Pentujen hinnoista

Pennun valintaan, hoitamiseen yms. liittyvää keskustelua. Tässä keskusteluosiossa ei pentukauppaa!

Valvoja: Maarit Seppänen

Jarmo Pesola
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jarmo Pesola » 16.4.2008 21:47

Koiraverkkorulla taisi olla 2 metriä X 20 m / 200€, ja sitten muuhun sälään mennee (hihnat, panta, ruokakupit, peti . . .) => 200 €. Ekarokotus ja siru 70-90 € ulkomuistista... Ja sanonpa, niille arvuuttelijoille jotka luuleen mun tinkineen, että ite en myyjiltä hintaa kyselly, kun halusin pihamaalle ja metsään kaverin ja koiranen on ollut kokoperheelle iloksi, koirasessa ei ole raha hukassa sillä se tuo iloa päivään...! eliikkä koiranhankinta maksaa työmiehen kuukausipalkan verran tänäpäivänä samoin se oli jo 80-luvulla... Koiratkomissa on sittenpitempi lista eri rotujen hinnoista. T:JPe

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 17.4.2008 09:52

Jos kasvattaja on myymässä koiraa rokotettuna, senhän pitää olla jo 12-viikkoa vanha. Itseäni ainakin ihmetyttää aina se että eikö pennut ole mennyt kaupaksi, vai miksi ne on vielä 12-viikkoisena kasvattajan luona. (onko pennuissa vikaa, kasvattajassa, tietääkö muut ostajat jotain mitä minä en... jne) Onhan se pennun kehityksen kannalta todella tärkeää päästä ajoissa (eli n. 8-viikkoisena) uuteen kotiin koska pennun kehitys on tuolloin juuri kovimmillaan. Omat kokemukset noista pennuista jotka ostaja hakee vasta esim. lomamatkan vuoksi vasta 2-3 viikkoa myöhemmin kuin muut pennut on haettu, on huonohkoja.

Kuitenkin kasvattajalla on aikaa kartoittaa ne kymmenkunta potentiaalista pennunostajaa jo heti astutuksesta, ultrasta, pentujen syntymästä lähtien. Eli noin 16, 12 ja 8 viikkoa aikaa.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Jarmo Pesola
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jarmo Pesola » 17.4.2008 15:50

Terve Susihukkanen! parille tutulle on kasvattaja hoitanut rokotteen maksulla, kunhan on käyttänyt pentunsa rokotuksessa...

Ja jotkut ostajat sovittaa koiran noudon lomiin etc. Tuosta 8vkon merkityksestä tietämättömänä meijjän koiranen tuli 7-viikkoisena, kun olin hiihtoloman säästellyt...

Roosalle vielä kuluista, että koira syö säkillisen muonaa kuussa n. 15 kg kuluja on myös "muu manna" jota vasiten ostelee... elikkä ruokinta maksaa kuussa säkin hinnasta riippuen n. 20€ =>

Roosa

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Roosa » 17.4.2008 21:13

Kiitokset kaikille vastauksista! Kaksi metsästyskoiraa meillä jo on, mutta kolmannellekin olisi tilaa... Kuvassa olevalla koiralla alkaa olla jo eläkepäivät käsillä! Mahtaakohan kevään tai kesän kuluessa olla tulossa vielä muita astutuksia kuin mitä sivuilla mainitaan?

Kuva

Jussi Okkonen
Pentu

Viesti Kirjoittaja Jussi Okkonen » 18.4.2008 18:03

Tonni koiraan, tonni löpöön/syksy, tonnilla eväitä/syksy+ kaksi Keuroa Lapin matkoihin-> ei ole hankintahinnalla merkitystä. -J

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 18.4.2008 19:39

Laskeppa sitten eteläsuomalaisena riekolle kilohintaa :shock: Kyseessä on enemmänkin elämäntapa.

marppi

Viesti Kirjoittaja marppi » 18.4.2008 20:51

Lasketaanko Villi Pohjolan mökkivuokrakin riekon kilohintaan? :D

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 18.4.2008 21:45

Jussio kirjoitti:Tonni koiraan, tonni löpöön/syksy, tonnilla eväitä/syksy
Sulla on liian halvat viinakset kun vaan tonnilla...

Kuurnakallio

Viesti Kirjoittaja Kuurnakallio » 19.4.2008 10:59

Ja vielä lisäksi ainakin muutama kymmenen fasaanikanaa kevään istutuksiin. Kanojen hinnat ovat toistakymmentä euroa kappale. Autolla ajoa kertyy kaikista.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että rotujemme suositushinnat tulisi laskea muiden todellisten metsästyskoirarotujen tasolle, kuten suomenajoira ja hirvikoirat. Tämä tevehdyttäisi tätä pisnespuolta tässä harrastuksessa.
Pennuilla ja lähes koettelemattomilla koirilla paritukset vähenisivät, koska laatutavara vain kävisi kaupaksi siksi, että ostohinta siihen työmäärään ja muihin kustannuksiin nähden olisi olematon.
Muualla käydyt keskustelut näyttely- ja käyttölinjojen eriytymisestä olisi turhaa. Eihän ajokoiraakaan kukaan ota pelkästään näyttelykoiraksi.,
Ja onhan nämäkin sen verran lomppiisia, etteivät nämä mitään todellisia seurakoira-aineksia ole. Ainakaan saksanseisojat, joita nyt lähinnä tarkoitan.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 19.4.2008 13:06

Olen Kuurnakallion kanssa samaa mieltä tuosta hintapolitiikasta.
Me olemme jo hinnoitelleet itsemme ulos tavallisten metsästäjien käyttökoirista. Onneksi kuitenkin on vielä tuo karkkareiden partaongelma, joka antaa tavallisellekin metsästäjälle mahdollisuuden hankkia sopuhintaan hyvä metsästyskoira.
Ne on muuten yleensä ne metsästäjät jotka kyselevät niitä parrattomia tai pikkuvikaisia, heille tuo näyttely- ja koemenestys ei ole tärkein asia.

Nythän on jo selkeästi havaittavissa, että tämä hyvähintaisista koiraroduista kiinnotuneet seurakoirajalostajat ovat valtaamassa alaa jopa tässä kerhossa. Aikojen saatossa siinä varmaan käykin niin, niin kuin meille jo ehdotettiinkin, että saamme marssia pois omasta kerhostamme. Eikä se ainakaan minun kohdallani enää niin kovin kaukana ole. Seisojilla silti tulen aina metsästämään.
Olen itsekin aikanaan tuon hinnoitteluvirheen tehnyt kun tuolloin ajattelin että tuolla hinnoittelulla karsisin pois nuo hömppäharrastajat. Nyt myönnän itselleni että olin tuolloin täysin väärässä.
Kuitenkin olen itse valmis edelleenkin maksamaan hyvästä "aihiosta" hyvänkin hinnan.

Jos nämä metsästysrodut aiotaan pitää puhtaasti metsästäjien käyttökoirina, niin silloin pennut tulisi myydä lähes omakustannus hintaan. Siinäpä pulma kun kuitenkin hyvästä työstä pitäisi saada kohtuullinen korvaus.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

marppi

Viesti Kirjoittaja marppi » 19.4.2008 14:01

Perheeseemme hankittu saksanmetsästysterrieri maksoi 550€ ja varmasti on joka euron arvoinen metsästyskoirana.Kukaan ei taitaisi seurakoiraksi ottaakaan. Pojan perheeseen hankittu seurakoira maksoi 1300€. :shock:

Eero Suokonautio

Viesti Kirjoittaja Eero Suokonautio » 19.4.2008 14:17

Sileäleukaisesta karkkarinpennusta ei liene ihan helppo tietää, tuleeko sitä partaa vai ei. Miten on, tulisiko kasvattajan palauttaa pennusta hinnasta osan takaisin automaattisesti, jos partaa ei tule? Vai tulisiko tästä olla mustaa valkoisella jo ostotilanteessa? Mikä on käytäntö?

Kuurnakallio

Viesti Kirjoittaja Kuurnakallio » 19.4.2008 20:03

Jos karkkarinpennun leuka on normaalina luovutusajankohtana, eli 7 tai 8 viikkoisena täysin sileä, eikä havaittavissa ole mitään kovaa parransänkeäkään, niin tulee siitä todennäköisesti parraton. Tällöin kasvattaja sen kyllä huomioi ja kertoo sen pennunostajalle. Yhdessä tässä vaiheessa sitten sovitaan siitä, miten toimitaan. Jos mitään ei ole sovittu ja karkkarista tulee täysin parraton, eli rotumääritelmän vastainen, niin siitä on syytä ottaa yhteys kasvattajaan.
Pennun ostoahan sitoo kauppa- ja kuluttajansuojalaki.
Se taitaa olla tänäkin päivänä niin, että lähes jokaisessa karkkaripentueessa on näitä lyhyt- ja pitkäkarvaisia mukana. Rotu ei ole täysin tasaantunut tässä suhteessa.

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 19.4.2008 21:13

Kuurnakallio kirjoitti: Ja onhan nämäkin sen verran lomppiisia, etteivät nämä mitään todellisia seurakoira-aineksia ole. Ainakaan saksanseisojat, joita nyt lähinnä tarkoitan.
Mikä on lomppiisia? :?:

No joka tapauksessa niin olen itse monesti sanonut että en ymmärrä ihmisiä jotka hankkivat seisojan vaikkeivät metsästä sillä sen verran rasittavia otuksia nämä on. Ja nyt puhun sekä weimareista että lk ss, molemmat löytyvät huushollista. Kuka jaksaa pitää tämmöisiä otuksia ihan huvin vuoksi, kysyn vaan?
Nämä ovat ehdottomasti parhaimmilllaan kun juoksevat pellolla, tunturilla tai metsässä tuntikaupalla ja etsivät lintuja. Totta kai ovat myös perheenjäseniä mutta sen verran eloisia tapauksia ovat kyllä etten missään nimessä ottaisi pelkästään seurakoiraksi. Sitä virkaa täyttää aivan täydellisesti minun pikkukoirani - olkoonkin että siitä joutui maksamaan enemmän ;)
En ole ihan varma, että pelkkä hintapolitiikka ratkaisee tätä ongelmaa sillä monella taitaa kunnianhimo mennä rahanteon edelle. Tarkoitan siis että joku hankkii taatusti seisojan titteleiden toivossa eikä välttis niinkään välitä pentujen hinnoista. Ikävä kyllä.

Minna W

Viesti Kirjoittaja Minna W » 19.4.2008 22:31

Seppo, hei! Missä te tosimetsästäjät olitte vuosikokouksen aikaan? Tuskin tähän aikaan vuodesta ainakaan metsällä :wink: Siellä jokaisella jäsenellä on ääni käytettävissään. Turha rutista, jos ette paikalle tule. Tämä on sitä demokratiaa.
Mun puolesta jokainen antakoon pentunsa vaikka ilmaiseksi. Se on jokaisen oma valinta.
Olettekos koskaan kuitenkaan ajatellut mitä näiden 'seurakoirarotujen' pennut tulee maksamaan kasvattajalle? Viimeksi jouduin ostamaan koko uroksen, eikä ollut halpa!

Meillä jokaisella on oikeus ostaa eri merkkinen ja erihintainen auto, ei mun tarvi ajaa saman merkkistä autoa kuin muiden :D Onneksi meillä Suomessa on vielä valinnanvapaus koirienkin suhteen :lol:

Vastaa Viestiin