Mikä on Junkkari?

Junkkarin tiedotuskanava

Valvoja: Maarit Seppänen

kipittaja

Mikä on Junkkari?

Viesti Kirjoittaja kipittaja »

Selittäskö joku lyhyesti mikä on Junkkari??

Jyrki Simola
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrki Simola »

Selittääkin voisin, mutta valitse SSK:n etusivun valikosta kohta "Junkkari" ,niin asia selviää parhaiten. Lukemisen jälkeen voimme täsmennellä asioita, jos sinulle herää lisäkysymyksiä.
Pieni on kaunista mutta tehokasta

Jyrki Simola
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrki Simola »

Tarkennus vielä: Tarkat säännöt löytyy etusivun valikosta, kohdasta "sääntöluettelo", sieltä "kilpailujen säännöt" ja edelleen kohdasta Junkkari.
Pieni on kaunista mutta tehokasta

Jussi Järvinen
KVA -keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi Järvinen »

Juu, sieltä ne säännöt löytyy mistä edellinen neuvoi.
Mutta siellä ei puhuta mitään kulttuurin periytymisestä koirien ohjaajille, eikä tapoihin käyttäytyä nuorena ohjaajana, tai olla kanakoirametsästäjä! On vain jalostuksellinen näkökanta.
Junkkarin aikanaan laaditut säännöt on asialliset ja ajaa sen asian mitä pitääkin. Mutta kaipaisin itse hiukan pidemmälle vietyä tehtävää kerholta Junkkarin suhteen. Mutta mutta……..
Kun rotuja on jo ehkä liikaakin tähän kerhoon, on paikallisyhdistysten panostettava enemmän metsästysperinteen ja kanakoirien käyttötarkoitusten vaalimiseen aikaa. Siellä maakunnissahan kautta maan se voima jyllää……

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen »

Mutta onhan meillä nyt uusi kulttuuritapahtuma - Kivakoira-päivä - "metsästysperinteen ja kanakoirien käyttötarkoituksen vaalimiseen ja periyttämiseen"...

Pitkis

Viesti Kirjoittaja Pitkis »

Olen Jussin kanssa samaa mieltä. Kuten Jussi olet aiemmin useaan kertaan muistuttanut myös meillä kasvattajilla on vastuu asiasta. Me kasvattajat onneksi kuitenkin voimme valita kenelle pentumme myymme. Ainakin silloin, kun kysyntä ylittää tarjonnan. Itse ainakin koen mielihyvää saadessani "opastaa" omien pentujen omistajia kanakoirametsästyksen saloihin. Näin se riistankunnioitus ym. iskostuu myös nuorien harrastajien ajatuksiin. Vaikka omalle kohdalle osunut "nuoriso" onkin ollut erittäin fiksua tämän asian suhteen.

Mikko Kärnä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Kärnä »

Itse en voi muuta kuin kiitellä kasvattajalta saamaani tukea ja opastusta silloin kun sitä eniten tarvitsin eli sen ihan ensimmäisen oman pennun kanssa. Nyt kun näitä koiria osaa pilata ihan itsenäisesti, on tuo näkemys ja mielipide kasvattajan äärimmäisen tärkeästä tehtävästä ja äärimmäisen kovasta vastuusta vain lisääntynyt.

Kaikilla kanakoirametsästyksestä kiinnostuneilla ei ole ollut mahdollisuutta imeä metsäveriä itseensä äidinmaidossa, vaan koko eräharrastamisen perinne voi puuttua ja käsitykset harrastuksesta voivat olla mitä ovat. Mielestäni kerho kaipaa jäsenikseen kanakoirametsästäjiä, ei kanakoiraharrastajia, ja tähän seikkaan kerhon sekä kasvattajien pitäisi panostaa. Pennun valitsemisesta on kirjoiteltu aika paljon, mutta mielestäni enemmän pitäisi kirjoittaa hyvän kasvattajan valitsemisesta.
Life is too short to hunt with an ugly dog.

"Jos ei viina ja terva ja hauta, auta pilkkomaan pimeää, hiillos hiipuu, tuhka tummuu, kylmä löytää kotiin kuin routa maahan, tuhka tiheään. "

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén »

Lapinleuku kirjoitti: Mielestäni kerho kaipaa jäsenikseen kanakoirametsästäjiä, ei kanakoiraharrastajia, ja tähän seikkaan kerhon sekä kasvattajien pitäisi panostaa.
Mitkäs ois kriteerit, että vois alkaa tituleeraamaan itteään kanakoirametsästäjäksi? Riittääkö pari mettäreissua kaudessa, vai pitäiskö asiaan vihkiytyä intensiivisemmin? On vain niin harrastajamainen olo. :oops:

Mikko Kärnä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Kärnä »

En minä tässä tunti- tai reissumääristä puhunut. Tärkeintä vain olisi, että koira on otettu oikeilla motiiveilla ja sen kanssa tehdään mitä se on jalostettu tekemään eli metsästetään. Vääryys se on jo sitä mettäkoiraakin kohtaan jos sitä ei jahdissa kuljeteta! Ja miksi ottaa metsästyskoiraa jos sen kanssa ei metsästä?

Kieltämättä täytyy sanoa, että on melkoisen vähän jos sanot käyväsi koiran kanssa kaksi kertaa vuodessa metsällä. Parempi sekin toki kuin ei mitään. Tämä ihan näin mielipiteenä.
Life is too short to hunt with an ugly dog.

"Jos ei viina ja terva ja hauta, auta pilkkomaan pimeää, hiillos hiipuu, tuhka tummuu, kylmä löytää kotiin kuin routa maahan, tuhka tiheään. "

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen »

Minusta on helevetin hyvä jos Petri alkaa harrastelijaksi, eikä käy kuin kaksi kertaa vuoteen metillä. Eipähän ammu kämpän ympäriltä kaikkia lintuja tulevaisuudessa... :D
Kuva

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén »

Olen kyllä ihan samaa mieltä Lapinleun kanssa. Seisoja on metsästystä varten. Metsästyspäivät vain saattavat toisilla jäädä, syystä taikka toisesta, aika vähäisiksi. Joillekkin metsästäminen saattaa merkitä juuri tuota paria reissua kaudessa. Valitettavasti luulen, että tälläinen vähäinen metästäminen on aika yleistä.

Sorry, tuli tökättyä Lapinleun yksittäiseen virkkeeseen, vaikka ymmärsin hyvin mitä kirjoittaja kokonaisuudela haki. Tulipahan taas hypättyä aiheesta hienosti sivupoluille.

Petteri. Sovitaanko ettei "pihalintuja" ammuta? Riekkotokat säästyvät jo säännöstenkin takia, mutta olen myös luvannut sille järettömän isolle metolle, ettei sen elämä pääty ainakaan minun baikkalini yskäisyyn.

Pekka Hautamäki
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Pekka Hautamäki »

Viimeksi muokannut Pekka Hautamäki, 17.6.2008 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lätsä följyhyn ja menoksi

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen »

Petri kirjoitti: Petteri. Sovitaanko ettei "pihalintuja" ammuta? Riekkotokat säästyvät jo säännöstenkin takia, mutta olen myös luvannut sille järettömän isolle metolle, ettei sen elämä pääty ainakaan minun baikkalini yskäisyyn.
Höh, ei tietenkään pihalintuja. Jo kotimökistä aikanaan mettälle ponnistaessani vannoin, etten 300 metriä lähemmäksi kotiovea ammu mettäkanalintua :) Kielto ei siis kuitenkaan koskenut jäneksiä, lehtokurppia ja sorsalintuja.

Mitä mettoa niistä muuten tarkoitat? Kuusi näin edellisellä reissulla, pienin äkkiä punnittuna kaheksan ja puoli kiloa ;)
Kuva

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras »

Pekka H kirjoitti:Junkkari = vrt. ladojen kokoontumis ajot.
Jos olen Ladojen yleisen arvostuksen oikein aistinut, niin eipä korkealle noteerata Junkkaria. :shock:

Pekka Hautamäki
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Pekka Hautamäki »

Viimeksi muokannut Pekka Hautamäki, 17.6.2008 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lätsä följyhyn ja menoksi

Vastaa Viestiin