ss:n luonne?

Keskustelua koirien luonnetesteistä

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
ihmettelevä aloittelija

ss:n luonne?

Viesti Kirjoittaja ihmettelevä aloittelija » 3.7.2004 19:38

Mikä on sileäkarvaisilla luonteen tila? Olen harkinnut sileäkarvaisen seisojan hankintaa ja olin katsomassa niitä Rovaniemellä. Ihmetytti eräs lkss uros, joka murisi ja näytteli hampaita läheltä kulkeville nartuillekkin. Omistaja kertoi koiran vartioivan lauman omia narttuja. Onko tämä tyypillistä ja normaalia käyttäytymistä?

[%sig%]

erkki

Re: ss:n luonne?

Viesti Kirjoittaja erkki » 4.7.2004 18:55

Moinen käytös ei ole seisojalle tyypillistä eikä missään nimessä myöskään toivottavaa.

Heikki Pöllänen

Re: ss:n luonne?

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 5.7.2004 09:09

Keskimäärin ovat kanakoirien luonteet mielestäni oikein hyvät. Poikkeuksiakin tosin joskus löytyy, lyhytkarvaisissa saksanseisojissa kuitenkin ehkä useammin hieman arkoja tai väistyviä kuin argressiivisia.

Näyttelyissä voi epävarmuutta tunteva (kokematon?) koira murahdella yllättävästikin, eikä tilanteessa pysty edes erottelemaan vastustajan sukupuolta. Tuo hampaiden näyttäminen vaikuttaa kyllä vielä "normaalia" murahtelua oudommalta. Saattaisi kuitenkin olla, että sama koira irtipäästettynä muiden kanssa piankin sopeutuisi laumaan. Miten lie menestynyt itse näyttelyssä, siellähän tuomari arvostelee myöskin luonnetta.

Lyhytkarvaisten saksanseisojien rotunimenä näyttää sitkeästi elävän tuo sileäkarvainen -nimitys. Sehän on ollut varsin yleisesti käytössä ainakin vielä 50-luvulla, monissa vanhoissa koirakirjoissakin nimitys esiintyy. Mutta rotu on siis virallisesti ja toivottavasti myös harrastajien puhekielesssä lyhytkarvainen saksanseisoja.

Vastaa Viestiin