Kova koira on tyhmä ?

Keskustelua koirien luonnetesteistä

Valvoja: Maarit Seppänen

Marko Koivula

Re: Kova koira on tyhmä ?

Viesti Kirjoittaja Marko Koivula » 18.1.2005 22:08

Niin tai ajattelkaa sellaista joka ei ole saanut edes AVO 2:sta
Sillä ihmisellä ei ainakaan ole oikeutta mielipiteeseen. Ei ainakaan julkiseen.

Vielä kauhiampaa olisi jos joku ajokoiramies harrastaisi kanakoira metsästystä se pitäisi pelastaa !
Jos vielä tähän sekaantuu spanielimies tai noutavankoiran harrastaja
luoja meitä auttakoon ja ne kun kaikki harrastaisivat agilityä niin siinä
haastetta !
ja vielä kun kaikki kouluttaisivat koiriaan väärillä opeilla.
No voi "#¤%&%¤#

Mielesätäni jokaisella on oikeus harrastuksiinsa samoin kun mielipiteisiinsä.
Nyt on kysymys KOIRIEN luonteesta ei kenenkään pelastusretkestä.

Minulla vaan sattuu olemaan omat mielipiteeni vaikka harrastan useamalla
rodulla tätä koiraharrastusta ( metsästys, suojelu, tottis, ym ) kaikki koulutusmuodot tukevat toisiaan, rodusta riippumatta.

Olen vaan huomannut että huonompaan suuntaan ollaan suomessa menossa. Sen jo näkee kirjoitusten määrästä. Jos asiat olisivat hyvin ei tarvitsisi kirjoitella koirien heikosta luonteesta.

Tarkoitus on varmaan saada rotu pysymään rodunomaisena niin niilläkin
5-10% olisi mahdollisuus hyvää koiraan ja vaikka saada AVO 3.

Pelastuksen saanut !

Petteri

Viesti Kirjoittaja Petteri » 18.1.2005 23:56

"Minulla vaan sattuu olemaan omat mielipiteeni vaikka harrastan useamalla rodulla tätä koiraharrastusta ( metsästys, suojelu, tottis, ym ) kaikki koulutusmuodot tukevat toisiaan, rodusta riippumatta."

Tuo on kyllä totta, että eri rotujen kanssa touhuamien ja kyseisten rotujen, sekä harrastajien "sielunelämään" pureutuminen antaa laajemman näkökulman "omaankin" rotuun. Noutajat tais olla ainoa rotu, josta en saanut oikein mitään irti. Tai oikeastaan irrottauduin porukasta kun en sieltä mitään kostunut...

Minulla siinä on kyllä tosin käynyt vähän sillä tavalla, että olen entistä enemmän alkanut arvostamaan taitavia seisojan "kasvattajia" ja seisojaa koirana. Enkä tarkoita nyt kasvattajia siinä merkityksessä kuin kennelliitto niitä tarkoittaa. Seisojan ura pennusta pelimieheksi (copyright Lehtosen Harri) on paljon monisäikeisempi episodi kuin minkään muun kouluttamani rodun koulutus sille tarkoitettuun toimeen. Siksi esim. palveluskoirakentiltä voikin loppujen lopuksi olla melkoisen työlästä lähteä kouluttamaan sitä ensimmäistä seisojaa. Palveluskoirien toiminta on kuitenkin hyvin mustavalkoista verrattuna seisojan työhön. Seisojalla tuota "harmaata aluetta" on toimissaan paljon enemmän ja sen alueen hallitseminen ja oikeisiin asioihin puuttuminen on vaikeaa. Nimenomaan metsällä tämä näkyy. Joutoajallahan palveluskoirajipot ovat loistavia koiranhallintakonsteja. Mutta kun mennään metsään, niin sitten juttu voikin kääntyä päälaelleen...

Muutamia heppuja tiedän, joilla tuntuu olevan sellainen kultainen ote koiraansa, että hommat vaan sujuu. Ja toisille ei samanlaisesta aihiosta tule sitten sohvankoristetta kummempaa. Se on kai sitten sitä kemiaa...

jussi järvinen

Viesti Kirjoittaja jussi järvinen » 19.1.2005 03:39

Näin pitkän työpäivän jälkeen kuin ajankuluksi lukee näitä niin vakava henkisiä kirjoituksia, teoriaa teorian perään. Tulee mieleen että pitäisi näillä miehillä osalla olla koirat kuosissa ja hyvässä. Hyvistä suvuista ja vanhemmista valkatut......
Leikki keikkinä....
Miltein jokaisella on toinen puoli totta tarinasta. Kun nääs ei ole YHTÄ totuutta edes tästä asiasta ole olemassa.
Vaikka kuinka lukee ja lukee , kuuntelee eri tarinoita , kasvattajien , intohimoisten metsästäjien ja vaikka tohtorismiehien/naisien, tutkittua tietoa tarkastellen.

"poikkeus vahvistaa säännön"

Onko se tyhmyyttä koiralla vai ei, on vaikea sanoa, jotensakkin on semmoinen vähän kokemuksen puute näissä jutuissa, voin olla väärässäkin.
Jukka tuolla edellä alussa on heittänyt ovelasti kokeneempana konnana kysymyksen ilmaan , ja asiasta.
.
Enkä vähäksy näitä kirjoittajia , vain ehkä itseäni...

Niin monen monta kertaa olen minä, kuin moni teistäkin jauhanut tarinaa tarinan perään kyseisestä asiasta. Tuomminnut koirat, varsinkin urokset. Periyttää sitä ja sitä "paska koira" juttuja.

Mutta jos pikkasen maltettaisiin ja annettaisiin ajan kulua, edes yön yli.
Yön jonka aikana monesti se ajatus asettuu, ehkä vähän eri raiteille kun siinä alkuperäisessä ajatuksessa, siinä jota niin monesti kadumme......

"Silmät niin iloisena , iloisena kuin eilenkin katsoit minua.
Korvat olet siirtänyt jonnekkin jossa ne ei eilen ollut.
Miksi , miksi häntäsi ei heilu.
Miksi et hyppää mua vasten, kuin eilen hyppäsit kun tulin.
Oletko tehnyt jotain.....!
Et mitään, miksi olet noi, rakkahin?
Et vastaa, et puhu, luettava sua on muuten ......."

Jukka Rouhiainen

Viesti Kirjoittaja Jukka Rouhiainen » 19.1.2005 10:58

Kaikille kirjoittajille kiitos, olette hyvin ruotineet paljaaksi kysymykseni. Tarkoitukseni "oli teroitella kyniä" olematta liian yksiselitteinen.

Luonnetestauksen kannalta esittämäni kysymyksen "provon" ovat monet löytäneet ja ehkä samalla havainneet, miten selkiytymättömiä ja hyvin monisisältöisiä käyttämämme termit ovat. Kovalle, pehmeälle, viisaalle ja tyhmälle löytyy jokaiselta oma sisältönsä, joka eri tilanteissa on vielä eri sävyinen.
Luonnetestauksen, puhuisin mieluummin käyttäytymisarvioinnista, tavoitteena on luoda sisältö ominaisuudelle ja sille asteikko, jolla voimme oikeansuuntaisesti päätellä ominaisuuden vahvuutta koirakohtaisesti.
Silloin puhumme yhtä aikaa aidasta tai seipäistä, emme molemmista.

Alla on väittämä, josta olen saanut useampia viitteitä. Haen tässä laajemman joukon näkemyksiä ja kokemuksia asiasta. Käyttäymisarvointia seisojalla en osaa ajatella ilman kytkentöjä, tai ainakin niiden vahvaa hakua, metsästysominaisuuksiin.

Metsästys- tai koetilanteissa vinkuva ja/tai pillikurkkuinen koira ilmentää luonteensa heikkoa rakennetta. Tällä on havaittava yhteys paukkunoutoon(peräänmenoon?).

Onko pillikurkku paukkunoutaja ?

[%sig%]

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 19.1.2005 11:15

Tuohon Jukan kysymykseen paukkunoudosta/pillikurkusta, olisi hyvä lisä erotella vesi-ja riistatyö.

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 19.1.2005 11:15

KYSE ON KOIRISTA EI IHMISITÄ !

KOIRIEN
Koulutusmuotoja, viettejä, kovuus , pehmeys ym....
OMIA
kokemuksia. Luonne, yhteistyö, riistavietti, eri koulutusmuodot ym...
(KOIRISTA)

Jos ei halua kouluttaa koiraansa viettitoimintoja hyväksi käyttäen
niin ei halua, ei se ihmisestä huonompaa tee vaan erilaisen ja hyvä niin.

Ei ole yhtä koulutusmuotoa vaan vaihtoehtoja ja niitä riittä, samoin erilaisia koiria.

Kaikki ei vain voi olla samaa mieltä, onneksi eivät . Kyse ei ole kunnioituksesta muita kohtaan vaan mielipiteistä ja niihin on jokaisella
oikeus, ainakin toistaiseksi....

Olisko uusi keskustelu vaika OHJAAJIEN KOVUUS JA PEHMEYS, silloin voitaisiin arvostella toisiamme ohjaajina ja ihmisinä.

[%sig%]

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 19.1.2005 11:23

Perun erellisen keskusteluaiheeni esityksen !

Jukka keksi paremman "Onko pillikurkku paukkunoutaja ?"

Tästä lisää myöhemmin´;oX

carnevals

Viesti Kirjoittaja carnevals » 19.1.2005 13:17

Tässä ois yksi,joka on kouluttanut seisojansa viettien varassa.
Käy hyvin omalle seisojalleni ja koira on aina aktiivinen.Todella hyvä koulutuskestävyys ja ei känny passiiviseksi ainakaan vielä missään tilanteessa.

Gia

Viesti Kirjoittaja Gia » 19.1.2005 14:17

Äkkinäinen (=minä ;) ) menisi väittämään että pillikurkku syyllistyy herkästi paukkunoutoon. Mihin perustan väitteeni... pillikurkku on korkeassa vietissä, mutta samalla toiminta-alueensa ulkopuolella korkean viettinsä vuoksi. Pillikurkku ei enää pysty patoamaan vaan "vuotaa" viettiään pihalle pillittämättä. Korkeassa vietissä oleva koira joka ei enää ns. hallitse enää viettiään tekee sitten paukkunoudon.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 19.1.2005 15:46

Koiran viettikö vuotaa, oiskohan ohjaajan sitten se paikattava ;-)

No… aiheen vaihdokseen.
Pillittäjäkö herkempi paukkunoutaja?
Tässä mielestäni lähestytään asiaa siltä kantilta kuin normaali koira ei olisi paukkunoutaja.
Jokainen koira on paukkunoutaja ellei sille kyetä muuta opettamaan.

Kyse on koiran hallinnasta ja kanakoiran oletetaan aina olevan hallinnassa, siksi meille on laissa suotu muita rotuja paremmat koulutus mahdollisuudet.

Olen asiasta jo joskus kirjoittanutkin. Koiran kannalta katsottuna ei ole mitään järkeä olla korjaamatta välittömästi talteen haavoittunut tai pudonnut riista, jos haluamme sen pysyvän paikallaan linnun pudotessa tai saadessa osuman, siitä täytyy päästä koiran kanssa yhteisymmärrykseen eli koira on oltava hallinnassa.
Tässäkin hyvin helposti arvostellaan koiran ominaisuutena ohjaajan tekemisiä, tekemättä jättämisiä tai osaamista. Juuri tuossa edellisessä tekstissäni sanoin että pysähtyminen käskettäessä tai käskemättä oikeassa paikassa on se tärkein koiralle opetettava asia.
Kysymyksenä olisi ehkä pitänyt olla liittyykö koiran rauhattomuus jälkijoukoissa jollakin tavoin sen oppimiskykyyn, eli ”pillittäminen” kovapäisyyteen, mutta silloinhan kysymys ei olisikaan enää ollut niin provosoiva.

Gia

Viesti Kirjoittaja Gia » 19.1.2005 19:17

=D ...juu ehdottomasti...silloin pitää vuolla leppätappi ja tyrkätä se takalistoon...lakkaa vuotamasta *hirn*
No toi vuotaminen vain on sellainen sanonta kun koira turhautuu ja alkaa piippaamaan =)

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 20.1.2005 08:02

Myös koiran joukuminen voi olla ohjaajan aikaan saannos.

Pelastunut

Viesti Kirjoittaja Pelastunut » 20.1.2005 11:02

Nyt on pakko kehua !

LOISTAVAA GIA !!!

Tästä on juuri kyse, ei mistään muusta !

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 19.1.2006 18:23

Otetaan lähtökohdaksi että kovaluontoinen/itsevarma koira on helpommin koulutettavissa kuin arka koira. Jukkahan haki kysymyksellä erilaisten koirien koulutettavuutta.
Minä olen sitä mieltä että kova ja ihan normaali (itsevarma& sopivan rohkea) koira saadaan ohjattua haluttuun toimintaan paremmin kuin pillipiipari, jonka kanssa täytyy jokaista äänenpainoakin miettiä sen sataan kertaan ettei se menetä toimintakykyä.
Jukan kysymykseen: "Onko pillikurkku paukkunoutaja?" Vastaan että kyllä on.

EDIT: alkuperäiseen kysymykseen vastaus: kova koira ei ole tyhmä, eikä edes sama asia kuin toivoton luupää.

Vastaa Viestiin