Outo riistalintu

Kohteena olevien harjoituslintujen vaikutus koiran kykyyn käsitellä riistaa

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
LkssU

Outo riistalintu

Viesti Kirjoittaja LkssU » 23.5.2002 08:38

Tapahtui tänä aamuna, kun päästin koiran tarhasta aamutarpeilleen omalle pihalle. Normaalin aamutoimensa jälkeen koira juoksi kuusiaidan vierusta ja jämähti seisomaan. No eihän siinä muu auttanut, kuin mennä katsomaan mistä ne käryt tulevat. Avanssi ja hups. ruisrääkkä sai lähdön. Kysyisinkin, onko hyväksyttävä laji riistatyön hyväksymiselle?
Ruisräärät ovat yleistyneet viimevuosina täällä Satakunnassa. Olen jo useana aamuna kuullut sen narinaa, mutta vasta nyt pääsin sen näkemään. Vähän lähti, kuin lehtokurppa noin neljän metrin avanssista.

Jyrki

Re: Outo riistalintu

Viesti Kirjoittaja Jyrki » 23.5.2002 08:55

Ruisrääkkää ei kait lasketa riistaeläimeksi. Minulla on sellainen käsitys ettei siitä saa edes täydentävää riistatyötä. Mitäs mieltä tuomarikunta on asiasta?

Heikki Pöllänen

Re: Outo riistalintu

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 23.5.2002 21:04

Selvä juttu että ruisrääkkä ei kelpaa kokeissa riistatyöhön. Säännöt sanovat että täytyy olla riistalintu, jota ruisrääkkä ei ole. Minulla oli aiemmin kva saksanseisoja, joka saattoi seistä rastaille tosi tyylikkäästi, tiedottikin joskus suurelle rastasparvelle. Liekö oppinut siitä kun niitä joskus ammuttiin marjamaasta ja koira sai noutaa. Vaikka rastaspaistiakin on syöty, ei siitäkään siis riistatyötä!

Vastaa Viestiin