kanakoiran luonnetesti

Keskustelua koirien luonnetesteistä

Valvoja: Maarit Seppänen

Jyrki

kanakoiran luonnetesti

Viesti Kirjoittaja Jyrki » 21.8.2002 07:17

Lehdessä olevien artikkelien pohjalta olisi varmaan hyvä aloittaa keskustelu koiran luonteen testaamisesta.
Itse näen asian positiivisena niin kauan kun asiasta ei tehdä kilpailumuotoa (mitä se ei luetun mukaan ole) Pyrkimys tälläisella asialla lienee kuitenkin tervepäisten koirien suosimiseen ja siitä ei varmasti ole jalostuksessa haitaa.

suski

Re: kanakoiran luonnetesti

Viesti Kirjoittaja suski » 21.8.2002 08:54

Luonnetestaus sekä koiran luonteen kuvaaminen yleensäkin kiinnostaa kovasti, ja itse ryhdyinkin tuumasta toimeen ja kouluttaudun parhaillaan luonnetestituomariksi - ja tulevaisuuden kuvana näkisin taas kerran Ruotsin mallin, eli matkittaisiin heidän malliansa seisojien omasta luonnetestistä. Mutta siihen asti meillä on käytössä Kennelliiton luonnetesti, jossa paljon annettavaa sellaisenaankin. Ja korostan tosiaan sitä että kyseessä ei ole mikään kilpailu, ja loppupistemäärä ei ole se mitä tuijotetaan vaan eri osa-alueiden pisteytys. Mielenkiintoista puuhaa - olen kirjoittanut LaMaKan sivuille vähän omia näkemyksiäni miksi olisi tärkeää näitä meidän hienoja koiriamme viedä luonnetestiin.

Olen ollut asian tiimoilta yhteydessä ruotsalaisiin seisojaluonnetestituomareihin, ja tällä viikolla on sieltä tulossa minulle video, missä kuvattu yhden lyhytkarvaisen saksanseisojan testitilanne - jos jotakuta kiinnostaa, voin ottaa siitä kopioita!

Mervi Meriläinen

Viesti Kirjoittaja Mervi Meriläinen » 21.8.2002 11:09

Mukava huomata, että asiaa tuodaan esille sekä lehdessä, että aktiivisten ihmisten tositoimilla!

Luonteiden testaaminen, oikeisiin asioihin painottaminen ja niiden huomioon ottaminen jalostuksessa ei koiriamme ainakaan huononna!

luonne

Viesti Kirjoittaja luonne » 21.8.2002 12:38

montakokertaa siihen saa osallistua että varmasti saa joskus koiralle hyvän tuloksen

suski

Viesti Kirjoittaja suski » 21.8.2002 13:12

Kennelliiton ja Ruotsin seisojakerhon testi on kertaluonteinen, eli sitä ei saa uusia. Kennelliiton luonnetestiin osallistutaan 2-6v. koiralla mutta Ruotsissa ikä on 15-36kk eli tarkoituksena tutkia jalostusikäisten koirien luonnetta silloin kun kova maailma ei ole vielä muokannut luonnetta kovin rajusti...

Erinäisissä tilaisuuksissa missä olen luonnetestiä esitellyt, on tullut puheeksi testituloksen virallisuus, eli se ilmeisesti pelottaa kun testi on vain kerran koiraa kohden - Ruotsissa tuloksia ei julkaista missään vaan ne ovat vaan omistajalla ja jalostustoimikunnalla. Kommentteja?

nea sipola

Viesti Kirjoittaja nea sipola » 21.8.2002 13:35

Onko osallistumisoikeus muuttunut vuosien saatossa.
Aikanaan kun meikäläinen käytti koiriaan luonnetestissä, sai uusintatestin jos koira sai alle 75 pistettä.
Suski varmaan tiedät, joten valista dementoitunutta tampereen likkaa:)
Muistaakseni siinä oli vielä aikaraja : aikaisintaan 6 kk edellisestä testistä?

suski

Viesti Kirjoittaja suski » 21.8.2002 13:46

Tämä uusintatestioikeus ainoastaan niillä roduilla joilla luonnetesti vaaditaan valionarvoon (esim. australianpaimenkoira, colliet jne) ja tosiaan jos tulos alle 75p. Ja aikarajakin tuo 6kk. Eli esim. saksanseisojalla ei siis uusintatestimahdollisuutta.

Terveisiä vaan Nea sinne Nääsvilleen, ja oletan että Junkkarissa tavataan?

suski

Viesti Kirjoittaja suski » 21.8.2002 14:04

Uups, korjaus edelliseen, eli kyllä vain testin saa uusia jos pisteitä alle se 75p. mikä tahansa rotu - muistin väärin ja tarkistin säännöistä.

nea sipola

Viesti Kirjoittaja nea sipola » 21.8.2002 14:22

Kiitos Suski, sie oot sitten aktiivinen immeinen:)
Ja mukava huomata, ettei oma pääkoppa ole vielä homehtunut kokonaan.

Eiköhän tuo Fordin nokka kolahda sinne Junkkarin laulumaille joten siellä tavataan, kerrohan tutuille railakkaat terkut!

R Laitinen

Viesti Kirjoittaja R Laitinen » 22.8.2002 09:30

Mikä on esim. saksanseisojille "hyvä tulos" onko se jossain määritelty?

suski

Viesti Kirjoittaja suski » 22.8.2002 11:54

Eri rotujärjestöt määrittelevät omille roduilleen 'ihannetuloksen' - mutta Saksanseisojakerho ei toistaiseksi ole katsonut tätä tarpeelliseksi. Nyt kun asiaa tuodaan enemmän esille, niin uskoisin että hallituksen pitää asiaan tarttua! Ajatuksena olikin, että seuraavassa vuosikokouksessa tämä saataisiin vireille - jäsenistöhän sen tietenkin päättää ruvetaanko siihen.

Martti Peltonen

Viesti Kirjoittaja Martti Peltonen » 31.8.2002 16:40

Ruotsin saksanseisojakerhon luonnetestiin saa osallistua vain kerran eikä ole sitä ennen saanut osallistua muihin vastaaviin. MP

Sakke

Viesti Kirjoittaja Sakke » 3.10.2002 10:40

Kyllä se on valitettavasti totta, että nykyisissä koirissamme on mukana sellaisia sekopäitä, että testit tulisi saada pikaisesti pakolliseksi jokaiselle koiralle, jota käytetään siitokseen.

ratamestari

Viesti Kirjoittaja ratamestari » 15.10.2002 10:48

luonnetestitulosta tulee aina verrata testattavan rotumääritelmään, siis sama tulos ei välttämättä ole hyvä sekä dobermannilla ja noutajalla...

Tuure Woltter

Viesti Kirjoittaja Tuure Woltter » 3.11.2002 13:29

Pähkäiltyäni tätä luonneasiaa koirien osalta olen tullut siihen ajatukseen että näkemäni perusteella useille ohjaajille luonnetesti olisi paikallaan,olen vuosien varrella nähnyt tosi harvoin LuonneVikaista koiraa, useimmmiten viat löytyvät talutushihnan toisesta päästä.Tarkoitan vikoja esim. pakkuarkuus agressiivisuus ym. jotta pannaas fundeeraten.

Vastaa Viestiin