Saksanseisoja minulle?

Pennun valintaan, hoitamiseen yms. liittyvää keskustelua. Tässä keskusteluosiossa ei pentukauppaa!

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
wiltsu

Saksanseisoja minulle?

Viesti Kirjoittaja wiltsu » 6.8.2008 13:10

Harkinnassa on lk saksanseisojan hankinta.
Koko ikäni palveluskoiria harrastaneena pyydän anteeksi hieman ehkä tyhmiä kysymyksiäni jatkossa :) .
Valjakkokoiria harrastaessani sain käsiini nartun jossa oli reilu puolet saksanseisojaa. Koira tuli minulle aikuisena, sillä oli myös linnustettu. Tämä oli hyvin erilainen koira kuin siihen mennessä omistamani valjakkokoirat (erilaisia husky-setteri-vinttikoira risteytyksiä). Sen työskentelyä metsässä lenkkeillessämme oli upea katsoa. En tiedä kuin saksanseisojamainen tämä koira oli mutta se herätti kiinnostukseni rotua ja sen rodunomaista käyttöä kohtaan.
Ikinä en ole metsästänyt tai mitään vastaavaa. Jos hankin pennun voiko ns tyhjästä aloittaa? Ja myykö kukaan pentua tällaiselle nuorelle naisihmiselle jolla ei mitään kokemusta kyseisestä lajista? Tarkoituksena kuitenkin olisi antaa koiran toteuttaa itseään rodunomaisella tavalla. Onko saksanseisojissa jo eriytynyt eri linjoja käyttötarkoitusta (metsästys ja näyttelyt) silmällä pitäen?
Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi vastata kysymyksiini :) . Tarkoitus olisi käydä seuraamassa koirien harjoituksia yms jos se vain on mahdollista. Ja samalla tutustua rotuun ja sen parissa toimiviin ihmisiin paremmin.

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 6.8.2008 14:20

Metsästyskäyttö tulisi olla saksanseisojan hankkimisen ainoa syy, mutta mielestäni kaikki tottelevaisuuteen tähtäävä oheistoiminta (toko, agility) ei yleensä haittaa metsästyskäyttöä, vaan päinvastoin parantaa yhteistyötä. Itse olen aloittanut ns. tyhjästä eli en ollut metsästänyt ennen ensimmäisen koiramme kotiutumista. Jokainen seisojaharrastaja hommaa joskus sen ensimmäisen, eikä tulevan koiranomistajan historialla pitäisi olla vaikutusta pennun myyntiin vaan ennemmin sillä, mitä aikoo tulevaisuudessa tehdä ja kuinka innokkaasti. Ennen kuin koira on siinä iskussa, että sille kannattaa hakea riistatilanteita ja tiputtaa lintuja, kerkeää hyvin hankkimaan haulikon ja ampumataidon. Metsästysseuraan pääseminen on sitten asia erikseen.. Paikallisen kanakoiraseuran toimintaan kannattaa lähteä mukaan nimenomaan hyvissä ajoin ennen koiran hankintaa.

Saksanseisojissa ei onneksi ole käyttö- ja näyttelylinjoja!

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 6.8.2008 14:39

Vaikutat lupaavan asenteen omaavalta harrastuksen aloittajalta. Vielä kun selvität itsellesi, kuinka konkretisoit tuon "...antaa koiran toteuttaa itseään rodunomaisella tavalla." -suunnitelman.
Kun kerran selvästi kipinä on syttynyt, niin antaa palaa vain! :wink:
Kuva

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 6.8.2008 14:43

:D

wiltsu

Viesti Kirjoittaja wiltsu » 6.8.2008 15:56

erakko kirjoitti:Vielä kun selvität itsellesi, kuinka konkretisoit tuon "...antaa koiran toteuttaa itseään rodunomaisella tavalla." -suunnitelman.
Metsästämällä?
Nimenomaan tuo olisi ensisijainen syyni hankkia kyseisenlainen koira. Kun laji kiinnostaa ja nimen omaan koen olevani ns. kennelihminen että kaikenlainen koetoiminta yms. kiinnostaa.
Toki jos seisojan hankin, laitan sen varmasti valjaissa reen eteen. Noiden kahden sakemannini kanssa jotka mulla on :wink: . Myös tokoa yrittäisin varmasti vääntää, tuli siitä jotain tai ei.
Itse olen sitä mieltä että hankit sitten minkä tahansa eläimen, pitäisi sille olla valmis tarjoamaan sille lajityypillistä toimintaa. Kuten saksanpaimenkoirieni kanssa harrastan niiden rodunomaista lajia, suojelua. Mutta se ei tietenkään pois sulje muita harrastuksia :).
Tuosta metsästyksestä pari mitään tietämättömän päähän ilmaantunutta kysymystä. Mitä lupia pitää olla esim. kanalintuja metsästettäessä? Onko silloin pakko kuulua johonkin metsästysseuraan? Voiko seisojalla metsästää muuta kuin lintuja?

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 6.8.2008 16:17

Aloita harrastus suorittamalla metsästäjätutkinto (ota yhteyttä oman alueesi riistanhoitoyhdistykseen). Metsästysseuraan ei ole pakko kuulua (eikä edes RHY:hyn). Lintujen ohella voi koulutetulla seisojalla metsästää muutakin riistaa, mutta näistä asioista löytyy juttua enemmän muualta, näiltäkin sivuilta.
Muusta harrastamisesta esim. koirahiihto on hyvä talvisen peruskunnon ylläpitäjä ja tottelevaisuuskoulutusta joudut käymään läpi jokatapauksessa seisojan kanssa
Kuva

Vastaa Viestiin