Eroahdistaa ja rankasti

Pennun valintaan, hoitamiseen yms. liittyvää keskustelua. Tässä keskusteluosiossa ei pentukauppaa!

Valvoja: Maarit Seppänen

uniikki

Eroahdistaa ja rankasti

Viesti Kirjoittaja uniikki » 25.4.2010 16:08

Kyselisi apua kun saksanseisoja neiti 12 kk on todella eroahdistunut. Tullut minulle 4 kk sitten kun edellinen omistaja + (lapsia talossa ainakin 4kpl) ei pärjännyt. Sen tapaamisen jälkeen kun henkilöä kiinni en ole saanut, joten viime syksy ja sen tapahtumat ovat täysin piilossa.

Koira saa lenkkiä 3 kertaa päivässä , aamulle ja päivälle pienemmän, mutta illasta vähintään tunnin koirapuistoa/koulutusta. Nyt syönyt 3 viikkoa glomikaa / tehty harjoituksia, joilla pientä parannusta saatu. Kokeilimme haihdutinta , mutta ei vaikutusta.

Koira virtsaa sisälle monesti vuorokaudessa. Välistä jo sille kun menee parvekkeelle. Vinkuu, haukkuu, tuhoaa ja alkaa läähättämään. Häkkiin ei voi laittaa kun alkaa metakka (huutaa / pyrkii pois )

Onko kellään vastaavia tapauksia ? Miten helpottaneet koiran oloa, onko jokin lääke auttanut, luonnontuotteet yms. Alkaa noitten naapureiden hermot loppumaan kun kerrostalo tällä hetkellä on sijoitus.

Tämmöistä tänne ja vinkkejä kiitos…jos löytyy

Petri

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 26.4.2010 08:41

Voi kauhistus! Kuulostaa aika epätoivoiselta.

Itse kokeilin vaikeimpina aikoina Dorwest Herbs'n Scullcab & Valerian tabletteja.
http://www.shetland.fi/DORWEST/DH1.html

Ylienergisyyteen, hermostuneisuuteen, matkapahoinvointiin, epilepsiaan. Rauhoittaa ja rentouttaa.

Kannattaisi varmaan kokeilla tabletteja. Jos vähänkään saisi sillä koiraa rauhoittumaan ja se pääsisi rauhallisemmin asettumaan uuteen perheeseen ja elämän rutiineihin taas kiinni.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 26.4.2010 08:57

Tietysti kannattaa ensimmäiseksi selvittää että onko koira terve. Ettei ole esim. virtsatulehdusta tms.

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 26.4.2010 18:46

En nyt halua haukkua kenekään koiraa, mutta kuulostaa sille että onko tässä yksi jalostuksen malliesimerkki koiran hermorakenteesta? Kuulostaa vaan niin pelottavan tutulta...

Mut toivon että koira on vain kipee jostakin ja kaikki päätyy parhain päin

saha

Viesti Kirjoittaja saha » 26.4.2010 20:03

Niin kyllä minä tarkastelisin kriittisesti sitä toisen pään terveyttä? Onko se hermoheikko muissakin tilanteissa kuin erohetkellä? Sen verran nuori on että jos päässä ei ole pipiä niin olemalla isäntä sille, sen luottamus maailmaa kohtaan palautuu.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 26.4.2010 21:30

Voi voi, tuli juuri ostettua Vilanderin kirja mutta ei taida tulla ite luettua etusivua pitemmälle...

"Tätä kirjaa ei ole tarkoitttu ongelmattomalle koiraperheelle, vaan niille, jotka jo asuvat tyrannikoiran kanssa. Ihmisille, jotka ovat surullisia, vaikeuksissa, väsyneitä ja vihaisia koiralleen. Ihmisille jotka kenties pyörittelevät mielessään sitä viimeistä vaihtoehtoa, eläinlääkärin nukutuspiikkiä. Ihmisille, joiden koiraperhe-elämästä puuttuu kaikki ilo."

Ihan ekana, ota yhteyttä koirasi kasvattajaan. Kasvattajan tulee olla valmis antamaan neuvoja. Jos koirasi on kotoisin näistä prkleen pentutehtaista jossa kasvattajan apu päättyy kun sataset vaihtaa omistajaa niin lukaise vaikka tuo Vilanderin kirja. Kyllä se siitä.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 26.4.2010 22:21

Kyllähän tuo aika rankalta kuulostaa. En usko että Valeriaanat ja Vilanderit poistaa ongelmaa kokonaan. Jonkinlaista helpotusta voi tuoda ongelmaan, tai sitten ei. Onhan se todella surullista ja sääliksi käy koiraa kun sillä on tuollaista olemisen tuskaa. Eihän tuollainen käytös ole lainkaan tyypillistä saksanseisojille (eihän?). Aina vaan korostuu se hyvän luonteen ja vahvan hermorakenteen merkitys jalostuskoirilla.

taippe

Viesti Kirjoittaja taippe » 27.4.2010 13:19

Muutama kysymys:
-Mistä löysit kyseisen koiran? miksi juuri nyt ostit Saksanseisojan ja juuri tältä kyseiseltä henkilöltä??
-Miten tutustuit tähän koiraan? kävitkö useasti ennen ostoa katsomassa?
-Mitä entinen omistaja kertoi koirasta? mitä sen kanssa oli tehty? oliko ollut pelkästään 4 lapsen ”lelu”? Oliko treenailtu ”tottista”, noutoa, jne..??
Ei mikään koira, joka ei ole ennen ollut häkissä jää sinne tyynen rauhallisesti, koira TÄYTYY opettaa häkkiin, pikkuhiljaa.
Mielipide:
Ei minun mielestäni tässä tilanteessa voi syyttää kasvattajaa koiran hermorakenteen pilaamisesta, eiköhän se ole tämän ensimmäisen omistajan toiminnan aiheuttamaa. Koiran omistajana kyllä muutaman kerran miettisin mitä teen koiran kanssa. Oletko kysynyt koiran kasvattajalta neuvoja? muilta koirankouluttajilta??
Tässä vielä luettavaa:
”6. Kehitysvaihe - ensimmäinen nuoruusvaihe
Kesto 9-13 elinviikosta 4. kuukauden ikään asti. Vastaa niin sanoen esikouluikäisen lapsen kehitysvaihetta. 16. elinviikkoon mennessä saavutetut kokemukset ovat merkityksellisiä myöhäisemmälle kehitykselle. Arvojärjestyksen vakiintuminen. Koiran "luonne" on vielä hyvin elastinen, siis muovailtava (käyttäytymistavat vakiintuvat myöhemmin).) huonesiisteyteen, tottelevaisuusharjoituksiin, kaulapantaan ja taluttimeen, määrättyyn makuupaikkaan, ja Koko tuleva oppiminen rakentuu tähän mennessä muodostuneelle perustalle. Johdonmukainen kasvatus (varsinainen koulutus päiväjärjestykseen, lyhytaikaiseen yksinoloon jne. on aloitettava kuudennen kehitysvaiheen aikana. Aloittaessa myöhäisempänä ajanjaksona on kaikki paljon vaivaloisempaa!”
Ei käy kateeksi tämä kasvatustyö :? tsemppiä kasvattajille vaativassa työssänne!

uniikki

Viesti Kirjoittaja uniikki » 27.4.2010 13:27

Joo nyt vedetään lokaan ja väärään suuntaan. Kasvattajan kanssa ollaan yhteyksissä ja he ovat minua tukeneet. Minä en ala vertailemaan mikä linja, kasvattaja akselia koska syy varmaan löytyy ainakin osaksi entisestä omistajasta. Sille asialle kiitos PISTE.

Kukaan ei tiedä mitä koiranhistoriaan kuuluu 7 kk ajalta ennen minua. Entinen omistaja kun ei vastaa mihinkään. Ainut tieto oli, että vähän eroahdistunut.. No se nyt on kaikkea muuta.

Minä itse oletan, että lapset ovat saaneet rääkätä/kiusata/häiritä koiraa, jolloin ei ole oppinut olemaan yksin.

Koira muuten on ihan mainio ( minun mieleen ) sosiaalinen, oppiva, touhukas yms.

Kaipaan ja pyydän neuvoja ! Jos joku on saanut koiran rauhoittumaan jollakin keinolla niin tietoa otetaan vastaan. Olen lukenut, että hermostollinen rakenne ei ehkä koskaan palaa takaisin jos alla on traumaattisia kokemuksia. Me ollaan menty eteenpäin koulutuksessa, mutta onko mahdollista kokonaan saada ahdistusloppumaan muulla keinolla kuin lopettamalla. Kiertoon en häntä enää laita, koska se olisi liikaa jo.

Virsatulehdus on suljettu pois. Se ei ole syy. Odotan myös juoksuja ja mitenkä se alkaa vaikuttamaan.

Meille tulee ens viikolla Bulmastiffi uros 6v porukoiltani hoitoon, jos se helpottaisi tilannetta.. saa nähdä.

uniikki

Viesti Kirjoittaja uniikki » 27.4.2010 13:50

Muutama kysymys:

-Mistä löysit kyseisen koiran? miksi juuri nyt ostit Saksanseisojan ja juuri tältä kyseiseltä henkilöltä??

Keltainenpörssi. Metsästän ja joutui luopumaan töitten takia..näin siis kertoi

-Miten tutustuit tähän koiraan? kävitkö useasti ennen ostoa katsomassa?

Kävinhakemassa puhelin keskustelujen perusteella, jottei joudu lopetettavaksi. Siis kerrasta minulle

-Mitä entinen omistaja kertoi koirasta? mitä sen kanssa oli tehty? oliko ollut pelkästään 4 lapsen ”lelu”? Oliko treenailtu ”tottista”, noutoa, jne..??

Tottista hyvin vähän alla. Paha mennä sanomaan oliko lelu kun ei saa vastauksia.

Ei mikään koira, joka ei ole ennen ollut häkissä jää sinne tyynen
rauhallisesti, koira TÄYTYY opettaa häkkiin, pikkuhiljaa.

Koiraa on nyt opetettu neljä (4) kk olemaan häkissä. Lähtien ihan minuuteista ja ruokailusta. On häkissä kun tietää muiden olevan kotona. Häkillä ei ole rankaistu mistään.

Oletko kysynyt koiran kasvattajalta neuvoja? muilta koirankouluttajilta??

Olen kysellyt, lukenut ja harjoitellut koiran kanssa.

Virheitä olen varmasti tehnyt minäkin, mutta tapana kun on ollut luottaa MIEHENSANAAN . Jos ex-omistaja tätä lukee niin terveiset vaan sinne.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 27.4.2010 14:24

Meillä ei ole auttanut vaikka lauma muita koiria on seisojan kanssa. Pari päivää sitten lähdimme parin noutajan kanssa treeneihin ja takaisin tullessa seisoja sinkoili vapaana pitkin pihamaata. Oli tullut jollakin konstilla pois ulkotarhasta. Onneksi ei juossut hädissään autojen alle.
Koira on rauhallisempi kun porukat on kotona, ja kaikki menee totutun kaavan mukaan. Vuohenjuuri- ja Valeriaana tableteista on ollut apua vaikeimpina aikoina.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 27.4.2010 15:08

Koiraa ei koskaan pitäisi ottaa säälistä, koska silloin sen hankinta ei ole harkittua ja sen taustoihin ei myös yleensä silloin riittävästi tutustuta.
Varsinkaan metsästyskoiraa ei kannata ottaa kaupunkioloihin, ellei ole valnis tekemään sen eteen paljon töitä.

Hihnassa hölkkääminen ja koirapuistossa peuhaaminen vastaavat koiralla ehkä samaa kuin ihmiselle korttelin ympäri käveleminen.
Jos koira ei ole rauhallinen lenkityksen jälkeisenä päivänä, niin yleensä se ei silloin ole saanut tarpeeksi liikuntaa.
tuollainen 50 - 100km täysivauhtista juoksua viikossa yleensä riittää energiselle koiralle liikuntatarpeeseen, mutta kaikille tuo 50 km ei vielä riitä.
Jos tuolla koira ei ala muuttua normaalin rauhallisekisi, niin etsikää vasta sitten vikaa muualta, mutta älkää nyt ihmeessä niitä pilleritokkurassa pitäkö.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

uniikki

Viesti Kirjoittaja uniikki » 27.4.2010 15:23

Kyse ei ollut säälistä vaan oikeesti halusta saada metsästys kaveri. Kaupunkiolot on mitä ovat, aina ei voi kaikkeen vaikuttaa ja töitä on tehty. Ei tämä minun ensimmäinen koirani ole. Koira vetää itsensä loppuun koirapuistossa, rullaluistelemme yms. Toimintaa se kyllä saa. Se mikä on tarpeeksi on varmaan ikuinen kysymysmerkki.

Kuten edellä sanoin. Koira on normaali kun olemme kotona. Se on ollut melkein ihan sama olemmeko ( on tottakai väsyneempi ) korapuistossa 2 tuntia + lenkki. Vaikka saanut liikuntaa ja jää yksin alkaa alkaa edellämainittu toiminta.

Jos lääke auttaa onko se väärin ? Syökö joku teistä lääkettä johonkin ? Auttaako se ? Me kokeiltiin 3 kk pelkällä koulutuksella. Auttoi osaksi, mutta onko se koiran hyväksi ? Jos jollakin tavalla voin lieventää koirani tuskaa ja paskaa oloa sen teen, mutta mikä sit on se paraskeino....sitä tässä nyt yritän etsiä.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 27.4.2010 20:56

Nuo luontaistuotteet ovat turvallisia käyttää. Koira ei mene mihinkään tokkuraan, on oma iloinen itsensä. Eivät ole dopingia eivätkä huumetta.

Uniikin koira on juuri nyt herkässä vaiheessa, aikuisuuden kynnyksellä. Hormoonitoiminta voi olla vähän vinksin vonksin jos juoksutkin tulossa. Ekat juoksut voi pistää stressiherkän koiran elämän aika totaalisesti sekaisin. Koira tarvitsee nyt turvallisia, hyviä kokemuksia.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 27.4.2010 22:13

Vastaa Viestiin