Murinaa...

Pennun valintaan, hoitamiseen yms. liittyvää keskustelua. Tässä keskusteluosiossa ei pentukauppaa!

Valvoja: Maarit Seppänen

Lumo

Murinaa...

Viesti Kirjoittaja Lumo » 22.1.2006 19:54

Meitin (4kk) neiti on alkanut ärhentelemään ruuan kanssa ja etenkin jos yrittää luuta ottaa pois.... Mahoton murina ja pakoon juokseminen! oisko hyviä neuvoja, miten ton ärhentelyn sais loppumaan? Tuli vaan pelko p..seeseen jos moinen tapahtuu linnun noudon yhteydessä.... :(

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 22.1.2006 20:04

Koiralle nouto ja ruokailu on eri asiat, eli noudon tehdessään et riistä siltä ruokaa, vaan tarjoat sille palkkion hyvin tehdystä työstä (voit vaihtaa dummyn tms noutoesineen tahi linnun koiralle mieluisaan makupalaan nuorena ollessa, ja miksei myös kiitosta saisi antaa vanhemmallekin koiralle...) Monikaan "ammattikouluttaja" ei pidä tarpellisena riistää koiralta ruokaa, koska koira on lauman alimmainen ja näin ollen ruokailee viimeisenä, kun muut ovat jo kylläisiä. Mutta jos koira murisee sapuskoidensa päälle, se ei pidä ruuan kaappaajaa ylempiarvoisenaan. Johtajuusharjoitukset kehiin. Ne helpotta elämää kaikin puolin jos koira tykkää päättää koko lauman puolesta asioista. Voinpa etsiä jopa linkkejä johtajuusharjoituksiin jos näyttäisi olevan tarve. Kyl se siitä suttaantuu. :wink:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 22.1.2006 20:31

Jotain "valtataistelua" on meneillään, kun noin vanhemmat koiruudet (8 vee uros ja 2,5 vee narttu) tahtoo hätistellä pentua ruokakupilta.

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 22.1.2006 20:32

niin et liekö sit siitä johtuva et ärhentelee mullekkin....

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 22.1.2006 22:04

Tästä löytyy nää pääpointit, parempiakin varmaan löyty jos jaksaa etsiä.
http://www.kumikana.org/koulutus/johtajuus.htm

Ja tästä ruokakuppijutusta löytyy mm. tällainen ohje, en ole koskaan kokeillut mutta jos löytyy intoa niin voihan tuotakin kokeilla...
http://www.kumikana.org/koulutus/kupinvahti.htm

Sekä tässä linkki sinne etusivulle mistä löytyy erilaisia jutskia muihinkin ongelmatilanteisiin... (Eivät välttämättä edusta minun tai kaikkien muidenkaan koulutusmetodeja, mutta terveesti kritisoiden ja hyvistä neuvoista oppia ottamalla voi olla jopa jotain iloa) :wink:
http://www.kumikana.org/koulutus/

Tommi Väisänen

Viesti Kirjoittaja Tommi Väisänen » 23.1.2006 07:02

ite oon jokaikisen koiran opettanu tai paremminki totuttanu siihen että sen ruuan,luun tms voi ottaa pois kuka tahasa perheenjäsenistä.kyllä koira oppii että takasi sen sieltä jossain vaiheessa saa.
laumanjohtajuuestaha tuossa ensisijasesti on kyse ja lauman arvojärjestyksestä.jos on yrittäny murista tai pikkusenkaa esittää hammasta niin välittömästi niskasta nutjautus ja terävä kielto.
kyllä koiralta pitää kestää ottaa suusta pois mitä tahasa iliman pelkua että sormet lyhenee tai aukiaa.mielestäni tuo korostuu varsinki jos on pienempiä immeisiä talossa ja koira saa suuhusa jotahi luvatonta.

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 23.1.2006 11:27

Kiitos linkeistä, pitääpä vilasta! Outo tilanne sisänsä, kun muiden koiruuksien kanssa ei moista ongelmaa ole ollut.

Ja kyllä minunki mielestä koira pitää ontaa ottaa luun tms. pois ettei tarvi pelätä...

Jostain syystä tää "pentu" (16kg) :D on alkanut "kyttäämään" ruokansa perään ja kovasti ottaa yhteen vanhempien koirien kanssa, jos tulevat liian lähelle ruokakuppia. Itse ajattelin että oisko kyse siitä, että pentu on nyt "hierarkiassa" alhaisin ja eikä ole hyväksynyt viellä paikkaansa??? Tiedä sit pitääkö minun puuttua vai antaako koirien itse selvitellä nokkimisjärjestys???

Tuntuu vaan että kaikki jotka lähestyy sen herkkuja, ovat uhka???

Sami G

Viesti Kirjoittaja Sami G » 23.1.2006 12:27

Itse kyllä kieltäisin vanhempia koiria menemästä pennun kupille sen ruokaillessa, pitäähän sen saada ruokarauha. Ja kuria samalla myös toisille koirille. Mutta ihmisille ei saa urista millään lailla. Niskasta kiinni ja selätys heti.

Itse olen luonut ihan tahallaan tuollaisia tilanteita pennulle, kuten esim. herkullisen luun kanssa. Siitähän se murahdus herkimmin lähtee.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 23.1.2006 13:16

Olen vähän samoilla linjoilla Tomppav. kanssa.
Koiralle on aivan luontaista puolustaa ruokaansa, jopa ylempiarvoista vastaan, sillä koiralaumassa syödään se mitä ehditään. Koira ei ruokaansa luovuta ylempiarvoisellekaan ennen kuin on pakko. Eli jos ylempiarvoinen käy kiinni samaan ruokakimpaleeseen, se revitään ja molemmat syövät sen mitä siitä omaan suuhun jää. Jos taas ylempiarvoinen käy kiinni alempiarvoiseen, niin silloin se yleensä pudottaa (luovuttaa) ruuan. Jos voimasuhteet eivät ole kunnolla selvillä, putoaa ruoka, ja tulee matsi.

Kun annat sille luun, pistä se ensin istumaan ja opeta koira siihen, että se ottaa ruuan kädestäsi vasta luvalla.
Katso sopivan ahdas paikka, jossa koira ei pääse sinua karkuun, anna sille luu ja anna sen pitää sitä hetki ja silittele koiraa samalla, sitten ota luuhun kiinni ja komenna irti. Mikäli se ei irrota ja murisee niin napauta naseva napsaus kuonon päälle ja komenna samalla napakasti ”irti”. Tuo ”luunappi” saa koirassa aikaan aivastusreaktion, jolloin se helposti irrottaa otteensa. Kehu koiraa kun se irrotti. Pidä luuta kädessäsi koiran näkyvissä, mutta älä anna sen ottaa sitä. Vasta, kun koira on rauhoittunut annat sille luun takaisin niin kuin edellä kerroin. Silittele koiraa, puhu sille rauhoittavasti ja toista edellä kerrottu niin kauan, että koira oppii luovuttamaan luunsa murisematta ja irrottaa otteensa siitä käskystä.
Jos koira yrittää käydä kiinni, kun tartut sen luuhun, niin silloin kunnon läpsäisy kuonon päälle. Koiraa ei saa päästää tilanteen ”herraksi” missään vaiheessa. Siksi nämä kannattaa hoitaa pois alta ajoissa, koska pennun kanssa pääsee aina helpommalla kuin jo tapoihinsa tottuneen koiran kanssa.

Kysehän tuossa on johtajuudesta ja luottamuksesta. Johtajuudesta siinä, että sinä hallitset myös koiran ruokailua ja luottamuksesta siinä, että sinä et vie sen makupalaa vaan pelkästään keskeytät sen ruokailun ja annat sen makupalan takaisin, et siis ole koiran silmissä rosvo.

Erittäin tärkeää tämän opettaminen on koiralle siksi, että joskus joku lapsi saa hammasta ellei koiralle opeteta, että meillä ei taistella, ei edes ruuasta.

Itse en harrasta tuota koiran selätystä, koska nämä kuitenkin ovat sieltä sosiaalisemmasta ja yhteistyökykyisimmästä päästä olevia koirarotuja. Tuosta pidän kyllä huolen että jokainen syö vain oman kuppinsa tyhjäksi. Myös siitä pidän huolen että jokainen syö vain oman luunsa ja naapurin luun saa ottaa vain jos naapuri sen jättää.

Muista että sinun on oltava uskottava jotta mikään ei jää epäselväksi.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Heikki Pöllänen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 23.1.2006 13:25

Minäkin kehoittaisin kokeilemaan noita linkkien takaa löytyviä ohjeita. Olen itse asunut samassa taloudessa tuollaisen ruuan päälle murisevan koiran kanssa. Ei siihen auttanut johtajan ote. Koiran ollessa aikuinen ei haluttanut mennä edes samaan huoneeseen, kun se söi. Sen verran oli tiukka palo koiran silmissä. Ei olisi tullut "niska-perse"-ote luultavasti kenellekään muullekaan mieleen. Valitettavasti ei ollut tuollaista tietoa kokeiltavana kuin noilta linkkisivuilta nyt löytyy. Niille jotka kertovat saaneensa kaikki koiransa luovuttamaan suosiolla luunsa, sanoisin että onneksi olkoon, teille ei ole vielä sattunut tässä mielessä hankalaa koiraa. Ja onneksi ei itsellekään tuon yhden kokemuksen jälkeen.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 23.1.2006 13:31

Oliskohan tuo ongelma pitänyt osata hoitaa pentuaikana pois. Nytkin on kyse vasta 4kk pennusta, muistaakseni.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 23.1.2006 13:47

Tää murina ruuasta on nyt vasta ilmenny asialle ei aikasemmin ole voinut mitään :?

Lumo

Viesti Kirjoittaja Lumo » 23.1.2006 13:51

Kiitos kovasti neuvoista, pitää kokeilla kuinka toimii...

Tommi Väisänen

Viesti Kirjoittaja Tommi Väisänen » 23.1.2006 14:04

tuo,kuten monen muunki asian pystyy jo pentuna hoitamaan siihen malliin että myöhemmin pääsee ohjaa sekä koira helpommalla.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 23.1.2006 14:31

Lumo kirjoitti:Itse ajattelin että oisko kyse siitä, että pentu on nyt "hierarkiassa" alhaisin ja eikä ole hyväksynyt viellä paikkaansa??? Tiedä sit pitääkö minun puuttua vai antaako koirien itse selvitellä nokkimisjärjestys
Lauman ylin henkilö voi vahvistaa(eli kokoajan kertoa laumalle missä mennään) laumajärjestystä esim. perheen lasten kanssa siten että eka syö pomo, sit "kuppi"annetaan lapselle ja lapsi ojentaa sen vanhimmalle koiralle ja sit vasta pennulle. Ovista eka pomo, sit toinen henkilö, sit vanhempi koira ja vimppana pentu. Menee pari päivää totutellessa, mutta aika varmaksi voin sanoa että myös murinat sinua kohtaan jäävät pennulta pois. Meillä näin toimitaan, ja parhaillaan laumassa on kuusikin koiraa, mutta kun kaikki noudattavat samoja sääntöjä (eli juuri meikäläisen asettamia) niin jengin ei tarvitse keskenään selvitellä välejään, koska minä määrään kunkin koiran paikan laumassa. Pennulle kannattaa antaa ruokarauha esim. toisessa huoneessa, mutta vanhemmatkin kannattasi "ruokkia" (esim. koirankeksillä) ennen pentua, ettei vanhemmat ajattele että omistaja nostattelee pentua arvojärjestyksessä ylöspäin -> pentu saattaa saada aikuisilta sakinhivutusta heti kun silmä välttää. :evil:

Vanhemmat antavat myös jannuille hienoa esimerkkiä käytöksellään, eli pentu ottaa näin myös valtavasti oppia (myös ne pahat tavat). Nämä laumajärjestystä vahvistavat eleet myös hitsaavat koiriani entistä enemmän minuun, ja saksanseisoja on todella esimerkillinen koira siitä mitä kumppanuus on, kun kenenkään ei tarvitse toisiaan alistella.

Vastaa Viestiin