetaan itse aluksi osa/kaikki, jos koira muutenkin käy kuumana riistan suhteen. Koira odottaa tällöin pysähtymispaikallaan ja kasvattaa malttia.
- Toisen mielestä moinen on koiran kiusaamista, sillä nouto on sille palkinto hyvin suoritetusta siihen astisesta riistatyöstä.

Ymmärrän molempia, mutta haluaisin kuulla kokeneemmilta harrastajilta omia kantoja ja kokemuksia. Jos aihetta on käsitelty aikaisemmin, niin kertokaapa missä.. ei jaksa aina käydä kaikkia läpi.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 17.1.2006 11:56

Jos pitäisi valita paukkunoudon ja peräänmenon riskin tai palkinnotta jättämisen väliltä, niin enpä kauan miettisi.

Olkoonkin nouto palkkio, niin silti näkisin tuon palkkion hyödyn paljon pienemmäksi kuin riskin siitä, että koira pian ehdollistuu yhtälölle lintu+paukku = nouto.
Kuva

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 17.1.2006 14:08

Sinun on itse nähtävä tuo asia koirastasi. Jos koira on rauhallinen riistan pudotessa, niin ei silloin ole mitään syytä jättää noutoa pois. Jos se taas on selvästi rauhaton pudotuksen jälkeen, niin silloinhan tilanne on toinen.
Erittäin tärkeää on että itse säilytät rauhallisuutesi pudotus tilanteessa ja aina parempi on jos käyttäydyt ylikorostetun rauhallisesti tuossa tilanteessa, silloin koiralle välittyy sinusta kuva, nou hätä, mitäs tässä… odotellaan. 8)
Noutokäskyä ei tulisi antaa koiralle koskaan heti pudotuksen jälkeen, ei vaikka lintu jäisi raanakoksi. Pidä aina selkeä paussi laukauksen ja riistan putoamisen jälkeen ennen luvan antoa, jotta koira oppii odottamaan sitä varsinaista lupaa eikä yhdistä sitä laukaukseen, mitä tuo Petterikin tuossa ilmeisesti ajoi takaa.
Silloin kun katsot että koira on rauhaton pudotuksen jälkeen, laita se maahan ja suorita nouto itse (jos mahdollista ja mieluummin niin että pystyt samalla myös valvomaan koiraa). Tuo kuitenkin se saalis aina koiran viereen ja avaa se siinä, sekä anna sille sydän ja maksa saaliista, jotta sille ei muodostu sellaista käsitystä että sen saalis olisi viety. Näin se helpommin hyväksyy sen ettei sen itse pidä aina suorittaa noutoa, ja se myös varmemmin odottaa ohjaajan päätöstä tai noutolupaa.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Heikki Pöllänen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 18.1.2006 11:02

Sellaista menettelyä ovat eräät kokeneet kouluttajat käyttäneet, ja olen itsekin kokeillut, että koira kutsutaan pudotuksen jälkeen ensin sivulle istumaan, ja lähetetään vasta siitä noutoon. Eli koiralle voidaan näin antaa "palkinto" noudon muodossa. On ihan hyvittavan näköistä, kun koiralle tuleekin kiire, ei paukkunoutoon, vaan isännän viereen istumaan, että pääsisi noutamaan. Tästä menettelystä voi sitten luopua, kun koira pysyy tilanteissa hyvin hallinnassa.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 18.1.2006 12:46

Ed. olikin aloittelevalle seisojaharrastajalle hyvä vinkki! Itse
käytän yleensäkin tuota sivulle istumaan tuloa tilanteissa,
joista seuraa jokin toinen toimenpide ja vaadin vielä katsekon-
taktinkin. Auttaa hyvin tasoittamaan "liikoja höyryjä". Ja kun
tämän "tapahtumaketjun" on opettanut, koira tosiaankin tekee
sen innolla tietän, että jotain kivaa on tulossa! vaikkapa tämä
nouto. Meillä treenataan vielä damilla, saas nähdä miten
alkaa sujumaan linnun kanssa :D

Vastaa Viestiin