adhd saksanseisoja axell

Kohteena olevien harjoituslintujen vaikutus koiran kykyyn käsitellä riistaa

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

adhd saksanseisoja axell

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.12.2008 17:12

mulla on 2,5 vuotias lk-saksanseisoja. Kiinnostas saada vastauksia siihen, onko muilla samanlainen kuin tää meidän poika. Vaikka on ollut parin tunnin lenkki ja siihen pikkuisen koulutusta päälle niin virta ei vaan taho loppua. Ei sillä että pitäis vaan että onko kaikki ton ikäiset yhtä innokkaita. 6-7 tuntia metällä alkaa jo vaikuttaan, silloin tääkin poika on illasta pikkuisen rauhallisempi. Emäntä saa separin kun laittaa ulkovaatteita päälle niin koira on vallan vöyhkä ja se pitää komentaa paikalleen rauhottumaan. Hihnalenkillä koira osaa kulkea asiallisesti, ei hypi ihmisiä vasten ja osaa muutenkin olla "ihmisiks" jos haluaa. Siis se mun kysymys oli että onko ton ikäset seisojat kaikki tuommosia ns, adhd tyyppisiä.
jouni.l

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 4.12.2008 18:11

Olisin huolestunut, jos nuorehko koira väsyisi parin tunnin lenkistä.
Ainut mikä vähän tökkäsi tuossa kuvauksessa oli se, että osaa muutenkin olla "ihmisiks" jos haluaa . Kannattaisi lähteä siitä, mitä sinä haluat!
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 4.12.2008 18:48

Koira ei kylläkään väsy tuolla lenkeillä mutta ei myöskään rauhoitu ilman eri komentoa. Tämä koira siis ei todellakaan väsy! Koulutus tilanne, jossa koira joutuu enemmän käyttämään päätään on oikeastaan ainoa asia minkä jälkeen koira on ehkä hieman rauhallisempi. Tuo kohta "jos haluaa" tarkoittaa lähinnä tilannetta jolloin hihnan päässä on joku muu kuin minä. Koiran ja minun yhteis elo on aika hyvällä mallilla eli koira on "salonkikelpoinen" minun läsnä ollessa. Eli tottelevaisuus niin kotona kuin metsässä on hyvää tasoa. Metsässä koira ei ole mikään "adhd"-tapaus sen kummemmin eli koira on sellainen kuin MINÄ haluan. Oli alunperin kyse siitä että ovatko suunnilleen kaikki tuon ikäiset koti oloissa tuommoisia elosalamia, pääasiassa silloin kun isäntä/emäntä on esim, töissä ja kotona on muita perheenjäseniä kuin se joka koiraa on kouluttanut ja sen kanssa metsällä kulkenut.
jouni.l

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 5.12.2008 10:55

Tunnen ainakin yhden nelivuotiaan, aika läheltä, jolla samat venkeet. Näin aikanaan isänsä 6 vuotiaana ja sama meno päällä. se on nyt 10 v, lieneekö vieläkin menovettä matkassa?

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 6.12.2008 00:15

Täältä löytyy reilu pari vuotias lkss narttu, jolle toivoisin ja kans hieman vakaampaa hermorakennetta ja ehkä rauhallisempaa luonnetta.
Koira on kaikenkaikkiaan hyvinkin miellyttämisenhaluinen ja tottelevainen. Ei lainkaan isottelija ja kovis. Metsästysominaisuudet lienee ihan keskitasoa. Ehkä jonkinlaista arkuutta kummiskin havaittavissa. Mutta miinuksena on yleinen levottomuus ja jos hienosti sanoisi niin ns. eroahdistuneisuus. En sitten tiedä olisiko koira vakaampi jos se saisi elää toisenlaisessa ympäristössä. Meilla on tällähetkellä 6 kpl muita koiria, jotka vievät omalta osaltaan emännän ja isännän huomion. On tilanteita ettei seisoja pääse joka kerta harjoituksiin tai metsälle muiden mukana, tämä lisää ilmeisesti seisojan "stressiä".
On todella harmillista että muuten ihastuttavassa koirassa on tälläinen adhd-taipumus. Voihan se olla niinkin että me olemme jotenkin itse saaneet koiramme levottomaksi. Mutta toisaalta meillä on useampikin noutaja, joiden kanssa ei ole tälläistä ongelmaa ilmennyt.

Vastaa Viestiin